Noen alpinister her? Amatør søker ekspertråd.

Medlem
26. april 2011
Innlegg
5.068
Jeg koser meg masse med carvingski. En time alene i Wyller på jakt etter svinger på kanten i høy fart er magisk rekreasjon. Jeg har aldri kjørt aktivt, porter i klubb, kun for morro.

Jeg veksler mellom to par:
- Vølkl Racetiger GS r17
- Elan GSX fusion X r12,8

Elanene blir mest brukt (brukervennlig svingradius), men jeg opplever Vølklene som mye (!) mer stabile og retningspresise.

Er dette kun pga radius eller er det pga byggekvalitet (rotasjonsstivhet?)?
Savner Vølklfølelsen i Elanene.

Vil jeg mestre en FIS-ski?

Bruker en halvstiv (?) Lange med flex 110. Sitter som støpt og gir god følelse av ski og underlag.
FC193E51-A88D-49CF-860D-7DF0B6715CFB.jpeg
105D1788-FE88-4DC7-A599-DB4721245243.jpeg
8AE007F4-1BDD-46CB-8514-E45AB03C089C.jpeg
 
Jeg koser meg masse med carvingski. En time alene i Wyller på jakt etter svinger på kanten i høy fart er magisk rekreasjon. Jeg har aldri kjørt aktivt, porter i klubb, kun for morro.

Jeg veksler mellom to par:
- Vølkl Racetiger GS r17
- Elan GSX fusion X r12,8

Elanene blir mest brukt (brukervennlig svingradius), men jeg opplever Vølklene som mye (!) mer stabile og retningspresise.

Er dette kun pga radius eller er det pga byggekvalitet (rotasjonsstivhet?)?
Savner Vølklfølelsen i Elanene.

Vil jeg mestre en FIS-ski?

Bruker en halvstiv (?) Lange med flex 110. Sitter som støpt og gir god følelse av ski og underlag.
Vis vedlegg 315065Vis vedlegg 315066Vis vedlegg 315067

Alle ski er vel nokså forskjellige, min erfaring er at testkjøring er viktig - noen ski passer bare ikke vekt, ferdigheter og smak… Ellers har jo konstruksjon og stivhet selvfølgelig mye å si for hvordan skiene føles.

Til bakkekjøring kjører jeg Head Supershape iSpeed 2019/2020, mener de har radius på ca. 16 (184). Tilsvarer vel dagens eSpeed? Har prøvd tilsvarende WC/FIS-modeller, som blir altfor stive og tungkjørte for min smak.
27693049-453E-4D80-8F13-007D00AEB8EA.jpeg

Min «sweet spot» på radius til carving i høy hastighet er 15-19… Liker «racingski light», som jeg opplever som vesentlig mer stabile og raskere enn kortere slalåmski med mer sving. Kjører for øvrig med 130 flex, som er litt romslige.

Når bakken er myk og slushy kjører jeg med Head Kore - utrolig deilig og myke men også retningsstabile…
3F8F5035-2B5B-4593-B9BB-178437E450C8.jpeg


Kjørte aktivt i yngre dager, nå er jeg vel en habil viderekommen :unsure:
 
Lengde, vekt og stivhet påvirker også. Radius er ikke en statisk greie, gitt at skien bøyes når man kjører på den.

I tillegg så er skifølelse en mental greie, har du f.eks dårligere kanter på Elan-skiene vil du kanskje kjøre litt mer oppreist, litt mer defensivt, og dermed oppleve mindre kontroll. Noe som igjen gjør at man bli mer defensiv.

Så du vil ha en stabil ski med sub-15m radius? Litt usikker på hva som finnes i den kategorien, sjekk skitestene til Friflyt.
Du vil sikkert mestre en FIS-ski; men jeg tror en FIS-SL-ski har potensiale til å kaste deg ganske mye rundt. Tror det er en krevende rase, og veldig sart på dårlig preppet/oppkjørt løype.
FIS-SSL er noe annet enn du spør om, men har også sine begrensninger i form av at det er for trangt i norske løyper til å få fullt utbytte
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Hei,

Dersom du skal ha FIS ski er ofte dameski et godt alternativ. FIS herreski er veldig stivt og krevende, litt bakpå ut av sving med FIS SL ski har null tilgivenhet, og det nytter ikke å cruise - det er max attack.

