Noen RC-bil entusiaster her?

Medlem
12. juni 2011
Innlegg
168
Lillegutt har rukket å bli 2 mndr allerede, så det er på tide at han får sin første radiostyrte bil :D Valget har falt på elektrisk, og per nå står det mellom Hpi Savage Flux XS og Traxxas E-Revo Vxl 1/16. Innspill på disse, eller andre biler, tas imot med stor takk fra lillegutt :)
 
Junior har blant annet en HPI Savage og den er helt rå. Jeg har ikke hatt det så moro på lenge. Den tar baklengs salto ved full gass fra stillestående. Jeg kødder ikke. Med den rette batteripakken går det noe svinaktig fort.
 
Begge de bilene er flotte herjebiler, samirc.no har deler til traxxasen, hpi har masse forhandlere i Norge så burde være grei skuring der også.

Men ingenting av dette er spesielt godt egnet til minstemann da begge bilene med lipo batterier er aaaaalt for kjappe for små barn.
 
E-revo har "training mode". Du kan halvere effekten og omtrent doble kjørelengden en med dette programmet. Da kan alle kjøre den. (Kanskje ikke de på to mnd:) ) Så kan du sette i lipobatterier når far skal teste! Geir på samirc er veldig serviceminded og har god peiling på hva han driver med. Han ordner deg alltid en god pakke:)
 
E-revo har "training mode". Du kan halvere effekten og omtrent doble kjørelengden en med dette programmet. Da kan alle kjøre den. (Kanskje ikke de på to mnd:) ) Så kan du sette i lipobatterier når far skal teste! Geir på samirc er veldig serviceminded og har god peiling på hva han driver med. Han ordner deg alltid en god pakke:)

Ah viste ikke at 1/16 erevoen har det. Min store brushless erevo har ikke noe sånt :p.

+1 på sami, topp butikk.
 
Hadde skikkelig "dilla" på RC-biler som ung gutt på begynnelsen av 90-tallet. Drømmebilen min var en Kyosho USA-1 Nitro Crusher, men de som jobbet på Small Size mente jeg var for ung og frarådet meg (og faren) min en nitrobil da det ville medføre altfor mye mekking.

Kyosho_USA-1_NC_001.jpg


Så jeg endte opp med en Tamiya Terra Conqueror i stedet. En bil elektrisk bil som jeg måtte bygge sammen fra scratch; måtte bl.a. sette sammen kulelagrene og fylle olje på støtdemperne husker jeg.

IMG_5074.JPG


Nå venter jeg bare på at guttungen min blir gammel nok til at jeg kan forsvare å kjøpe ham (meg) et nytt leketøy. Etter at de børsteløse motorene har kommet, er ikke behovet for en nitrobil like stort lenger, så det blir muligens en Traxxas E-Revo Brushless.

Traxxas_E-Revo_Brushless_Ansicht_rechts.jpg
 
Den skal ha det @ChristianN. Klippet fra traxxas´ nettside; The EVX-2 is equipped with our exclusive Training Mode™ feature that limits full-throttle power to 50%. In Training Mode, you can let friends who have never driven a radio controlled model try their hand with a E-Revo, worry-free.

Du må holde inne knappen på regulatoren i noen sekunder, så gir det fra seg et pip og litt blinkende lys. Da er den aktivert.
Jeg monterte castle creation MM2 i min slash. Kan anbefales! Gøy, hvertfall om man er glad i å skifte drivaksler:)
 
Redigert av en moderator:
Den skal ha det @ChristianN. Klippet fra traxxas´ nettside; The EVX-2 is equipped with our exclusive Training Mode™ feature that limits full-throttle power to 50%. In Training Mode, you can let friends who have never driven a radio controlled model try their hand with a E-Revo, worry-free.

Du må holde inne knappen på regulatoren i noen sekunder, så gir det fra seg et pip og litt blinkende lys. Da er den aktivert.
Jeg monterte castle creation MM2 i min slash. Kan anbefales! Gøy, hvertfall om man er glad i å skifte drivaksler:)

Min er ikle helt standard lenger, kjører ikke traxxas radio system og har en mm2. Kjøres på 2x 3s pakker i serie og går generelt sett alt for fort.

Men det må sies - jeg har utrolig mye mer moro og glede av å kjøre de mindre bilene jeg har kjøpt nylig på banen på hvervenbukta. Utrolig mye morsommere enn å "blæste" erevoen i 100kmt på en eller annen plass.

