Ny i gamet og trenger starthjelp

Takker for masse gode svar. For å luke vekk noe, syntes jeg at 39mm er litt lite.
Masse fint fra Omega. men fortsatt umulig å forstå prisbildet. Ny kan en speedmaster/seamaster variere enormt i pris.
Spørsmål:
Kjøper man etter budskjett?
Er noe modeller "safere" enn andre.
kom gjerne med en link eller to

Som flere her sier reis til en forhandler og prøv klokken på armen. Jeg og syntes 39 mm hørtes lite ut, og den virket litt liten den første gangen jeg prøvde, men prøvde 44 mm og det syntes jeg ble for voldsomt. Jeg har store håndledd, måtte inn med ekstra ledd i lenken på min explorer. For meg ble ihvertfall 39 mm en innertier.
Om man kjøper etter budsjett er vel litt opp til deg selv, hvor mye penger du vil bruke. De fleste har vel sikkert et tak på hva som er maks de vil bruke. Selv så hadde jeg sett for meg 40K men endte opp på litt over 50K.
Kjøp den klokka du syns passer deg best, med de merkene du nevner trår du uansett ikke feil.
Som du sikkert ser det er mye Rolex anbefalinger og det har sikkert sin grunn.....:D Holder seg godt i pris hvertfall.
 
Angående pris stabilitet på brukmarked er Omega på vei opp : De hamrer kolossalt med marketing i siste.
Jeg har til og med sett at mange Rolex reklamefilmer ble "erstattet" med Omega på kabel TV i siste: Den ny marketing budsjett for 2015 har sikkert vokst.
På en annen studering er det bevisst at nettsøkene angående Rolex går opp i USA men går ned i Asia og der blir det plass for de andre.
Min mening er at Omega har en lys fremtid med en sterkere omdømme : Dessverre blir det stivere priser også.
Men uansett, man burde kjøpe seg en klokke fordi den er elsket: Ikke fordi den flippes rask til grei pris.
 
Hei

Flere nevner Omega. Som om det finnes bare 1:) kan det være denne?

http://www.urverket.no/omega-speedmaster-professional-sort-lr-o42-mm-p-51477.html

???

Nei, dette er den "originale" Speedmaster: http://www.urverket.no/omega-speedmaster-professional-first-man-on-moon-sort-stal-o42-m-p-334.html

dvs er blitt litt mer moderne, men i store trekk den samme klokka som var på månen.

Den du linker til er "samme" klokka, men har safirglass foran og bak, samt ikke lenke (finnes med lenke).
 
Glimrende karer, takker for svar igjen.
Kan melde om bratt læringskurve her:)

Forslag og tips mottas fortsatt med stor takk.
 
+ 1

Mitt første "ordentlige" ur var en Seamaster Diver Chrono, som etterhvert ble byttet ut i en Planet Ocean. Enten en av disse Omegaene eller en brukt Explorer!
 
Hvorfor anbefaler alle her å starte med så konvensjonelle og kjedelige ur fra Rolex/Omega/Tudor?

Hvorfor ikke begynn rett på med noe som er interessant og spennende? Med et budsjett opp til 40k så er det en del muligheter.
 
Hvorfor anbefaler alle her å starte med så konvensjonelle og kjedelige ur fra Rolex/Omega/Tudor?

Hvorfor ikke begynn rett på med noe som er interessant og spennende? Med et budsjett opp til 40k så er det en del muligheter.

Du kan også gi noen anbefaling @Tarjei
Det ser ut som han ser etter noe i "sportklokke" området.
In-house og som kan selge seg videre uten slitt hvis han bytter mening etter ett stund?
Det fins mange ETA baserte klokke til samme pris men etter min mening når man satser over 30K, man burde satse/fortjene in-house urverk.
Nå, kan vi også si at den Speedy-Pro har en Lemania(modifiserte av Omega) urverk men siden de er under samme tak det blir nok in-house for min smak.
 
Redigert av en moderator:
Du kan også gi noen anbefaling @Tarjei
Det ser ut som han ser etter noe i "sportklokke" området.
In-house og som kan selge seg videre uten slitt hvis han bytter mening etter ett stund?

Først hvis han ønsker å selge videre uten tap så er det sikkert et godt råd å kjøpe en brukte rolex/omega/tudor. Men er ikke det et veldig kjedelig kritterie for valg av klokke?

