Noen som kjenner de norske prisene på PO i titanium?

Vart litt usikker på fysikken her no sjø.... Så jeg måtte sjekke litt; Etter Moh´s hardhetsskala så ligger visst titanium fra 5 til 6 avhengig av urenheter eller legering, og rustfritt stål fra 5 til 8,5 igjen avhengig av legering og bearbeidingsmetode. Så rustfritt stål -kan- være hardere enn titan og dermed mer motstandsdyktig mot riper... Antagelig en av grunnene til at titan egner seg svært dårlig som knivmateriale...

Man lærer så lenge man leser.. det meste titanet som brukes i klokker er relativt "urent" eller legert med andre metaller. 100% ren titanium er derimot ganske vanskelig å fremstille, og jeg antar at prisen er deretter... Fremstillingsprosessen i korte trekk, sakset fra webben et sted;

"Pure titanium is expensive to produce. Although titanium is relatively abundant--it makes up 0.6% of earth crust from two main ores, ilmenite (FeTiO3) and rutile (TiO2)--pure titanium metal is expensive to produce because of the tortuous Kroll process used. The ores are treated at red heat with carbon and chlorine to yield TiCl4, which is then fractionated from impurities, such as FeCl3. The titanium chloride is then reduced with molten magnesium at about 800 Deg.C in argon atmosphere. The excess Mg and MgCl2 are removed from the titanium metal by volatilization at about 1,000 Deg.C The pure but spongy titanium is then fused in argon or helium atmosphere, using an electric arc (!) and then cast into ingots. This difficult process may explain why titanium can behave unpredictably in some aerospace usage. Extremely pure titanium made in small scale from the van Arkel-de Boer method cost even more."

Så vet man det ;) ikke bare å hugge seg en klump titan med andre ord...
:)

Hehe, mye bra her :).

Jeg har flere klokker i titan selv, begge er matte. Begge har fått relativt hard medfart og man ser jo absolutt at de har vært ute en vinternatt før, men mattheten i finishen, den mørkere fargen og hvordan det hele oksiderer gjør at jeg i hvert fall ikke finner riper like sjenerende.

Dette er i hvert fall tilfellet for min Omega SMP Chrono i Ti og en random certina quartz i titan :)

Jeg har endelig blitt enig med meg selv.. Titanripene er ikke nødvendigvis mer synlige enn stålripene, men en veldig ripete titanklokke ser mer "shabby" ut enn en veldig ripete stålklokke som jo fortsatt skinner og gnistrer.
Blank og ripete = ser ut som det kanskje har vært eksklusivt en gang.
Matt og ripete = ser billig og slitt ut. (men veldig "tool") :cool:

Bestilte ny PO idag. Titan eller stål? Jeg gikk for stål. Litt på grunn av fargen, er ikke sikker på hva jeg synes om blått etter litt tid på armen, men mest fordi alle klokkene jeg hittil har klådd på i titan har gitt meg en dårlig følelse. Det kjennes, for meg, ut som materialet kommer fra restelageret av stål fiat hadde igjen fra 80-tallet, altså omtrent det samme som banansjokoladen til freia pakkes inn i. Det gir meg ikke følelsen av kvalitet og robusthet, selv om jeg har blitt forklart 100 ganger hvor bra titan er. Det er sikkert bra, men i mine hender føles det langt derifra.
Når prisen samtidig er noe usympatisk, var det kanskje ikke lett, men heller ikke en voldsomt vanskelig beslutning!

Hvis ikke angeren melder seg når jeg får se den live, det kan selvsagt skje!

Så da er det bare å vente, har vært midlertidig utmeldt fra Omega-klubben siden et salg forrige fredag, og er svært klar for å bli medlem igjen :)

Bestilte ny PO idag. Titan eller stål? Jeg gikk for stål. Litt på grunn av fargen, er ikke sikker på hva jeg synes om blått etter litt tid på armen, men mest fordi alle klokkene jeg hittil har klådd på i titan har gitt meg en dårlig følelse. Det kjennes, for meg, ut som materialet kommer fra restelageret av stål fiat hadde igjen fra 80-tallet, altså omtrent det samme som banansjokoladen til freia pakkes inn i. Det gir meg ikke følelsen av kvalitet og robusthet, selv om jeg har blitt forklart 100 ganger hvor bra titan er. Det er sikkert bra, men i mine hender føles det langt derifra.
Når prisen samtidig er noe usympatisk, var det kanskje ikke lett, men heller ikke en voldsomt vanskelig beslutning!

Hvis ikke angeren melder seg når jeg får se den live, det kan selvsagt skje!

Så da er det bare å vente, har vært midlertidig utmeldt fra Omega-klubben siden et salg forrige fredag, og er svært klar for å bli medlem igjen :)

Konge, ern på vei fra Sveits? Hvilken utgave har du valgt deg??

Det ble 232.30.46.21.01.001, huff, håpløse de nye numrene, altså i klartekst, XL med hvite tall og sort/grå bezel, three-hands :)

Ja, den er vel ikke på flyet ennå, men håper jeg har den i løpet av et par uker, ryktene sier de finnes på lager nå :)

Gleder meg litt!

Det ble 232.30.46.21.01.001, huff, håpløse de nye numrene, altså i klartekst, XL med hvite tall og sort/grå bezel, three-hands :)

Ja, den er vel ikke på flyet ennå, men håper jeg har den i løpet av et par uker, ryktene sier de finnes på lager nå :)

Gleder meg litt!

Ja, det er vel snart slutt på tiden man kunne ref nummer utenatt;) Det blir nok veldig bra det Chr:) Bør vel ikke ta så lang tid vis den er på lager;) Jeg måtte grine meg til et eksemplar når jeg hadde ventet 4,5 uker i mars, var på den tiden stor mangel på 42mm.. Men er de nye på lager kjører de vel bare de ut fortløpende!

Ja, jeg måtte også vente lenge når jeg bestilte den forrige, tror det var omtrent like lenge!

Ja, tror det blir knallbra, synes de har hevet den mange hakk! Vurderte 42 mm også, men synes faktisk den nye i 45 føles mindre enn den forrige, lurer på om de har endret lugsene litt, eller kanskje det bare er utseendet som lurer meg, viserne er vel litt større enn på den forrige, uansett, 45 mm var riktig denne gangen! :)

Er vel bare jeg som er så enkel at jeg ikke klarer å velge den lille når jeg får den store for samme pris :p

Gratulerer så mye, Chr. Å legge inn en bestilling er pirrende :D

Jeg fikk et veldig dårlig førsteinntrykk av den nye PO non-chrono. Jeg tror jeg må gi den en sjangs til. Er et par ting jeg skulle sett annerledes, men allikevel så er den knalltøff. Gudene vet, kanskje det blir neste kjøp..

Er vel bare jeg som er så enkel at jeg ikke klarer å velge den lille når jeg får den store for samme pris :p

Hehe:D Jeg må si at etter å ha sett begge noen ganger liker jeg proporsjonene på den store best. Når det er sagt tror jeg nok at det ville blitt den lille på meg, hvis jeg skulle kjøpt. Den er såpass tykk at det uansett er en ganske stor klokke, men jeg vil ikke si at man trår feil uansett.

Tøff klokke!