Ny Submariner, trenger noen tips.

+ 1 Utrolig godt formulert @Entropy

Skille:

@Klokkomaniac jeg tror det er plass til alle i denne restauranten, og flere av medlemmene har vært her mange tusen ganger, og har en lidenskap for hobbyen sin som gjør at noen er villige til å bruke seks-syvsiffret beløp på denne interessen hvor da som sagt lidenskapen ligger i detaljene (helt utrolig hva enkelte kan her inne, og det er morsomt å følge med).

En litt mer form for ydmykhet og litt mer forhåndsundersøkelser før uttalelser hadde nok hjulpet deg lettere inn i restauranten. Du har særdeles mange innlegg på kort tid og mye av det du spør om kan enkelt søkes opp på Forumet. Da har du fått et par konkrete tilbakemeldinger, og med litt korrigering vil du nok oppleve dette som et hyggelig sted - det er jo bedre å få denne tilbakemeldingen mens du sitter i baren og venter på at bordet blir ledig.

Først, beklager til trådstarter for at vi drifter ut av sporet han startet i.

Jeg er medlem av flere spesialfora på nett. Noen av dem er jeg relativt noob i (som her), andre er jeg mere spesialist i.
Jeg har aldri fått en mottagelse som jeg har fått her noe annet sted. Her inne blir helt enkle uttalelser blåst helt ut av proposjoner, og dere går ikke av veien for å forskjellsbehandle grovt.
Jeg postet at jeg kunne få kjøpt en ny Sub i utlandet for ca 43000 NOK. Øyeblikkelig kom det flere poster som advarte meg mot å gjøre noe ulovlig, link til artikkel der en fikk bot på over 100000 kr for å smugle en Rolex, og klar beskjed om at det er forbudt å omtale ulovligheter her på forumet.
Greit nok, men så ramlet jeg over denne tråden der trådstarter har kjøpt Rolex på Kanariøyene. Hva er reaksjonen her?
Gratulerer med kjøpet!
Når det gjelder gammel og ny Sub så begynte jeg å tro at det var noe galt med meg. Så jeg ba guttunger på 10 forklare forskjellen på de to. Hmmm, den der er litt større, og den er litt forskjellig ved knappen. Ellers er det ingen forskjell.
Så når jeg sier det her og får mange reaksjoner fra dere på hvor uforstående jeg er? Vel, da er det ikke jeg som er problemet, det er dere. Klokkene er like, og det er helt greit, men det er ingen forbrytelse å si det.
At jeg har vært aktiv her? Ja, jeg lurer på mye, og jeg synes det er hyggeligere å diskutere med mennesker enn å google. Ikke visste jeg at at være aktiv var en overskridelse av en eller annet uskreven regel heller.
Det er kanskje et sovende forum dere vil ha?

Hvor lenge synes dere at vi nye skal stå med lua i hånda før man får lov til å si noe?

Redigert av en moderator:
Å kjøpe klokke i utlandet er helt lovlig, det har jeg selv gjort to ganger. Begge ble momset inn.
Det som er tilfellet i denne tråden er annerledes enn hva som ble sagt i din egen tråd. Og derfor en annen reaksjon.
Det er ikke slik at jeg er ute etter å "ta deg". Men om du prøver å se dine egne innlegg (som det har blitt reagert på) utenfra, så tror jeg at du også kan, hvis du prøver, se at mange innlegg du har kan oppfattes som noe negative?
Ingen ting er mer ønskelig enn at du trives her, men hvis flere forskjellige påpeker at noe fremstår som negativt, er det som regel _noe_ i det.

Om du prøver å være mindre provokatør, så skal jeg øyeblikkelig sette strek å se dine nye innlegg med nye øyne.
Om du ønsker å fortsette å påpeke hele dette forumets feil og mangler, så vil jeg oppfatte deg som et forumtroll, og enkelt og greit sette deg opp på ignoreringslisten. Det kommer nok flere til å gjøre, med konsekvens at respons uteblir.
Verden går sin gang og alt er fryd og gammen.

Ha en fin helg.