Jeg er i nogenlunde samme situasjon som trådstarter, jeg skal kjøpe min første skikkelige klokke, og jeg vurderer blant andre disse:
  • Nomos 'Ahoi Atlantic'
  • Ochs und Jung 'Date'
  • Habring[SUP]2[/SUP] 'Felix', 'Time Only' eller 'Jumping Second'
  • JLC 'Master Control' i en eller annen variant (brukt).
Jeg bryr meg på ingen måte om kortsiktig gjensalgsverdi. Jeg bruker heller (lang) tid på å finne ei klokke som aldri skal ut av samlingen.
 
Redigert av en moderator:
Først hvis han ønsker å selge videre uten tap så er det sikkert et godt råd å kjøpe en brukte rolex/omega/tudor. Men er ikke det et veldig kjedelig kritterie for valg av klokke?

Jeg er i nogenlunde samme situasjon som trådstarter, jeg skal kjøpe min første skikkelige klokke, og jeg vurderer blant andre disse:
  • Nomos 'Ahoi Atlantic'
  • Ochs und Jung 'Date'
  • Habring[SUP]2[/SUP] 'Felix', 'Time Only' eller 'Jumping Second'
  • JCL 'Master Control' i en eller annen variant.
Jeg bryr meg på ingen måte om kortsiktig gjensalgsverdi. Jeg bruker heller (lang) tid på å finne ei klokke som aldri skal ut av samlingen.

Ja, jeg har også sagt tidligere at man burde velge klokker etter sine følelser og ikke etter den "flippe" mulighet men trådstarteren er opptatt av det: Og jeg kan ikke klandre han siden han vurderer sin første stor kjøp.
Klokkene du anbefaler er veldig "Bauhaus" dress stil og ikke "allrounders" som passer med alt: Vel, jeg ser disse som det.
Jeg er også en av disse som eier mange "outsider watches" på TS men "Bauhaus" stil er ikke for alle heller...
 
stemmer godt med noe litt sporty. Går med skjorte hver dag, men skjeldent i dress... grunnen til at jeg ber om noe som er "safe" er at 40k er mye penger. Og klok av skade vet jeg at mye vi ha mer om jeg skulle bli lei eller øke kravene. Vil jeg gjerne begrense tapet. Skal selvsagt ta meg en runde i butikkene. Men hører heller på folk med genuin interesse, enn en som ønsker å selge meg et ur. selv om jeg må google meg ihjel for å henge med på fagspråket keep it coming
 
Hadde jeg hatt 20-40k tilgjengelig nå ville jeg kanskje gått for en Schaumburg MooN Meteorite. Den månefasen er utrolig kul!

Linker uforskammet til @acnorway sine bilder.
vn4CTK2.jpg

IBtrOjj.jpg


Har også begynt å lese meg opp på Grand Seiko. De virker veldig spennende.
 
Redigert av en moderator:
Hadde jeg hatt 20-40k tilgjengelig nå ville jeg kanskje gått for en Schaumburg MooN Meteorite. Den månefasen er utrolig kul!

Linker uforskammet til @acnorway sine bilder.
vn4CTK2.jpg

IBtrOjj.jpg


Har også begynt å lese meg opp på Grand Seiko. De virker veldig spennende.

Månefasen på den Schaumburg'en er kanskje en gimmick, men en fasinerende som sådan. Jeg syntes også den var ganske kul, særlig i mørket.
 
Redigert av en moderator:
Jeg er enda nyere enn deg og antakelig den siste du vil høre på :p

Men skutt au, dette handler mye om følelser og det gir meg en fin mulighet til å drømme og føle.....

Jeg kunne personlig aldri gått med en Rolex, til det har merket altfor mye feilaktig baggasje i feil miljøer i forhold til hva jeg ønsker å bli identifisert med. Breitling blir også for harry for meg. Har jeg noen som helst fornuftig grunn til dette? Selvsagt ikke, sånn er det bare.

Skulle jeg brukt opp mot 40.000 på en klokke hadde jeg som deg kikket på pent brukte.
Tok et kjapt søk på finn (fordi det er der er lettere å sortere i helhold til pris), på min liste hadde definitivt Omega stått med Seamaster og PO. Det ser ut til at Zenith har et par fine jeg hadde vurdert. Tag Heuer er jeg litt fra og til på, jeg liker de, men er litt usikker på om følelsene for merket er gode. Antakelig hadde jeg ikke kjøpt. Tror jeg liker Panerai, men kjenner lite til merket, jeg har en tynn patetisk vrist som ikke kler store klokker. Den klokka jeg likte best på finn i prisklassen var IWC Der Doppelchronograph, og jeg liker egentlig ikke så godt kronografer.

92_1619933776.jpg



Det ser ut til at jeg foretrekker klokker fra mindre profilerte produserter (bortsett fra Omega).