Jeg er hundeeier og har vært det hele livet mitt. Foreldrene mine hadde også hund så jeg er oppvokst med det.
Hundeeiere som ikke plukker opp dritten er noe …. dritt. Jeg er like forbanna som alle andre.
Men hundene må for fa*n få lov å pisse!
Hunder pisser ikke på WC. Naturen er deres WC.
Joda, hvis mulig så kan jeg hanke med meg hunden før den pisser hvis det er et sted den absolutt ikke bør pisse. Jeg kan lese kroppsspråk rimelig bra på den og aner som regel når den skal til å pisse. Men å gripe inn sånn gjør jeg sjelden for det forstyrrer også hunden veldig. Tenk selv om noen dro deg bort når du stod med snoppen ute over toalettskåla og hodet og kroppen var mentalt innstilt på at nå kommer det piss. Ikke noe behagelig.
Og hunder pisser hele året. Det er bare at i snøen ser du det. Vær sikker på at det er hundepiss på akkurat samme sted når snøen er borte.
Vi har flere lover som regulerer hundehold. Og deriblant båndtvang. I perioder uten båndtvang kan selvfølgelig hundeeier la hunden gå uten bånd dersom man ellers oppfyller alle krav om at man har kontroll på hund m.m.
Dressur, trening og selvinnsikt er nøkkelord som
@GrimReaper nevner.
Det finnes nok av løker som ikke oppfyller disse kravene og allikevel lar hunden gå fri.
Dessverre finnes det ingen kur eller pille mot idioti.
Lite gleder meg mer enn å gå turer med hunden min hvor den kan få gå fritt.
Men jeg velger også noen ganger å ta hunden i bånd selv om jeg ikke må med tanke på omgivelsene.
Jeg gjør ikke det fordi jeg ikke kan kontrollere den eller at jeg tror den skal gjøre noe galt, men fordi jeg vet en stor, svart Schäfer kan virke skremmende for noen (og det er jo faktisk det den skal gjøre også

)