Noen med peiling på gamle båtmotorer? VP MD1b

Starter den ikke til med startgass må det være kompresjonsrelatert. Stempelringer som sitter fast eller noe som henger i dekompen til stopp systemet?
 
Redigert:
Må i tilfelle av med toppen, og jeg tror jeg venter med det til våren. Er jo litt snodig at den ikke starter med startgass ja..Skal jo si bang på en eller annen måte med det :) Denne motoren stoppes ved å strupe dieseltilførselen. Også en mulighet å ta en titt på om den henger, men tror ikke den gjør det, da ville det jo ikke kommet diesel frem til dysen i det hele tatt, og det gjør det..
 
Redigert:
Forresten, den tente så vidt her om dagen, men den stoppet igjen med en gang jeg begynte å røre throttle..den måtte også startes med en del throttle på. Dette var i forrige uke..det tyder jo på at jeg har kompresjon. Noen på et båtforum foreslo å sprute litt olje inn i sylinderen gjennom innsugsventilen for å løsne en eventuell ventil som sitter fast eller smøre stempelringene litt ekstra..kan jo være verdt et forsøk?
 
Olje på stempeltoppen kan forbedre kompen vist det er noe med tettingen i sylinderen. Utetthet på ventilene i en toppventilert motor klarer du aldri å forbedre med det trixet.:p
 
Olje rett i syl. og sveive rolig rundt et par ganger kan løsne opp såkaldt "vaskede" syl. Dette kan skje hvis motoren har blitt snurret for mye uten å gå. Har vært borti det et par ganger på biler som har stoppet og eier har kjørt for mye på starter. La stå over natten og prøv. Ser ingen hensikt med å ha det i ventiler hvis de er utette. Kun hvis en ventil sitter fast i gjennomføringen.
 
Byttet diesel i dag, hadde av alt av rør og tømte det, så det ikke skulle være noen rester av gammel diesel. Fremdeles like steindød motor.

Det er en liten gummistuss oppå oljepåfyllingslokket. Holdt foran det mens jeg sveivet motoren på starteren, og syns det kom ganske mye luft. Veivhuset ventileres jo der, men skal det trekke såpass at man kjenner et "støt" med luft for hvert av motorens slag?

Edit: Kommer også litt luft ut igjen under kompresjonsslaget hvis man holder hånden foran innsugsporten med luftfilteret tatt av. Det er jo ikke helt heldig. Mulig jeg både har utette stempelringer og ventilseter her.. Pokker.
 
Redigert:
Løftet av toppen i dag. Gåen toppakning og litt vann som lå oppå stempelet. Ikke rart den ikke har villet starte! Godset i motoren ellers så bra ut, og stempelringene tettet fint.
Et par av kjølekanalene i motorblokken var ganske så tette, så ut som om de var tettet av noe som lignet på koks. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg får renset best mulig ut av de kanalene?
 
Løftet av toppen i dag. Gåen toppakning og litt vann som lå oppå stempelet. Ikke rart den ikke har villet starte! Godset i motoren ellers så bra ut, og stempelringene tettet fint.
Et par av kjølekanalene i motorblokken var ganske så tette, så ut som om de var tettet av noe som lignet på koks. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg får renset best mulig ut av de kanalene?

Kjøpte en boks med noe vannbasert Tunap greier når jeg jobbet på verkstedet siden en selger var så slitsom. Dette var faktisk veldig bra for å løse opp koks, det skulle vistnok være så sunt at man omentrent kunne ha det i kaffien og. Men nå finner jeg ikke igjen boksen på tunaps hjemmesider, så det kan hende den var mindre egnet som fløte en først forventet.
Sitter offshore nå, men skal sende en eller annen tulling ut i garagen for å se om den boksen enda er der, så kanskje jeg får navnet på den, om den ikke er kastet...
 
Kjøpte en boks med noe vannbasert Tunap greier når jeg jobbet på verkstedet siden en selger var så slitsom. Dette var faktisk veldig bra for å løse opp koks, det skulle vistnok være så sunt at man omentrent kunne ha det i kaffien og. Men nå finner jeg ikke igjen boksen på tunaps hjemmesider, så det kan hende den var mindre egnet som fløte en først forventet.
Sitter offshore nå, men skal sende en eller annen tulling ut i garagen for å se om den boksen enda er der, så kanskje jeg får navnet på den, om den ikke er kastet...

Her fikk de hjemme svingt seg, men kom fram til at den som jeg brukte heter Micrologic 129. Jeg finner den ikke på nettsidene til Tunap her hjemme på berget. Men den ligger her; http://onlineshop.tunap.com/multi-russentferner-tunap-micrologic-premium-129-400ml-kaufen.html