De to skiene du har er jo ganske forskjellig, der Elan har en typisk SL radius, mens Volkl skiene er typisk «butikk-gs» radius på 17-19m. Dette merkes godt på opplevd stabilitet.

En ting jeg vil trekke frem er at forholdene i bakken veldig sjelden er bra nok (les: for lite is..) til å kjøre FIS ski som rekreasjon. Jeg tror veldig mange som kjører rendyrka racing eller butikk-racing ski ofte vil trives bedre på et par litt mer tilgivende ski slik som Blizzard Thunderbird, Volkl Deacon etc. De har fortsatt metallsandwich og kan kjøres stort sett så hardt du vil, fordelen er at de kan kjøres hardt også når det er litt oppkjørt.
 
SSL er overhodet ikke aktuelt:)
Ja, stabil sub 15 det jeg ser etter. Skulle gjerne hatt følelsen av stabiliteten som Vølklene gir i en ski med lavere radius enn 17.

r17 går ofte raskere enn antall folk i bakken tillater. Også syns jeg det er litt moroere med litt hyppige svinger.
Jeg opplever ganske god kontroll på begge skiene, men Vølkene er som godstog ift Elan. LIker godstogfølelsen.
Men det er ikke fart jeg er er ute etter, men følelsen av at skiens fasong bestemmer svingen, og å mestre hver sving uten skrens og at jeg både må og tørr å lene hofta mot bakken - da går det raskt nok og jeg har det sabla morro.

Syns Elanene gir litt etter. Kanskje bare en følelse, men mine ski er veldig ulike.
Med Elanene kan jeg henge sladdende etter kone og unger på en søndag i Tårnbakken, det er mer krevende med Vølkl.

Jeg må ikke ha en FIS ski, men (1) var nysgjerrig og (2) det kommer innimellom et par år gamle, men ubrukte for salg - og tenkte kanskje det var mye ski for pengene?
Kanskje en Vølkl/Støckli/Head "butikk-SL" ca r12 til 14 er det jeg bør teste. Er ikke Elan god nok?
Er ikke ute etter en ski til alle fører.
 
SSL er overhodet ikke aktuelt:)
Ja, stabil sub 15 det jeg ser etter. Skulle gjerne hatt følelsen av stabiliteten som Vølklene gir i en ski med lavere radius enn 17.

r17 går ofte raskere enn antall folk i bakken tillater. Også syns jeg det er litt moroere med litt hyppige svinger.
Jeg opplever ganske god kontroll på begge skiene, men Vølkene er som godstog ift Elan. LIker godstogfølelsen.
Men det er ikke fart jeg er er ute etter, men følelsen av at skiens fasong bestemmer svingen, og å mestre hver sving uten skrens og at jeg både må og tørr å lene hofta mot bakken - da går det raskt nok og jeg har det sabla morro.

Syns Elanene gir litt etter. Kanskje bare en følelse, men mine ski er veldig ulike.
Med Elanene kan jeg henge sladdende etter kone og unger på en søndag i Tårnbakken, det er mer krevende med Vølkl.

Jeg må ikke ha en FIS ski, men (1) var nysgjerrig og (2) det kommer innimellom et par år gamle, men ubrukte for salg - og tenkte kanskje det var mye ski for pengene?
Kanskje en Vølkl/Støckli/Head "butikk-SL" ca r12 til 14 er det jeg bør teste. Er ikke Elan god nok?
Er ikke ute etter en ski til alle fører.

