Noen alpinister her? Amatør søker ekspertråd.

Fikk endelig halvannen time på skiene. Stod på sabla hard snø, ikke is. Klarte nesten ikke svinge første tur. Så løsnet det. Masse å jobbe med, en vanvittig kraft i svingene, durer over all ujevnhet og henger dønn fast. Helt utrolig stabile, mister fartsfølelsen. Fantastisk morro!
Vis vedlegg 319569
SC-ene funket en sesong. Helt supre. Men kjente også jeg hadde mer å gi enn skiene ga. Så jeg solgte dem ved sesongslutt og kjøpte nye SL på salg hos Anton. Fikk prøvd dem i går, dog bare i Tårnbakken (fint for kroppen å starte enkelt…), men opplevelsen var fantastisk. SL er betydelig bedre, og litt mer krevende, enn SC. Riktig valg og gleder meg til en sesong med ski mine ferdigheter kan vokse sammen med.
IMG_5127.jpeg

Har nå vokst godt sammen med SL-ene til Vølkl. En fantastisk morro ski! Kona trenger nye, så hun arver disse. Da trenger jeg nye ski og skal ha Støckli Laser SL 160 eller 165 cm (har prøvd dem, glemmer dem ikke, må ha! - burde hørt på deg med en gang @Friks... ).

Men et spm: hva er det som skiller tusenvis av kroner på bindinger? Laser SL selges fra 17-19´ på Anton avhengig av binding. Så lenge skoa henger fast og løser ut når de skal er vel det nok? Plater med ulik profil og høyde kan jeg forstå påvirker skia, men bindingene?

1708850318494.png

Min erfaring er at dyrere bindinger holder lenger og får mindre slark over tid.
Det har nok noe med materialvalg å gjøre. :unsure:

Snakket med Anton:
Som tenkt, plata har mye å si da den påvirker skiens stivhet og fotens høyde over bakken.
Bindingspris handler mest om dens evne til å holde støvla fast ved røff kjøring.
Samt følelse av slark, ikke nødvendigvis over tid.

Og gledelig melding: 40% medlemsbonus på ski hos Anton. Stöckli selges uten binding så du kan få dem ved på bonusen. Løp og kjøp!
IMG_6188.png

I morgen skal jeg hente mine nye 165cm Stöckli Laser SL med SRT 12, totalt 12.800,- = ca 35 % rabatt. Fornøyd!

Hilsen 5xWIS

• Liker
Reaksjoner: UJU
Ble jaggu nye støvler også!
Prøvde skia i helga, en stor oppgradering fra Völkl!
Blir morro med skikkelige sko også!
IMG_6300.jpeg

Tja . Look pivot 18 er vel av en ganske rimelig sort og dei holder bra endå på 15 året . Men er vel meir en frikjøringsbinding då . Tryna skikkelig en gang med nokre salomon/atomic type av en rimelig sort med din tilsynelatende riktig justert , men det gikk skikkelig dårlig og røska hoftebeinet ut av ledd pga treg/manglende utløsing av ski. Look bindinger synes eg tåler lavere Din uten utilsikta utløysing av binding pga rotasjon i bakbinding og mykje flex foran . Veldig greit på mjuke pudderski og slikt man gjerne hoper litt med . Mnc16 til salomon også har eg hatt positive opplevelser med, men føler meg alltid litt tryggere på look bindingene.

• Liker
Reaksjoner: UJU