Ny beater

Medlem
10. sep. 2009
Innlegg
710
Jeg har kjøpt en upålitelig gammeldags skranglekasse med 60 år gammel teknikk, kjøreegenskaper og komfort som en middelaldersk strekkbenk, hårreisende sikkerhet og det hele er skrudd sammen av bakfulle engelske bygdeoriginaler med to venstrehender og begrenset finmotorikk. Og jeg er henrykt:
Defender.jpg


Jeg har kjørt mye Defender på jakt og reiser i inn og utland. Jeg snur meg alltid etter dem og sjekker jevnlig finn.no for tilbudet av brukte Defendere. Men jeg har aldri eid en selv. Inntil nå. Logikken var at konebilen (Mini Cooper) brukes så lite at den kan selges, hverdagsbilen (BMW X3 – jeg vet; eiendomsmeglerkonebil) degraderes til konebil og jeg koser meg med Defenderen til jakt, hundekjøring, båttrekking, skogsturer etc. Som vanlig en etterrasjonalisering bare jeg selv forstår.

Det eneste bilen virkelig kan og som den til gjengjeld er best i klassen på er å komme frem nesten overalt, slik at du kan kjøre deg fast på helt utilgjengelige steder. Terrengegenskapene på min Defender kommer nok til å bli omtrent like utfordret som heliumsventilen på Seamasteren min, men det er rett og slett en usedvanlig sjarmerende bil som man må kjøre med hele kroppen.

Etter over 20 år med flere gamle italienske motorsykler og biler enn jeg liker å innrømme (alle omtrent like gamle som meg), har jeg opparbeidet en lidelseskapasitet og evne til å se det humoristiske i kjøretøy som har egne meninger om hva som skal fungere når. Jeg regner derfor med at jeg har de rette forutsetningene for å la meg sjarmere av en bil som er umulig å eie uten å være lidenskapelig opptatt av den. Og skulle jeg over tid gå lei av å fryse, bli døv av støy eller få varige mén av en kjørestilling designet av noen som har blandet sammen ergonomi med origami, holder de seg forbausende godt i pris. Den viser en forfriskende finger i den generelle retningen av tannløse og mykvaskede eurobokser blottet for identitet.

I tillegg gjør den at enhver kjøretur blir en liten hverdagsekspedisjon. Man føler alltid at man kjapt kunne svippet opp på Kilimanjaro, krysset Grønland, eller bare fortsette ned veien for å hente melk i butikken. Eller som Car Magazine avslutter sin langtidstest:

“……..And for the driver, the Defender brings an element of adventure, romance even, into your journeys, by feeling unstoppable, dependable, heroic. Imagine a dark night, it’s lashing with rain outside, the wind howling; you strap on your boots and put on your Goretex, grab the Defender keys and open your front door, allowing the storm to briefly rage in your hallway. You turn to your family (who have gathered to wish you luck) and you say ‘I’m going to get a Chinese takeaway now’, and your youngest son looks up at you with an anxious tear in his eye. ‘Don’t worry son,’ you add with a reassuring smile. ‘I’m taking the Defender.’

That’s what it’s like being a Defender driver. I’m going to miss it.”
 
  • Liker
Reaksjoner: elf
Gratulerer med verdens beste bil.
Har savnet min 110 siden den dagen jeg solgte den.
 
...krysset Grønland,...

Sist jeg krysset Grønland var det i en Peugeot 405 sent på kvelden med låste dører, klokken godt gjemt under jakken og ren flaks som gjorde at jeg kunne kjøre på rødt lys og unngå landeveisrøveri...

(er forøvrig godt mulig du tenkte på en litt kaldere og midre befolket Grønland enn meg nå da ;) )

Forøvrig, gratulerer med kul bil! Tror ikke jeg kunne eid en selv, men forstår hvert eneste entusiastiske argument for at du elsker den :D
 
...en kjørestilling designet av noen som har blandet sammen ergonomi med origami

hahaha, du har et talent for skriving!

En av de tingene jeg liker best med den bilen er friskluftspjeldet som rett og slett er en luke rett ut, slik at du gjerne får noen humler eller småfugler i fanget :D
 
hahaha, du har et talent for skriving!

En av de tingene jeg liker best med den bilen er friskluftspjeldet som rett og slett er en luke rett ut, slik at du gjerne får noen humler eller småfugler i fanget :D

Her går det an å sette på litt hønsenetting for å unngå storfugl i fanget.