Jeg bruker ikke blande meg inn i slike diskusjoner men må bare…
Du mener vel ikke seriøst at du ikke ser forskjell på gammel og ny sub?
Selv kona mi som synes hele klokkeinteressen er bare sprøyt ser det med en gang.

Først, beklager til trådstarter for at vi drifter ut av sporet han startet i.

Jeg er medlem av flere spesialfora på nett. Noen av dem er jeg relativt noob i (som her), andre er jeg mere spesialist i.
Jeg har aldri fått en mottagelse som jeg har fått her noe annet sted. Her inne blir helt enkle uttalelser blåst helt ut av proposjoner, og dere går ikke av veien for å forskjellsbehandle grovt.
Jeg postet at jeg kunne få kjøpt en ny Sub i utlandet for ca 43000 NOK. Øyeblikkelig kom det flere poster som advarte meg mot å gjøre noe ulovlig, link til artikkel der en fikk bot på over 100000 kr for å smugle en Rolex, og klar beskjed om at det er forbudt å omtale ulovligheter her på forumet.
Greit nok, men så ramlet jeg over denne tråden der trådstarter har kjøpt Rolex på Kanariøyene. Hva er reaksjonen her?
Gratulerer med kjøpet!
Når det gjelder gammel og ny Sub så begynte jeg å tro at det var noe galt med meg. Så jeg ba guttunger på 10 forklare forskjellen på de to. Hmmm, den der er litt større, og den er litt forskjellig ved knappen. Ellers er det ingen forskjell.
Så når jeg sier det her og får mange reaksjoner fra dere på hvor uforstående jeg er? Vel, da er det ikke jeg som er problemet, det er dere. Klokkene er like, og det er helt greit, men det er ingen forbrytelse å si det.
At jeg har vært aktiv her? Ja, jeg lurer på mye, og jeg synes det er hyggeligere å diskutere med mennesker enn å google. Ikke visste jeg at at være aktiv var en overskridelse av en eller annet uskreven regel heller.
Det er kanskje et sovende forum dere vil ha?

Hvor lenge synes dere at vi nye skal stå med lua i hånda før man får lov til å si noe?

Først og fremst så er det ingenting i veien for å handle klokker i utlandet. Det er jo bare kjekt. Får knyttet en meget god opplevelse sammen med klokkekjøpet, og gode minner i ettertid.

Jeg svarte på spørsmålet ditt ang forskjell på 16610 vs 116610.

Om klokkene fremstår som like i dine øyner så er det greit. Vi er alle forskjellige, men her inne så er det de små detaljene som betyr noe. Litt røde detaljer på en Submariner 1680 kan fort bli 45-50k i prisforskjell.

Vi er vandt til at folk ikke forstår dette. Vi er entusiaster. Du som er spesialist på andre spesialforum burde jo vite å sette pris på detaljer :rolleyes:

Det er bra du poster, men som nevnt tidligere kan det være en idè å være litt mer ydmyk.

Ser man ikke forskjell på en ny og en gammel sub er det da overhodet ikke noe poeng i å kjøpe den nye da man åpenbart ikke er interessert i detaljer og da skjønner jeg ikke helt poenget med å bry seg overhodet?

Det er en enorm forskjell på å smugle inn en klokke og det å handle en klokke i utlandet.

Personlig har jeg opplevd at tollen har satt opp en egen passkontroll for å ta oss etter et klokkekjøp i utlandet og mange av rådene du tolker som moralistiske og smålige er uendelig mye bedre enn du forstår.

Prøv litt lengre.

Det var i det minste et klart svar.

Jeg har ikke noe imot detaljer, men når det gjelder new vs old så er det nye urverket og en bezel av keramikk viktigere enn minimale forandringer utseendemessig. For meg.
Hva er forskjellen på en 67, 68 og en 69 Camaro? Rs og SS? Jeg vet, men om en eller annen skulle si at bilene er veldig like, så kunne det ikke falle meg inn å stemple dem som uvitende idioter av den grunn.

..........................

