Solgt Newmark 6BB

Larsnie

Støttemedlem
Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
809
Sted
Oslo
Hei,
Denne traff dessverre ikke meg på den måten jeg håpet. Derfor selger også jeg denne videre.
Vi snakker om en Newmark 6BB kronograf. Ikke originalen fra 1980 men den "offisielle gjenutgivelsen" fra det gjenoppståtte Newmark Watch Company. Originalen var en av fire asymmetriske kronografer brukt av piloter i RAF fra rundt 1970 og fremover til RAF byttet til Seiko 7A-28 rundt 1984. Newmark 6BB er den sisteav de fire som er gitt ut i ny utgave.

Klokka er en ganske nøyaktig gjenutgivelse bortsett fra at den har et Seiko Meca Quartz VK64 verk, og derfor har kronografminutter klokka ni og en (ikke justerbar) 24 timers teller klokka 3. Det er altså ikke noen tikkende sekundviser her. Krongrafdelen er mekanisk og har flytende sekundviser og snapper fint tilbake. En annen forskjell fra originalen er at den har vanlige baretter og ikke faste som de militære.

DSCF2436.JPG


Kassa er børstet over det hele. Den måler 46 mm lang og 40 mm i diameter eller 41 inkludert krone og asymmetrisk kasseform. Den virker noe større takket være stor skive. Høyden er 12,8. Den har 20 mm reimfester. Vanntett til 50 meter. Den har også fått et helt ekte Nato-nummer på baksiden og individuelt serienummer 066/18.

Du vil finne merker i børstningen og spor etter reimbytte. Glasset er pleksi og riktig fint med koselig forvrengning i kantene. Med lupe er det små hairlines/swirls men det kan uansett lett poleres opp. Det skal også sies at under en secret mission med steik i ovnen touchet jeg pleksiglasset bort i den varme ovnen. Det ble et merke i glasset som jeg har polert vekk. Det fortsatt mulig å se det om man lar klokka reflektere en lampe i helt riktig vinkel. Da kan et avvik i brytingen av lys sees. Jeg klarer ikke fotografere det, og det er normalt usynlig. Men alt i alt er den mye penere enn om man skylle flydd Tornado med den i fire år.

Det følger med original og autentisk pappeske, papirer og de originale reimene. Admirality grey, grå nylonreim, noe brukt, En beige cordura/skinn som er lite brukt. I tillegg en uoriginal brun skinn-nato som jeg ikke hatt på armen et minutt, men eierne før meg har brukt en del. Modellen er utsolgt, utgått og vil ikke bli laget igjen.

Selger for 2000 1900 som er litt under innkjøpsprisen min i februar. Kan bringes i sykleavstand til Oslo sentrum, hentes på aksen Bjølsen/Bjørvika eller gå i posten. Jeg er ikke helt fremmed for å bytte i noe gøy, og at gøy kan koste litt mer er heller ikke utenkelig. Bare prøv deg.

Under finner du lesestoff om klokka.
Info fra produsenten:

Omtale og bakgrunn fra Worn & Wound:

Test/omtale fra Wristwatchreview

Annonsen fra Goodguy @kvamsky som jeg kjøpte av.



Vennlig hilsen
LarsB
 

Vedlegg

  • DSCF2424.JPG
    DSCF2424.JPG
    101,9 KB · Visninger: 0
  • DSCF2426.JPG
    DSCF2426.JPG
    87,3 KB · Visninger: 0
  • DSCF2433.JPG
    DSCF2433.JPG
    147,1 KB · Visninger: 0
  • DSCF2420.JPG
    DSCF2420.JPG
    110,4 KB · Visninger: 0
Redigert:
Minner på at dette kan være en gave til en svoger, nevø eller en beater til deg selv.
Nissepris på 1900 i desember.

LarsB
 
Alarm!
Jeg har fortsatt denne, og kan anbefale den til timing av koking av påskegg!

LarsB