Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Utdannet innenfor it og har vært systemadministrator de siste 14 årene. Er nå i en ny jobb hvor jeg jobber i felt, så jeg har ingenting med drift å gjøre. Egentlig helt greit og jeg trives med det. MEN... Det å ikke ha admin-rettigheter lengre, den svir. Det å måtte kontakte helpdesk for et problem jeg kunne fikset på 5 sekunder gjør meg gal!

"Please create a support ticket" (Insert lang remse med uforståelig, grufull og intens nordnordsk bannskap here)
 
Utdannet innenfor it og har vært systemadministrator de siste 14 årene. Er nå i en ny jobb hvor jeg jobber i felt, så jeg har ingenting med drift å gjøre. Egentlig helt greit og jeg trives med det. MEN... Det å ikke ha admin-rettigheter lengre, den svir. Det å måtte kontakte helpdesk for et problem jeg kunne fikset på 5 sekunder gjør meg gal!

"Please create a support ticket" (Insert lang remse med uforståelig, grufull og intens nordnordsk bannskap here)

Been there!
Det mest plagsomme er at du (som regel?) må forklare disse jyppligene hvordan de skal løse problemet i tillegg....

8- D
 
Omtrent der ligger mitt kompetansenivå innen IT på. Virker ikke svenskeknappen så er det direkte til panikk og ringe febrilsk etter hjelp.
 
1708450693129.jpeg
 
Been there!
Det mest plagsomme er at du (som regel?) må forklare disse jyppligene hvordan de skal løse problemet i tillegg....

8- D
Så en video på YT som viste hvordan du enkelt kunne hente ut bitlocker-nøkkelen på en lenovo-laptop. Tenkte da at om bitlocker kunne deaktiveres, så kunne jeg bruke div programmer til å endre passordet (eventuelt hente ut noen og bruteforce de for å finne passordet). Sist jeg holdt på med den slags var i XP/W7-tiden, men det så ut til at konseptet var likt. Begynte så smått å google om det var mulig på en Dell, men la fort i fra meg tanken da jeg tenkte at enhver oppegående it-avdeling ville reagert om det lokale admin-passordet plutselig var endret..... :LOL: Ender vel fort opp hos HR, sjefens kontor eller begge da.
Omtrent der ligger mitt kompetansenivå innen IT på. Virker ikke svenskeknappen så er det direkte til panikk og ringe febrilsk etter hjelp.
Vi er i 2024. Teknologi skal bare funke. Men heldigvis for oss it-folk så gjør den ikke det og derfor har vi enda jobb :p
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel
Så en video på YT som viste hvordan du enkelt kunne hente ut bitlocker-nøkkelen på en lenovo-laptop. Tenkte da at om bitlocker kunne deaktiveres, så kunne jeg bruke div programmer til å endre passordet (eventuelt hente ut noen og bruteforce de for å finne passordet). Sist jeg holdt på med den slags var i XP/W7-tiden, men det så ut til at konseptet var likt. Begynte så smått å google om det var mulig på en Dell, men la fort i fra meg tanken da jeg tenkte at enhver oppegående it-avdeling ville reagert om det lokale admin-passordet plutselig var endret..... :LOL: Ender vel fort opp hos HR, sjefens kontor eller begge da.

Vi er i 2024. Teknologi skal bare funke. Men heldigvis for oss it-folk så gjør den ikke det og derfor har vi enda jobb :p
Og godt er det :D det første du skrev der kunne like gjerne vært en fransk serenade på dialekt. Skjønner ikke en lyd :ROFLMAO: Men e-post kan jeg sånn nogenlunde...
 
Utdannet innenfor it og har vært systemadministrator de siste 14 årene. Er nå i en ny jobb hvor jeg jobber i felt, så jeg har ingenting med drift å gjøre. Egentlig helt greit og jeg trives med det. MEN... Det å ikke ha admin-rettigheter lengre, den svir. Det å måtte kontakte helpdesk for et problem jeg kunne fikset på 5 sekunder gjør meg gal!

"Please create a support ticket" (Insert lang remse med uforståelig, grufull og intens nordnordsk bannskap here)
Følern. Blir ekstra bra når du har en arbeidsgiver som legger inn all slags dritt på PC-en. Vi har toppspeccede X1 Carbon-modeller som har hele én time batterilevetid og ting går skikkelig i sirup pga. all dritt som er installert.
Førstelinje på helpdesk er selvsagt outsourcet og det butter imot.