Over til noe helt annet. @Klokkomaniac ; hvilke ur liker du, spesiellt/spesielle ur i tankene? Nettopp kjøpt eller planer om å kjøpe?

Lag en tråd i startgropen og så kommer det nok mange innspill til hva du kan kjøpe eller vurdere å kjøpe, mer eller mindre i henhold til preferansene dine.

@Trådstarter; Beklager at tråden din har sklidd ut slik. Stor sans for reviewen din etter å ha hatt uret ett år, noe flere av oss burde gjøre!!

..........................

Over til noe helt annet. @Klokkomaniac ; hvilke ur liker du, spesiellt/spesielle ur i tankene? Nettopp kjøpt eller planer om å kjøpe?

Lag en tråd i startgropen og så kommer det nok mange innspill til hva du kan kjøpe eller vurdere å kjøpe, mer eller mindre i henhold til preferansene dine.

@Trådstarter; Beklager at tråden din har sklidd ut slik. Stor sans for reviewen din etter å ha hatt uret ett år, noe flere av oss burde gjøre!!

Det vet jeg når jeg ser den, holdt jeg nesten på å si.
En Sub står høyt på lista, men som noen kanskje har fått med seg, så lener jeg mere mot en Hulk eller en Pepsi enn en svart. Det betyr ikke at jeg ikke kommer til å kjøpe en svart en.
Jeg har akkurat kjøpt en Lum Tec fra en her på TS. Den er jeg veldig fornøyd med, selv om den overhodet ikke var på radaren før jeg fikk se den her. Jeg hadde null kjennskap til Lum Tec, nå vet jeg mere.
Prosessen er nesten viktigere enn selve kjøpet, så jeg koser meg med det akkurat nå.
Selv om det kanskje ikke virker sånn. :)

@Klokkomaniac Subben kommer i 3 farger (og metaller) svart, grønn og blå. Pepsi er fargen på den eldre modellen av Rolex gmt 16710 som også kom i svart og svart og rød bezel. Der har man en ekstra viser som viser en ekstra tidssone. Den ligner kanskje litt på subben, men er altså ingen dykkerklokke. Snarere en pilot/reiseklokke. Subbens bezel viser minutter for dykking, men Gmt viser tall 1-24 for timer.

Siden diskusjonen i denne tråden går ganske fritt for tiden, slenger jeg inn et spørsmål om forskjellen på gammel og ny:eek:

Hva synes dere om nato på den gamle og nye?

Personlig synes jeg den gamle ser best ut på nato. Synes det blir noe feil med proporsjonene med den nye. Tror dette har noe med de bredere lugsene på den nye. Natoen blir nesten litt puslete. Tror nye modellen faktisk ville sett bedre ut med 22mm lugs enn 20. (IMHO selvfølgelig;) )

Kan vi ikke prate om de som kjøper dyre OEM straps til paneraiene sine istedet for å handle av det originale utvalget til panerai? For den skjønner jeg ikke.

Ser jeg er litt sent ute her men, grattis med flott submariner. :D Jeg liker både den nye og de gamle sub´ene. Den nye er "stor" og virker og være som sagt før meg her av bedre kvalitet, og det hører jo til utviklingen. Samt jeg liker mange av de nye detaljene de har tilført. Når det er sagt, så syns jeg den gamle har mye mer "sexy" former og mer sjarmerende. Men er som sagt i favør av begge deler og skulle gjerne hatt en av hver. Gratulerer igjen med en nydelig sub. :)

Edit: Skulle veldig gjerne hatt flere av hver egentlig =) hehehe

Kan vi ikke prate om de som kjøper dyre OEM straps til paneraiene sine istedet for å handle av det originale utvalget til panerai? For den skjønner jeg ikke.

Nå har ikke jeg fulgt med på denne tråden en liten stund og gidder ikke å bla tilbake i tilfelle jeg har gått glipp av noe her og ditt innlegg @Lilac har annen mening, men jeg skjønner ingenting jeg heller. Da tenker jeg på det du skriver...

Oem=original equipment manufacturer, dvs "det originale utvalget til panerai" slik du skriver...........