Ny norsk tøffing

Medlem
6. juli 2014
Innlegg
30
Sted
Bærum
Min første «unboxing» her på sonen blir uten boks, men følte denne fortjente en post her allikevel.

For en stund tilbake la jeg merke til at en tidligere kollega hadde begynt å poste bilder av et mystisk klokkeprosjekt. Jeg tok kontakt og fikk vite at han hadde designet en klokke som han nå tok opp forhåndsbestillinger på. Første batch skulle bestå av 11 eksemplarer. Jeg kastet meg på og klarte i siste liten å sikre meg nummer 11 (tror det ble utvidet til 17 til slutt).

Det har vært utrolig kult å kunne følge med på hele prosessen rundt konstruksjonen av klokka. Og før helga kom den etterlengtede meldinga om at min klokke var ferdig og kunne hentes hos Urmaker Sutterud.

So without further ado, her er Radium nummer 11:
IMG_4669_zps7b0418de.jpg


Klokka er inspirert av dykkerinstrumenter fra 2. verdenskrig. Inne i den 42mm store sandblåste aluminiumskassa tikker et manuellt ETA 6497 urverk.

Kult med den velkjente Norge-logoen og advarsel om radioaktivitet:
IMG_4709_zps033e9bf3.jpg


Viserne er av plexi og skiva er anodisert messing:
IMG_4693_zpsbf26bb93.jpg


Reima er lagd av lær fra gamle ryggsekker og har nummert spenne:
IMG_4691_zps157b0104.jpg
IMG_8902_zps16ef7037.jpg


Heftig dome (som gjorde det litt vanskelig å lyssette klokka i min lille photoshoot...):
IMG_4726_zps363eac41.jpg


Gravert baklokk:
IMG_8909_zps7e55c906.jpg


Superluminova-lume:
Radiumlume_zpsb6668257.jpg


Jeg valgte standardmodellen «Original», men det ble også laget to andre modeller: «Halvauto» og den litt gutta-på-skauen-innspirerte «Sabotør». Legger ved et bilde fra Sutterud her av alle tre modellene som ble laget i denne omgang:
gw5__XPmrsSCdPxNv33SpGrozOhyBvFmqXl95YtSvKs_zps786236dc.jpeg


Og til slutt har jeg skjønt at det er obligatorisk med et wristshot:
IMG_4622_zps8cbe1bb3.jpg


Klokka er utrolig lett på hånda. Er kanskje aluminiumet som gjør det. Litt uvant med størrelsen, men har jo lyst på en Panerai etterhvert så det er jo bare å venne seg til det. Synes klokka klarer å hylle gamle helter uten at den på noen som helst måte føles nasjonalistisk, og passer jo perfekt nå som man kan følge kampen om tungtvannet på TV.

På Facebook-sida til Radium Instruments Norge kan interesserte lese mer om klokkene og se bilder fra tilblivelsesprosessen. Urmaker Sutterud tar seg av bestillingene fremover dersom noen skulle få lyst til å joine motstandsbevegelsen.

Takk for titten!
 
Den var kul! Gratulerer. Spennende prosjekt. Jeg hadde nok ikke gått for "Halvautomat" - for stigmatiserenede (og avslørende) :D

Todda
 
  • Liker
Reaksjoner: Arcticboy
Gratulerer! Mener det er nummer 17 jeg har prøvd. Liker de veldig godt.

Synd de ikke blir maskinert i Norge.
 
Kult, VELDIG kult! Blir nok en veldig bra investering på sikt også skal du se.