Jeg ser deg
@Gin og høyner med denne:
Gjelder Storebrand.
Vannskade i huset høsten 2023. Storebrand vedtok ganske umiddelbart "ansvar" og sa dette var dekket innenfor vår superforsikring. Takstmann møte opp et par dager senere, gikk over huset (han overså imidlertid et par steder jeg mente han burde sjekke i tillegg) og lovet svar innen 3 dager.
Svaret kom 9 (ni!!!!!) måneder senere i for av et dokument så kompleks og langt at jeg er sikker på ingen advokat selv innen forsikringsbransjen kunne forstå det. Jeg klarte nå å forstå at de fortsatt innrømme ansvar og dekker skade, men vi skjønner ikke etter gjentatte gjennomlesninger hva de egentlig tilbyr oss av alternativer. Kan vi si ja til at de stiller med fagfolk og bare fikser alt? Ja jeg tror det, men er ikke sikker. Tilbyr de oss en sum for at vi skal fikse det selv? ja jeg tror det, men er ikke sikker. Tilbyr de flere alternativer her? Ja jeg tror det også, men skjønner det ikke.
Dokumentet er 16 sider og inneholder blant annet 10 sider med opplisting og pris på at i fra 4 skruer til å feste et beslag til parkett og maling. Er det forventet at jeg skal vite om det er det som en håndverker trenger eller ikke?
Jeg har syvhundre og fjorten ganger spurt om vi kan treffe en representant for Storebrand for en gjennomgang og forklaring av de har oversendt, men får ingen respons. Når jeg spør via skadeportalen så får jeg bare svar av typen "jeg driver bare med skadeoppgjør, jeg kan ikke svare på spørsmål".
Jeg har også spurt:
- hvorfor tok det 9 måneder å utarbeide papirene?
- hva med verdistigning på materialer og timekost som har gått i perioden fra dere var her til dokumentet var ferdig? Alt er jo blitt dyrere og summen dere tilbyr nå som muligens dekket materialkostnaden høsten 2023 holder ikke i august 2024 (eller nå i mai 2025).
- hva med forsinkelsesrenter? 9 måneder er jo uakseptabel svartid
- nå som tiden har gått så har nettopp de punkter jeg påpekte for takstmannen fått synlige skader i etterkant. F.eks en jernovn som ble utsatt for vann har naturligvis som jern gjør begynt å ruste. Denne må å byttes og jeg har sendt bilder, men får bare svar "jeg jobber bare med skadeoppgjør, jeg kan ikke svare på spørsmålet". Ok, kan du sende takstmann på nytt da så han får se disse skadene han overså (til tross for at jeg ba han se på de når han var her)? Hva svarer de? "Jeg jobber bare med skadeoppgjør, jeg kan ikke svare på spørsmålet"
- "Ok, hvis du ikke kan svare på disse spørsmålene, kan du da oversende de til noen som kan?". Da får jeg svar som "Skal jeg tolke det som at du da godtar vårt tilbud?". "NEI!! jeg gjør ikke det. Jeg ber bare om å få snakke med en som kan svare på våre spørsmål".
Jeg har ringt de 8 og ørten ganger, sendte meldinger via skadeportalen flere titalls ganger, men møter kun den samme saksbehandleren som heter "Goddagmannøkseskaft" og hans tvillingbror.
Nå har det gått 1 år og 9 måneder siden skaden. De vedgår fortsatt ansvar, men jeg kommer ingen vei med å få svar på mine spørsmål eller hva slags alternativer vi har.
Det er vel dette man kan kalle god gammeldags forsikringstrenering.
Storebrand ja... de kan du godt hive på St. Hans bålet. Jeg stiller med bensin.