Noen med peiling på gamle båtmotorer? VP MD1b

Medlem
11. juli 2010
Innlegg
1.506
Sted
Oslo
Har en gammel 20ft motorseiler med en Volvo Penta MD1b, som i alle år har tikket og gått, enkel liten sak som den er. Men i dag da jeg skulle ut med båten, og det er en stund siden sist jeg hadde tid, var den vanskelig å starte. Det har piplet litt diesel ut rundt innsprøytningsdysen, men et par nye kobberpakninger har tatt seg av det. I fjor stoppet motoren grunnet dette, da den fikk for mye luft/for lite diesel, men den har gått helt fint i mange år, senest forrige gang jeg brukte båten for 5-6 uker siden. I dag stoppet motoren hver gang man belastet den..det vil si det gikk an å gi gass i fri, men med en gang man satt båten i gir og motoren fikk litt belastning stoppet den. Prøvde å dreie propellakslingen manuelt, det var ikke noe problem. Noen som har vært borti noe slikt? Syns det er merkelig at den plutselig oppfører seg slik, da den som sagt gikk helt fint sist jeg brukte båten.
 
Får den diesel da? Ville sjekket at det kommer nok diesel fram til pumpen - er det noen form for fødepumpe? Dieselfilter, dritt i tank?
 
Dersom det er fødepumpen/materpumpen så har den ofte et sladrehull på undersiden. Dersom det drypper av det når motoren går så er det bare å bytte pumpe. Alternativt membranen i pumpen. (Membraner har de sluttet å selge løst på noen modeller.
 
Har et filter mellom tank og motor, i tillegg til filteret på motoren. Sitter også en liten luftepumpe før filteret, luftet systemet, for jeg trodde kanskje det var der feilen lå..men kan bytte filteret på motoren og se om det funker.

Syns uansett det er litt rart at den gikk fint sist gang, og ikke nå, sånn helt plutselig.
 
Kan som nevnt her oppe også være dieseldyr/dritt i systemet om tanken ikke har blitt drenert å renset på en stund.
Har du mulighet til å finne en dunk med diesel du kan sette over motoren å koble en slange direkte fra den og inn i dieselpumpen?
Er den koblet rett inn på pumpen, etter filtrene og fødepumpe så burde den gå som den skal. Er ikke store fødetrykket du trenger, så vannsøylen burde være nok.
Går den da så vet du i alle fall hvor/hva du skal begynne å reparere/gjøre reint :)
 
Jeg tipper det er dieseldyr eller vann i tanken. Disse motorene bruker så lite at det tanken kan bli stående mindre enn full i lang tid, og da får du fort kondens. Dersom du har tappekran på tanken, foreslår jeg å tømme den helt, skifte filter, lufte og prøve pånytt. Ligger det noe griseri i filteret har du antakelig dieseldyr, og da finnes det et lurium du kan ha oppi tanken for å bli kvitt dem - hør med et båtsenter.
 
Jupp..lener mot å prøve dette..selv om jeg alltid har vært forsiktig med tanken, vi har et filter på slangen mellom tanken og motoren i tillegg til filtere på selve motoren, og tanken har alltid vært full på vinteropplag. Men skal prøve, og rapportere tilbake :)
 
Oppdatering: Båten har ligget i hele sommer siden jeg har vært opptatt med flyging og diverse.

Får ikke start på den gamle jævelklumpen. Har byttet dieselfilter, tettet alle mulige lekkasjer rundt rørene opp til dysen, luftet systemet gang på gang, og i dag hadde jeg ut dysen, var innom et motorverksted og fikk testet den. Den forstøver dieselen fint og ved riktig trykk, så den er utelukket. Trodde kanskje det kunne være høytrykkspumpen (det er to pumper på motoren - en fødepumpe før filteret og en høytrykkspumpe etter filteret), men da jeg koblet på dysen igjen og sveivet motoren ga den bra trykk som forstøvet dieselen mer enn nok. Vi kompresjonstestet også, og der en varm motor skal ligge på 285 psi eller mer lå min på 260 steinkald, så jeg regner med at kompresjonen er god nok.

