Grand Seiko-tråden

Etter å ha lest alle linker i denne tråden til GS Spring Drive, så er det jo bare å innse at dette er ufattelig bra! Er normalt sett ikke interessert i japanske urverk i det hele tatt - men dette er jo i en egen liga....:D

...likevel vil jeg ikke kjøpe en. Hvorfor? Kanskje jeg rett og slett er for snobbete? Trodde jo ikke at jeg var det, men...

Hadde denne serien hatt en Omega-logo hadde vi alle hedret den!

Hadde denne serien hatt Rolex-logo så hadde Rolex-klanen gjort et stort nummer at dette beviser at Rolex er innovative og er det beste klokkemerket.

Hadde denne serien hatt Patek-logo hadde vi alle siklet på den og forsvart høyreist hvorfor den koster en normal årslønning.....

GS Spring Drive er klokkenes svar på Lexus! Vi "vet/skjønner" alle at det er det beste for oss - men velger likevel Audi for det er jo det de fleste mener er bra, ikke sant? Ihvertfall så tror naboen og jobbkollegaen det....
 
Etter å ha lest alle linker i denne tråden til GS Spring Drive, så er det jo bare å innse at dette er ufattelig bra! Er normalt sett ikke interessert i japanske urverk i det hele tatt - men dette er jo i en egen liga....:D

...likevel vil jeg ikke kjøpe en. Hvorfor? Kanskje jeg rett og slett er for snobbete? Trodde jo ikke at jeg var det, men...

Hadde denne serien hatt en Omega-logo hadde vi alle hedret den!

Hadde denne serien hatt Rolex-logo så hadde Rolex-klanen gjort et stort nummer at dette beviser at Rolex er innovative og er det beste klokkemerket.

Hadde denne serien hatt Patek-logo hadde vi alle siklet på den og forsvart høyreist hvorfor den koster en normal årslønning.....

GS Spring Drive er klokkenes svar på Lexus! Vi "vet/skjønner" alle at det er det beste for oss - men velger likevel Audi for det er jo det de fleste mener er bra, ikke sant? Ihvertfall så tror naboen og jobbkollegaen det....

+1 ....snert i denne tolkningen syns jeg:D:D

Mvh
Timebandit
 
Får vel bare bøye meg i støvet.

"Question #1
The Grand Seiko Spring Drive Automatic with a 9R65A movement was introduced last year in Japan. Grand Seiko calibers are all 9 series these days. How does the 5R movement compare with the 9R65A movement used in the Grand Seiko Spring Drive watches which were introduced in 2004? Is the 5 series designation pure marketing or are there some functional differences?

Answer

Here's an official e-mail reply I got from Seiko’s U.S. executive offices on May 17, 2005:
I have the exact quote from an expert in our Tokyo office regarding your movement question pertaining to Spring Drive.
The 9R65 movement is used only for Grand Seiko. The only difference between 9R and 5R is the finish of the rotor bridge and shape of the rotor. As an example, striped pattern bridge for 9R and circular pattern for 5R. Processing method and time are same so it is difficult for us to judge which is better between them. However, in terms of technical modifications and improvements 9R and 5R is same. "

Kilde: http://www.thepurists.net/Patrons/Members/johnd/jackfreedman/article.html
 
Spring Drive er Spring Drive, og det som sitter i Ananta klokka er like bra som et GS springdrive verk.

Leste at det faktisk bare er 5 urmakere hos Seiko som er kvalifisert til å jobbe med springdrive verk, da det krever lang erfaring og kompetanse å jobbe med et så avansert drivverk. Ganske fet følelse å vite at det du har på armen er det kun 5 mennesker i verden som har lov til å konstruere, og din er laget av en av disse. At alt dette er designet og laget in-house av Seiko viser bare hvor ufattelig under-rated Seiko er i high-end klokke verdenen...

Her kan du se en av dem i aksjon.

[video=youtube;EOE0FoBddb8]http://www.youtube.com/watch?v=EOE0FoBddb8[/video]

Kan forresten også anbefale Jura Watches. Bestilte min Ananta Moon Phase fra dem den 27 oktober, og klokka kommer enten i dag eller i morgen (måtte bestilles fra Seiko først, derfor det tok litt tid). Utrolig bra service, kommunikasjon og hjelp under hele kjøpsprossessen.
 
