-Nå liker ikke jeg heller tilnærmingen, men jeg kan jo forstå den. Hvem er den typiske Ferrari-kunden? En kvalifisert gjetning er at vi snakker demografien melaninfattig, middelaldrende+ mann. Det er jo en gruppe som blir et år eldre for hvert år, og etterhvert vil man jo merke en viss, øh, naturlig avgang i den gruppen.
Selvsagt ønsker Ferrari seg nye, 'unge' kunder som kan bli entusiaster og sikre dem avsetning på bilene i tiårene som kommer, også.
Jeg kjøper at yngre kunder er mer klar for å kjøpe elbil enn noe med en V12 i.
Jeg er derimot fortsatt veldig i tvil om veien til å kapre disse kundenes hjerter er gjennom å lage en generisk McBil og klistre den steilende hesten på panseret. Det hadde vært uendelig mye tøffere om de hadde våget å gå for noe som ser ut som en Ferrari, men som faktisk er en elbil. Ikke noe som ser ut som en Kia, men faktisk er en Ferrari.
(Som et barn av åttitallet - en elektrisk Testarossa? Oioi, shut up and take my money!)
En industriell revolusjon skjer bestandig, men på eget tidsløp og på egen måte.
Og det tar mange tiår.
Ser du ungene som kommer seg på kjøretøy skolelinjene i industrifag?
De drømmer om amerikanske "muskelbiler" og smiler når det lukter bensin på verksted. De lever for lukten og lyden. De faller pladask nå de ser en gammel V8. "De kunne lage bil på den tiden" hører du fra 16 åringer.
De vil ha ting de kan fikse selv, ting de har kontroll over, ting med sjel og de hater datamaskiner på hjul.
Ingen av disse ønsker å råne med en "bestefar Tesla" og de representerer majoriteten av de fremtidige kundene som har ekte kjøretøy lidenskap.
Og selv, snakker jeg ikke som en bil fanatikk: jeg er det ikke i hele tatt og bare observerer det hele fra utenfor.
Ta vekk staten sin subsidiering og ELbli markedet skal krympe som en snegle under solen. Det samme skjedde i alle land som minsket eller kuttet den.
Det minoritetene ønsker seg i de høyeste plassene er sjeldent folkets vilje.
Alle kan også se hvordan mekaniske klokker kom tilbake med full styrke mot alle predikterte oddsene med kvarts, inkludert smartklokker. AP sin Swatch utgave ble utviklet med et mekanisk urverk: det var ingen tilfeldighet, det var for ungdommene.
Kassett og LP er nå også tilbake: hvem kjøper?
Vi står foran et diktert narrativ og spørsmålet er hvor lenge det skal holde mot vinden som løfter seg.