Har nesten sluppet opp for idéer nå. Det er i utgangspunktet en svært enkel motor, uten noen form for gløding osv. Jeg har eliminert både lekkasjer, tett dyse og gåen pumpe. I teorien skal den tenne bare den får diesel og har kompresjon, og begge deler er til stede. Det siste jeg kan tenke meg er at dieselen er gammel. Den har ikke dieseldyr eller fukt i seg, men den er nok noen år gammel.. Det neste jeg skal prøve er å tømme slanger og rør på motoren, fylle en kanne med ny diesel og prøve å suge fra den.

Noen som har noen idéer? Høres det sannsynlig ut med dieselen?
 
Feil eller inget tennings tidspunkt kanskje på pumpen? Aksling eller noe som er knekt i overføring mellom pumpe og motor.
 
Kan håndsveive og høre en gang til, men det hørtes ut som om den pumpet på ganske riktig tidspunkt da jeg var i båten i sted..
 
Noen dieselmotorer har flammestart (tilførsel av diesel på en glødespiral i innsuget) prøv en skvett diesel rett i innsuget og sett fyr på drivstoffet og la den slurpe i seg flammene.


[video=youtube;Di3-fWDq6C4]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Di3-fWDq6C4[/video]
 
Redigert:
Det er vel gløding i form av glødeplugger? Ville sjekket det, pluss byttet diesel om den en flere år gammel. Vet ikke hvordan det er med diesel, men bensinmotorer kan fuske fælt og være vanskelig å starte med bare noen måneder gammel bensin på tanken.
 
Ikke gløding på denne, kun kompresjon som antenner. Prøvde med startgass i går, helt dødt. Dette får meg til å tro at det er dieselen, siden:

-Motoren har god kompresjon. Testet.
-Dysen er ikke tett. Også testet.
-Pumpen forstøver dieselen fint.

Skal prøve med ny diesel en av de nærmeste dagene.
 
Ikke gløding på denne, kun kompresjon som antenner. Prøvde med startgass i går, helt dødt. Dette får meg til å tro at det er dieselen, siden:

-Motoren har god kompresjon. Testet.
-Dysen er ikke tett. Også testet.
-Pumpen forstøver dieselen fint.

Skal prøve med ny diesel en av de nærmeste dagene.

Startgassen burde jo fått den til å tenne om dieselen var dårlig.
Kanskje unødvendig, men ett kjapt tips om startgass.
Startgass er bra greier om det brukes rett, men om du skulle høre at motoren under bruk av gass lager skarpe lyder, bankelyder, tenne i mot - Stopp sprayen å slipp sveiva om du sveiver for hånd. Har sett en motor slå tilbake så hardt at veivtappen knakk. Holder du da fast grep om den sveiva....
Har også vært med på at luftfilterboks å innsugsboks på en 7,3L ford/international har gått i luften :mrgreen:
På dieselmotorer spesielt vil jeg anbefale at du får en ekstra hånd til å spraye gass etter at du har begynt å turne motoren, får du den da til å tenne på gass vil den få opp farta å hjelpe seg selv i gang.

Veit du hvor mange grader tenning motoren skal ha? Eller må du måle løft i pumpen med måleur?
 
Er det en skrue som gjør at du kan åpne inn til kompresjonskammeret? Jeg har brukt en gammel Sabb diesel som hadde mulighet for gløding om man ikke fikk stratet den. Da skrudde man ut en plugg og erstattet den med en ny plugg som kan varmet opp på forhånd med lighter.

Tapp ut litt diesel, sprut det på noen planker og prøv å tenn på, burde gi deg svar på om dieselen er dårlig.
 
Startgassen burde jo fått den til å tenne om dieselen var dårlig.
Kanskje unødvendig, men ett kjapt tips om startgass.
Startgass er bra greier om det brukes rett, men om du skulle høre at motoren under bruk av gass lager skarpe lyder, bankelyder, tenne i mot - Stopp sprayen å slipp sveiva om du sveiver for hånd. Har sett en motor slå tilbake så hardt at veivtappen knakk. Holder du da fast grep om den sveiva....
Har også vært med på at luftfilterboks å innsugsboks på en 7,3L ford/international har gått i luften :mrgreen:
På dieselmotorer spesielt vil jeg anbefale at du får en ekstra hånd til å spraye gass etter at du har begynt å turne motoren, får du den da til å tenne på gass vil den få opp farta å hjelpe seg selv i gang.

Veit du hvor mange grader tenning motoren skal ha? Eller må du måle løft i pumpen med måleur?

Måles i pumpen.

Ja, startgassen burde jo tatt fyr, men det skjedde ikke en dritt. Litt merkelig.