Kan absolutt gjøre gode bruktkjøp av FIS ski, så lenge det er godt med kant igjen på de, mange av de selges når det begynner å bli tynt stål. Finner du ubrukt er jo det bra, men de er som sagt en håndfull og vil trolig kaste deg mye rundt utifrå hva jeg leser «å mestre hver sving uten skrens og at jeg både må og tørr å lene hofta mot bakken»

Hvis du liker Vølkl har de jo Racetiger SL 170cm med radius 13.4, samt Racetiger SC som har 13.9.
Alternativt Blizzard sin Firebird serie. Mulig Jesting har noe demoski du kunne lånt?
Vet ikke hvilken lengde du har på Elan skia, men antar de er forholdsvis korte, litt ekstra lengde hjelper på stabilitet og demping så lenge du ikke har porter å rekke innom.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere og Genta
Jeg kan ingenting om alpinski. Ingen verdens ting. Sist jeg «sto slalom» var på Geilo i 04, drit bakfull etter Depeche Mode konsert. Og kommer nok aldri til å gjøre det igjen. Likevel er denne tråden utrolig interessant fordi det alltid er veldig gøy å et innblikk i den enorme kunnskapen arten menneske besitter om de underligste ting. Så bare gi gass!
 
Kan absolutt gjøre gode bruktkjøp av FIS ski, så lenge det er godt med kant igjen på de, mange av de selges når det begynner å bli tynt stål. Finner du ubrukt er jo det bra, men de er som sagt en håndfull og vil trolig kaste deg mye rundt utifrå hva jeg leser «å mestre hver sving uten skrens og at jeg både må og tørr å lene hofta mot bakken»

Hvis du liker Vølkl har de jo Racetiger SL 170cm med radius 13.4, samt Racetiger SC som har 13.9.
Alternativt Blizzard sin Firebird serie. Mulig Jesting har noe demoski du kunne lånt?
Vet ikke hvilken lengde du har på Elan skia, men antar de er forholdsvis korte, litt ekstra lengde hjelper på stabilitet og demping så lenge du ikke har porter å rekke innom.
Mine Elan er 165 mener jeg å huske.
Tror jeg skal lytte til deg å ikke få for FIS, men heller en god butikk-SL som matcher en aldrende autodidakt mosjonist.
Så disse: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=281619625 Sikkert fine til rette bruker. Litt korte? Jeg er 182,5cm /76 kg. Edit: 182,5 cm er min høyeste måling noensinne. Sikkert 181 nå. Men ikke si det til noen!
 
Mine Elan er 165 mener jeg å huske.
Tror jeg skal lytte til deg å ikke få for FIS, men heller en god butikk-SL som matcher en aldrende autodidakt mosjonist.
Så disse: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=281619625 Sikkert fine til rette bruker. Litt korte? Jeg er 182,5cm /76 kg. Edit: 182,5 cm er min høyeste måling noensinne. Sikkert 181 nå. Men ikke si det til noen!

Ville nok hatt litt is i magen og ventet til det dukker opp noe litt lenger, som også har noe lengre radius. Elan skiene du har er jo ikke noe dårlig ski, så kan være greit å finne noe med litt andre mål? 165-170cm og radius rundt 14m kanskje? Atomic Redster X9S og Støckli Laser SX kan være verdt en titt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere og Genta
Du kan jo sjekke testen på denne siden
Man bør kanskje ta slike tester med en klype salt da det kan være spons med i bildet, men de virker uansett grundige.
Selv orker jeg ikke tanken på stive racing ski og møre lår etter noen få turer. :eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere og Genta
Det litt kjedelige svaret er vel at er du i tvil om du kan kjøre en gradert ski, så er svaret nei. Å komme seg ned bakken er en ting, men i hele tatt være i nærheten av å lukte på potensiale er en annen. Du hadde slitt med og i det hele tatt få trykk på kant med 110 flex. Det blir som en formel 1 bil, eller annen racing for å dra den parallellen, det er ikke laget for og ikke kjøres bånn gass, det funker kun i hastighet det er laget for. Du ser for eks ikke Svindal med FIS ski når han er i løypa nå. Da trenger ikke du heller. Du vil få myye mer ut av high end ski laget for "vanlige folk" Siden vi er i klokkeverden, må vi til sveits. Kjøp Stockli.
 