Gratulerer med en skikkelig tøffing. Skulle gjerne eid en selv, men regner med at et års klokkebudsjett ville gått med til service og reparasjoner ;)
 
Gratulerer med kul bil. Sjekker selv jevnlig markedet så det er vel bare et tidsspørsmål.. ;)
 
Knalltøft! Denne går fint sammen med 911en og Bertonen.

Som en venn av meg sa til selgeren da han valset inn hos forhandleren for å kjøpe 110;
"Jeg skal ha en slik (pekende). I blå. Ikke sånn marine, men grå-blå."

Selgeren: "Skal De ikke prøvekjøre?"
Kompis: "Nei. Jeg forventer at den er så ukomfortabel at jeg kunne komme til å ombestemme meg. Jeg har ønsket meg en slik siden midten av 60-tallet".

Det ble handel.

Skal sies at nevnte herremann er en klassisk gentleman som skulle benytte Defenderen til laksefiske på fjellet en helg hver høst. Garasjen inneholdt videre Morgan +8, Bristol 408, Jaguar E-Type, Maserati Mexico, Indy og Mistral, i tillegg til en Daimler Double Six som bruksbrakke.

De er i godt selskap, morini.
 
Gratulerer med steintøff bil! Skal ha en slik selv en gang :)

Defender er bilen som gjør alle til likemenn. Kongen, sauebonden, legen, vaktmesteren og finansmannen ser alle like bra ut når de stiger ut av en slik!

Leaf-sprung durch Technik ;)
 
Grattis. Monter en vinsj på og du er nesten alltid selvhjulpen om du skulle sitte fast.. Det kan skje
 
Gratulerer!

Kjører en del Defender 90 i byen og overraskende nok er den det nærmeste jeg har kommet en perfekt bybil. Den tåler massive hull i veiene og har en "presence"i bybildet som gjør at selv taxier holder seg unna.

I tillegg er det jo en av veldig få biler som har personlighet!

Kvaliteten er en helt annen historie...
 
Takk for gratulasjoner!

@Ursa Major: Morsomt at du nevner 911en. To biler kan neppe være mer forskjellige å kjøre enn disse. Defenderen er morsom å kjøre opp til ca 100, mens 911en i disse hastighetene bare er en sprek boble med pussige kjøreegenskaper. Gir man den derimot ordentlig pisk åpenbarer det seg automotiv kunst og den byr på intim kommunikasjon. Der Defenderen i beste fall er et bra halvfabrikat som man kan og bør optimere og tilpasse eget bruk, er en gammel 911 en av de få gamle bilene som knapt kan forbedres. Forbedringspotensialet på disse ligger stort sett i å ta dem tilbake til original stand. De har derimot det til felles at de er herlig manuelle å kjøre. Du trenger kraft til å operere alle pedaler og hendler og det er en deilig mekanisk følelse av å bevege oljete tannhjul hver gang man girer. Denne interaksjonen med mekanikken er vel det som gjør at jeg også lett faller for ur med manuelt opptrekk.

@semmern: Du har rett. Defenderen er (sammen med dem originale Minien) en helt klasseløs bil som eies av konger såvel som bønder og den forteller ingenting om din økonomiske situasjon eller dine prestasjoner under dyna, som Richard Hammond uttrykker det her:
[video=youtube_share;1v-I8Zu6alo]http://youtu.be/1v-I8Zu6alo[/video]
(Den har forresten ikke vært Leaf-sprung siden 1983)

@Solli: Jeg er enig med deg når det gjelder kvaliteten dersom man definerer kvalitet som at ting ikke går i stykker. Slik er Toyota verdens beste bil. Min gamle markedsføringsprofessor mente imidlertid med rette at et produkts kvaliteter kan defineres videre. Sjarm kan også være en kvalitet ved et produkt. Sett slik er Toyota verdens dårligste bil:)
 
@Solli: Jeg er enig med deg når det gjelder kvaliteten dersom man definerer kvalitet som at ting ikke går i stykker. Slik er Toyota verdens beste bil. Min gamle markedsføringsprofessor mente imidlertid med rette at et produkts kvaliteter kan defineres videre. Sjarm kan også være en kvalitet ved et produkt. Sett slik er Toyota verdens dårligste bil:)

Lett å være enig her:D