Anbefales!

@DJDAN moro med kit bilene da :). Er det et ferskt bilde av den gamle buggyen din? Uansett tror jeg nok smallsize hadde rett :). Dagens buggyer er mye det samme som den der men med børsteløs motor og lipo Slik at de går ganske greit de og. Moro på bane :).
 
Redigert av en moderator:
@DJDAN moro med kit bilene da :). Er det et ferskt bilde av den gamle buggyen din? Uansett tror jeg nok smallsize hadde rett :). Dagens buggyer er mye det samme som den der men med børsteløs motor og lipo Slik at de går ganske greit de og. Moro på bane :).

Nei, det er bare et tilfeldig bilde jeg fant på nettet, men min var helt identisk. Jeg kjørte den i filler og tror den havnet i søpla.
 
Redigert av en moderator:
Hadde skikkelig "dilla" på RC-biler som ung gutt på begynnelsen av 90-tallet. Drømmebilen min var en Kyosho USA-1 Nitro Crusher, men de som jobbet på Small Size mente jeg var for ung og frarådet meg (og faren) min en nitrobil da det ville medføre altfor mye mekking.

Stemmer nok det @DJDAN. Har ein Kyosho Inferno MP 7,5 hengande i boda. Var ein kameratgjeng som kjøpte slike for ein del år sidan, og kjøyrte aktivt ein periode. Masse mekking og justering. Ikkje alltid den fungerte optimalt. Lenge siden denne sist var på vegen. Fantastisk morro, men ser for meg å gå over til elektrisk når knotten er gammal nok til at eg kan forsvare eit nytt kjøp i heimen:)
 
Redigert av en moderator:
Gøy å se at flere har "barnet" i seg :D Nå har Traxxas Stamped Vxl 4x4 kommet seilende inn fra sidelinjen, så da ble valget enda vanskeligere :D
 
Gøy å se at flere har "barnet" i seg :D Nå har Traxxas Stamped Vxl 4x4 kommet seilende inn fra sidelinjen, så da ble valget enda vanskeligere :D

Litt tregere men ser ut som en morsom bil. Om du er i Oslo kan du stikke innom gutta på samirc som
Andre har nevnt der før, de kjenner sine traxxas biler :).

Og jeg vil atter en gang slå et slag for konkurransebiler på hvervenbukta, det er noe veldig annet enn å herje på en pplass :).
 
Jeg har en Traxxas E-Maxx 3905. Denne modellen hadde to stykk Titan 550-motorer. Syns forsåvidt bilen var sprek og morsom å kjøre til å begynne med, men så ble jeg utsatt for noen uheldige hendelser. Først eksploderte regulatoren min, også brant en av motorene opp. Da fikk jeg nok og kjøpte Castle Creations Mamba børsteløs motor med tilhørende regulator. Giret bilen til cirka 80 km/t med drevsats fra Robinson Racing - det er MER enn fort nok på en sånn stor slegge! Har også satt på fjærer med fler viklinger, fylt demperne med tykkere olje og det avhjelper kjøreegenskapene litt. Jeg har latt hjulgeometrien vært uendret.

Har fått med meg at mange klager over at drivverket i disse bilene ikke tåler børsteløs konvertering (som Traxxas reklamerer med), men jeg har ikke hatt noen problemer med dette overhode. Etter snart 5 år er clutchen like fin, drivakslene er fortsatt hele og jeg har ingen ulyder fra drivverket. Det eneste jeg må gjøre, er å bytte noen mansjetter.

Faktisk er jeg overrasket over hvor mye juling denne bilen har tålt; det som har gått i stykker kan telles på en hånd og har utelukkende vært min egen feil: 1 stykk bakre dempertårn og 1 stykk bærebru. Begge deler som følge av herjing hvor jeg strengt tatt burde ha regnet med at det kom til å ryke.
 
@ChristianN hvor på Hvervenbukta?
Er der en del på krabbefiske og annen barnelek titt som ofte, kunde jo stukket innom og "enablet" 2- og 3-åringen
 
Redigert av en moderator:
Jeg har en Traxxas E-Maxx 3905. Denne modellen hadde to stykk Titan 550-motorer. Syns forsåvidt bilen var sprek og morsom å kjøre til å begynne med, men så ble jeg utsatt for noen uheldige hendelser. Først eksploderte regulatoren min, også brant en av motorene opp. Da fikk jeg nok og kjøpte Castle Creations Mamba børsteløs motor med tilhørende regulator. Giret bilen til cirka 80 km/t med drevsats fra Robinson Racing - det er MER enn fort nok på en sånn stor slegge! Har også satt på fjærer med fler viklinger, fylt demperne med tykkere olje og det avhjelper kjøreegenskapene litt. Jeg har latt hjulgeometrien vært uendret.

