Nomos - noen erfaringer?

Medlem
29. april 2010
Innlegg
158
Dette er første gang jeg starter en tråd, så beklager på forhånd om jeg gjør noe feil her nå...

NOMOS - noen som har erfaringer eller synspunkter?

Jeg synes Nomos har en del spennende i porteføljen sin, og de er ikke sånn steinhakkanes dyre. Iallefall ikke sammenlignet med mye av det jeg ser i Dagens Klokke-tråden her inne. Så jeg lurer rett og slett på om det er noen der ute som har noen erfaringer eller synspunkter de har lyst til å dele. Jeg kjenner at jeg fint kunne kjøpt både det ene og det andre fra denne lille Glashütte-manufaktøren..

Vet ikke om det er lov med linker til nettsider og nettbutikker, men dere klarer sikkert å finne begge deler, flinke som dere er :)

Jeg ble veldig positivt overrasket over katalogen deres. Jeg så at det var mulighet for å be om å få tilsendt denne i posten, og det tok 3 dager før jeg fikk en skikkelig forseggjort pakke med en flott, detaljert katalog, både over alle klokkene, men også om deres/Glashüttes historie og med masse detaljer om ulike urtekniske begrep, som "hva er en stop-seconds mechanism?". Anbefaler alle å bestille denne. Helt gratis.

NB: Jeg har absolutt ingenting med Nomos å gjøre, og dette er ikke ment som noe reklame/innsalg. Si ifra om dette ikke er OK! Jeg spør bare fordi jeg er litt keen på å legge inn en bestilling, og lurer på om jeg burde eller ei...

null-7.jpg
 
Nomos får mye godord både her og på andre fora. God kvalitet, flott design, mye for pengene. En bonus for oss i Norge er at Nomos tar seg av norsk moms. Du betaler bare prisen som oppgis hos Nomos. Kjør på.
 
Orion

Har Nomos Orion selv.
Nydelig klokke, og reima er myk og behagelig på.
At det er et inhouse urverk også, i tillegg til det enkle og elegante designet, gjør jo ingenting.
Jeg har smale håndledd, og synes nok at lugsa er noe lange, og ser at det har vært kommentert av flere.
Dette har blitt den klokka jeg bruker når jeg går i kjole.
Synes den er litt lett på armen, og kjenner nesten ikke at den sitter på.
Jeg liker nok en tyngre klokke på armen i det daglige.
Det er selvfølgelig en smakssak :)






b3af0a06.jpg
 
Har ikke noe "hands-on" erfaring med nomos, men liker mye av hva de gjør, og kunne godt tenkt meg en!.

Den nye Ahoi er jo bare helt rå. Greit nok med Submariner, EXP2 og diverse andre ur som sommerklokker, men for meg blir dette den ultimate sommerklokke.

Casual, lat, dressy, sporty og vanntett til 200m. Lukter sommer. :)

Og, nei. Jeg jobber heller ikke for NOMOS.
 
Jeg har stor respekt for Nomos, veldig mye klokke for pengene, men Nomos har ikke inhouse urverk!

Basisverket, Alpha er et klonet ETA 7001! Nomos lager 70% av delene, broene har fått en annen utforming, og de setter sammen urverkene selv.

De øvrige urverkene til Nomos er et Alphaverk med ulike moduler. Modulene er utviklet og blir produsert av Nomos.
 
Åå, nå fikk jeg virkelig lyst på Ahoi'en, enig i at det må være den perfekte sommerklokken!
 
Min erfaring med Nomos er bare positivt. Har selv er Club Dunkel automat med dato og en Tangente Sport m/man.opptrekk. Har hatt disse i et år og de fungerer helt utmerket og holder tiden meget bra. Det står også en omtale av Nomos på fagurmakernes nettside som er absolutt verdt å lese før du evnt. anskaffer deg et Nomos ur. Lykke til med evnt. ditt nye Nomos ur.
 
Nomos foretar flere endringer på Metro, deriblant fjerning av den quirky gangreservevisningen!

Usikker på hva jeg synes om det.

De har tatt bort mye av særpreget til Metro, men det er fortsatt et unikt ur.

Minst like interessant var sitatet "In addition to this new Metro, Nomos promises that a few "secret projects" will be revealed at Baselworld 2015"
 
De har tatt bort mye av særpreget til Metro, men det er fortsatt et unikt ur.

Minst like interessant var sitatet "In addition to this new Metro, Nomos promises that a few "secret projects" will be revealed at Baselworld 2015"

Liker heller ikke at de har gjort den større, om enn bare én millimeter.

"Secret projects", ja. Får vi et sportsur fra den kanten? Hadde vært kult.

Åkke som: Få flyr høyere på klokkehimmelen enn Nomos for tiden.
 
Nomos is one of the most underrated, but one of the most interesting watch company on the market in my opinion.

Best regards,
Engi