Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Jeg liker svært dårlig at folk kaller armbåndsUR for KLOKKER!!!:mad:
Klokker henger enten på veggen eller står på bordet, alternativt på gulvet.

En engelsktalende, ville aldri surret med ordene "watch" og "clock";)
 
Redigert:
Jeg liker svært dårlig at folk kaller armbåndsUR for KLOKKER!!!:mad:
Klokker henger enten på veggen eller står på bordet, alternativt på gulvet.

En Engelsk talende, ville aldri surret med ordene "watch" og "clock";)

Må innrømme at det har jeg ikke tenkt over, kaller det alltid for klokke jeg.. Blir du hissig da? :rolleyes:
 
Jeg liker svært dårlig at folk kaller armbåndsUR for KLOKKER!!!:mad:
Klokker henger enten på veggen eller står på bordet, alternativt på gulvet.

En Engelsk talende, ville aldri surret med ordene "watch" og "clock";)
Og en norsktalende burde ikke skrive Engelsk talende men engelsktalende...

Det kan nok diskuteres om «clock» har samme betydning som «klokke», jeg mener bestemt nei.
 
Jeg liker svært dårlig at folk kaller armbåndsUR for KLOKKER!!!:mad:
Klokker henger enten på veggen eller står på bordet, alternativt på gulvet.

En engelsktalende, ville aldri surret med ordene "watch" og "clock";)

Hvis du mener det er en slik forskjell, må det være et dialektutslag. På norsk har vi ikke distinksjon mellom "klokker" og "ur" tilsvarende engelske "watch" og "clock". "Ur"og "klokke" er ikke fullstendige synonymer, idet "ur" har en snevrere betydning (brukes kun om tidsmålere mens "klokke" inkluderer andre målere med rund skive) men de håndleddsmonterte tidsmålere vi stort sett diskuterer her inne omfattes av begge begreper. At "ur" med fordel kunne brukes oftere for å varierere språket, er en annen sak.

Men siden vi er inne på språklige irritasjonsmomenter: De som sier "urverk" når de mener "ur" burde fått inndratt klokkene sine.
 
Redigert:
This-Means-War-Poster-this-means-war-30830229-1800-1350.jpg


Hvem skal være kjerringa? Dibs på Tom Hardy.
 
Redigert av en moderator:
Jeg liker språkkrigen som er i emning!
Tror ikke det er verdt bryet. Hvis vi skulle tatt tak i alle skrivefeilene her inne hadde vi fått litt å gjøre. Poenget mitt var bare at skal man kritisere andre for språkfeil bør man holde tunga rett i munnen selv, ellers mister kritikken mye av sin kraft...
 
Jeg liker svært dårlig at folk kaller armbåndsUR for KLOKKER!!!:mad:
Klokker henger enten på veggen eller står på bordet, alternativt på gulvet.

En engelsktalende, ville aldri surret med ordene "watch" og "clock";)
Auda, der ble det visst et komma for mye etter engelsktalende-rettelsen!
 
Folk som ikke vet forskjell på orddeling og særskriving.

Ordde-
ling.

Sær skriving.
Særskrivingsfeil er en type orddelingsfeil - en feil som gjelder deling av ord. Selv om orddelingsfeil normalt brukes om deling av ord over to linjer med bruk av bindestrek, er det derfor ikke feil å omtale særskrivingsfeil som orddelingsfeil. Muligens upresist, men ikke feil.
 
Gnagsår. Jeg har gått tremil i spell nye marsjstøvler, skiturer med hull i sokken og vært på ball med dårlig dansetalent og et nummer for små selskapssko, alt uten antydning til gnagsår. Jeg har aldri måttet gå inn et eneste sko- eller støvelpar. Men etter dagens tur med gode, velbrukte lærstøvler ser hælene mine ut som biff tartar. Au.