Har fått med meg at mange klager over at drivverket i disse bilene ikke tåler børsteløs konvertering (som Traxxas reklamerer med), men jeg har ikke hatt noen problemer med dette overhode. Etter snart 5 år er clutchen like fin, drivakslene er fortsatt hele og jeg har ingen ulyder fra drivverket. Det eneste jeg må gjøre, er å bytte noen mansjetter.

Faktisk er jeg overrasket over hvor mye juling denne bilen har tålt; det som har gått i stykker kan telles på en hånd og har utelukkende vært min egen feil: 1 stykk bakre dempertårn og 1 stykk bærebru. Begge deler som følge av herjing hvor jeg strengt tatt burde ha regnet med at det kom til å ryke.

Traxxas bygger utrolig solide herjebiler, spesielt om man behandler dem litt pent. Står man derimot kontinuerlig på bar asfalt og gir full gass og bilen tar en loop fra stillestående, vel, da ryker ting :p. (Og ja, det kan man få til med en erevo brushless...).

Tror holdbarheten du opplever har mye å gjøre med en fornuftig og god kjørestil, da får man utrolig mye moro ut av dem.

@ChristianN hvor på Hvervenbukta?
Er der en del på krabbefiske og annen barnelek titt som ofte, kunde jo stukket innom og "enablet" 2- og 3-åringen

Er ikke langt unna. om du kommer "bakfra" er det inn i skauen opp til høyre der det står skiltet "motorsenter", 50m før avkjøringen til venstre til ingierstrand.

Ditto omvendt om du kommer hovedveien, da er det 50m etter innkjøringen til ingierstrand som da er på høyre hånd, man skal da opp til venstre opp i skauen. Om bommen er nede er det mulig å ta beina fatt opp, men ikke så mye folk der da som regel :).
 
Redigert av en moderator:
Traxxas bygger utrolig solide herjebiler, spesielt om man behandler dem litt pent. Står man derimot kontinuerlig på bar asfalt og gir full gass og bilen tar en loop fra stillestående, vel, da ryker ting :p. (Og ja, det kan man få til med en erevo brushless...).

Tror holdbarheten du opplever har mye å gjøre med en fornuftig og god kjørestil, da får man utrolig mye moro ut av dem.

Det er ikke bare børsteløs erevo man kan få til å ta en loop fra en hastighet på 0 km/t;)

Jeg liker godt å kjøre på litt blandet underlag av asfalt, grus og jord - men jeg syns også det er morsomt med litt mer utfordrende cross-løyper i skog og mark. Noen ganger forsøker jeg også å bruke den som en crawler, og da er det ikke nødvendigvis farten som er avgjørende:mrgreen: Jeg er heller ikke så opptatt av hopping, som mange er. Det tror jeg også er med på å ivareta integriteten.

Å herje bare for å herjingens del er jo å be om å ødelegge noe.
 
Da har jeg bestilt bil, og etter MYE om og men, fram og tilbake, falt valget på en HPI Savage Flux XS :) Satser på at jeg blir fornøyd med den.
 
Det er ikke bare børsteløs erevo man kan få til å ta en loop fra en hastighet på 0 km/t;)

Jeg liker godt å kjøre på litt blandet underlag av asfalt, grus og jord - men jeg syns også det er morsomt med litt mer utfordrende cross-løyper i skog og mark. Noen ganger forsøker jeg også å bruke den som en crawler, og da er det ikke nødvendigvis farten som er avgjørende:mrgreen: Jeg er heller ikke så opptatt av hopping, som mange er. Det tror jeg også er med på å ivareta integriteten.

Å herje bare for å herjingens del er jo å be om å ødelegge noe.

Har faktisk ganske stor sans for å hoppe en del med e-revoen min, kjører tykk olje og stive fjærer på den nettopp for det.

Traxxas bygger i hvert fall solide saker :)
 
Da har bilen ankommet post i butikk, woho!! Da er det bare å vente på at arbeidsdagen skal bli ferdig :D Noen som har tips til hvordan første opplading av et 2S Lipo skal være?