Redigert:
Leste at det faktisk bare er 5 urmakere hos Seiko som er kvalifisert til å jobbe med springdrive verk, da det krever lang erfaring og kompetanse å jobbe med et så avansert drivverk.
Ganske fet følelse å vite at det du har på armen er det kun 5 mennesker i verden som har lov til å konstruere, og din er laget av en av disse. At alt dette er designet og laget in-house av Seiko viser bare hvor ufattelig under-rated Seiko er i high-end klokke verdenen...

Vet ikke hvor fett det er å vente i mange måneder (årevis?) på at en av de fem skal ta seg tiden til å kjøre en service på akkurat din klokke.:-? For ikke å snakke om en reparasjon.:eek:

Dessuten er vel Seiko Spring Drive svært anerkjent blant WIS.
Det er vel snarere den jevne mann i gata som ikke kjenner til disse verkene.
 
Leste at det faktisk bare er 5 urmakere hos Seiko som er kvalifisert til å jobbe med springdrive verk.

Ettersom dette er sååå utrolig avansert kan vi kanskje si at det tar 40 timer å sammenstille et urverk, om de da er 5 stykker vil de produsere 260 urverk i året. Troverdig? Neppe. Om vi reduserer tiden til 10 timer per verk kommer vi opp til 1040 urverk i året. Troverdig?
 
Kohe321 håper du kommer med velvalgte ord og bilder om Ananta spring driven. Har lyst på en spring drive og vet at Ananta serien selges i Danmark.
 
Skal definitivt lage en tråd når Anantaen kommer! Ser ut til å bli i morgen :D

Ettersom dette er sååå utrolig avansert kan vi kanskje si at det tar 40 timer å sammenstille et urverk, om de da er 5 stykker vil de produsere 260 urverk i året. Troverdig? Neppe. Om vi reduserer tiden til 10 timer per verk kommer vi opp til 1040 urverk i året. Troverdig?

Veldig mulig at det kun er konstruksjonen av de mest avanserte delene (elektromagnetiske bremsen, reguleringen etc.) som håndteres av disse. Store deler av drivverket forstår jeg er ganske likt et vanlig mekanisk drivverk, som en ordinær urmaker kan jobbe med. Tror dette er tilfellet, men hadde vært morsomt om noen som vet kunne kommet med innspill? Om det stemmer så er det misvisende å si at det kun er 5 stk som får jobbe med et SD verk - sannheten er litt mer sammensatt.

Ikke at det er så enormt viktig, hovedpoenget er vel at drivverket er av veldig høy kvalitet. :)

Vet ikke hvor fett det er å vente i mange måneder (årevis?) på at en av de fem skal ta seg tiden til å kjøre en service på akkurat din klokke.:-? For ikke å snakke om en reparasjon.:eek:

Ja, det hadde ikke vært så moro. Skulle tro at en god urmaker kan jobbe med et SD verk og gjøre mindre reparasjoner så lenge det ikke er noen av de kritiske delene som har gått i stykker. Og må den sendes inn til Seiko tar det nok ikke flere måneder, men heller noen uker. :p
 
Redigert:
Så på en video på tuben at det var snakk om et antall med ytterst få medarbeidere som fikk lov til å justere balansehjulet.

Skal se om jeg kan lokalisere videoen.
 
Har lest flere poster på diverse utenlandske fora, de skriver at det tar ca 6 uker å sende klokken til japan på service.
Dette er eksklusive seikoer som tidligere bare var for det japanske markedet.
Leste og en post nylig om at de skal begynne med service i europa.
 
Ananta serien selges i Norge også;) Er tre stk AD på den i vårt land!

Takk for info, fant to stk på Optura si nettside, urmaker Christensen i Oslo og Roll Hansen i Drammen. Kjekt for dere som bor sentrale østlandet som kan få prøvd de :D, men jeg er oftere i Danmark en i Oslo så jeg tror jeg får prøve der.

Det var og en betydelig prisforskjell på Danmark og Norge, spring drive gmt koster i Danmark veiledene 27.500,- dkk (ca. 29.000 nok) mens veiledende i Norge er 35.950,-. Hva i alle dager skyldes dette, er jo ikke lignende prisforskjeller på Norge og Danmark når det gjelder andre merker f. eks. Omega.