Redigert:
Dette fremstår litt som spørsmålene som kommer med jevne mellomrom på diverse golfforum: "jeg har X i handicap, er jeg god nok for bladkøller?". Må man spørre er nok svaret ofte nei. Så finnes jo alltid unntaket, men her ville jeg kanskje spurt meg selv om det er så viktig med FIS-ski at du ønsker å vedlikeholde 150kg + i bøy som må til for å holde skjæret. Men - det er jo ikke verre å kjøpe på finn og selge igjen dersom det ikke funket. Jeg gjorde det samme med bladkøller lenge før jeg var god nok til det :LOL:
 
Satset på et par Racetiger fjorårets modell til halv pris (SC, ikke SL, både pga pris, bruksområde og ferdigheter). Noe veldig annet enn mine Elan! Bare hatt en testtur, skremmende. Dette er det en ski som gir meg utfordringer, som jeg var ute etter. På Elanene er det jeg som bestemmer, målet er å bestemme over Volkl også:) Elanene er supre, morsomme, avslappende. Det er også fint.
0BB67BAF-C7D6-4794-9EE0-448AB65C5B8D.jpeg
 
Skjelden at carving ski uansett funker optimalt "ut av esken", må preppes og "settes opp" etter din ferdighet (avrunding kanter for- og bakski ) - vinkel på stålkanter.
 
Fikk endelig halvannen time på skiene. Stod på sabla hard snø, ikke is. Klarte nesten ikke svinge første tur. Så løsnet det. Masse å jobbe med, en vanvittig kraft i svingene, durer over all ujevnhet og henger dønn fast. Helt utrolig stabile, mister fartsfølelsen. Fantastisk morro!
7C4C9F11-7690-46A1-BABB-5A408F268BB5.jpeg
 
Fikk endelig halvannen time på skiene. Stod på sabla hard snø, ikke is. Klarte nesten ikke svinge første tur. Så løsnet det. Masse å jobbe med, en vanvittig kraft i svingene, durer over all ujevnhet og henger dønn fast. Helt utrolig stabile, mister fartsfølelsen. Fantastisk morro!
Vis vedlegg 319569
SC-ene funket en sesong. Helt supre. Men kjente også jeg hadde mer å gi enn skiene ga. Så jeg solgte dem ved sesongslutt og kjøpte nye SL på salg hos Anton. Fikk prøvd dem i går, dog bare i Tårnbakken (fint for kroppen å starte enkelt…), men opplevelsen var fantastisk. SL er betydelig bedre, og litt mer krevende, enn SC. Riktig valg og gleder meg til en sesong med ski mine ferdigheter kan vokse sammen med.
IMG_5127.jpeg
 
Har nå vokst godt sammen med SL-ene til Vølkl. En fantastisk morro ski! Kona trenger nye, så hun arver disse. Da trenger jeg nye ski og skal ha Støckli Laser SL 160 eller 165 cm (har prøvd dem, glemmer dem ikke, må ha! - burde hørt på deg med en gang @Friks... ).

Men et spm: hva er det som skiller tusenvis av kroner på bindinger? Laser SL selges fra 17-19´ på Anton avhengig av binding. Så lenge skoa henger fast og løser ut når de skal er vel det nok? Plater med ulik profil og høyde kan jeg forstå påvirker skia, men bindingene?

1708850318494.png
 
Min erfaring er at dyrere bindinger holder lenger og får mindre slark over tid.
Det har nok noe med materialvalg å gjøre. :unsure:
 
Min erfaring er at dyrere bindinger holder lenger og får mindre slark over tid.
Det har nok noe med materialvalg å gjøre. :unsure:
Snakket med Anton:
Som tenkt, plata har mye å si da den påvirker skiens stivhet og fotens høyde over bakken.
Bindingspris handler mest om dens evne til å holde støvla fast ved røff kjøring.
Samt følelse av slark, ikke nødvendigvis over tid.

Og gledelig melding: 40% medlemsbonus på ski hos Anton. Stöckli selges uten binding så du kan få dem ved på bonusen. Løp og kjøp!
IMG_6188.png

I morgen skal jeg hente mine nye 165cm Stöckli Laser SL med SRT 12, totalt 12.800,- = ca 35 % rabatt. Fornøyd!

Hilsen 5xWIS
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Ble jaggu nye støvler også!
Prøvde skia i helga, en stor oppgradering fra Völkl!
Blir morro med skikkelige sko også!
IMG_6300.jpeg