Savner tiden hvor jeg valgte PC selv, hadde lokal admin og faktisk hadde noe som funket.
 
Noe i den duren var jeg ute for da jeg studerte.
Vi skulle kjøre simulatorøvelser på noen arkaiske datamaskiner, og læreren gikk fra anspent via oppgitt til rasende forbannet fordi programmet kjørte så sent. Til slutt åpnet han vinduet og pælmet ut tastaturet og musa, slo ut med armene, sa at han skulle ta det opp med IT-avdelinga og at vi måtte klage på at vi ikke hadde fått utbytte av timen på grunn av datamikkmakket før han sjokket ut for å fyre seg en røyk.
Som sagt så gjort, og klagen ble sendt, og en stakkar på IT-avdelingen måtte vel ut på marka for å hente musa og tastaturet og plugge det inn igjen, men datamaskinene ble det ikke gjort noe med.
 
Følern. Blir ekstra bra når du har en arbeidsgiver som legger inn all slags dritt på PC-en. Vi har toppspeccede X1 Carbon-modeller som har hele én time batterilevetid og ting går skikkelig i sirup pga. all dritt som er installert.
Førstelinje på helpdesk er selvsagt outsourcet og det butter imot.

Savner tiden hvor jeg valgte PC selv, hadde lokal admin og faktisk hadde noe som funket.

Jeg tørr ikke tenke på hvor mye søppel som er på den PCen hvis en toppspeccet X1 Carbon går i sirup. Jesus... Er heldigvis ikke mye dritt på PCene våre og jeg har utrolig nok tilgang til å endre på hvilke apps som starter opp når den booter. 12th gen I5, 16GB minne og 512 nvme gjør jobben greit nok til kontorarbeid.
 
Utdannet innenfor it og har vært systemadministrator de siste 14 årene. Er nå i en ny jobb hvor jeg jobber i felt, så jeg har ingenting med drift å gjøre. Egentlig helt greit og jeg trives med det. MEN... Det å ikke ha admin-rettigheter lengre, den svir. Det å måtte kontakte helpdesk for et problem jeg kunne fikset på 5 sekunder gjør meg gal!

"Please create a support ticket" (Insert lang remse med uforståelig, grufull og intens nordnordsk bannskap here)
User: admin
PW: admin

Problem løst :D
 
Følern. Blir ekstra bra når du har en arbeidsgiver som legger inn all slags dritt på PC-en. Vi har toppspeccede X1 Carbon-modeller som har hele én time batterilevetid og ting går skikkelig i sirup pga. all dritt som er installert.
Førstelinje på helpdesk er selvsagt outsourcet og det butter imot.

Savner tiden hvor jeg valgte PC selv, hadde lokal admin og faktisk hadde noe som funket.

Jeg har en flott jobb-maskin. Virkelig fornøyd med den. Det er bare en plage. Den er kjøpt med "standard minnekonfigurasjon".
Følte allerede første gang den bootet at her har jeg en Ferrari, med bare to gear....


8
 
Følern. Blir ekstra bra når du har en arbeidsgiver som legger inn all slags dritt på PC-en. Vi har toppspeccede X1 Carbon-modeller som har hele én time batterilevetid og ting går skikkelig i sirup pga. all dritt som er installert.
Førstelinje på helpdesk er selvsagt outsourcet og det butter imot.

Savner tiden hvor jeg valgte PC selv, hadde lokal admin og faktisk hadde noe som funket.

-Au. Jeg jobbet et slikt sted for noen år siden, det toppet seg da de skulle ha 100% kontroll på -gjennom en søknadsprosess og påfølgende evaluering- hvilke kjørbare filer vi fikk, øh, kjøre.

Da vi påpekte at vi faktisk ble betalt for å lage nye, kjørbare filer - jeg måtte på den tiden lage ting som skulle kjøre på en Windows Embedded-maskin - ble det veldig vanskelig om hver eneste gang jeg kompilerte noe, så slettet den hersens overvåkningsappen filen straks den ble skrevet.

Enden på musevisa var at vi fikk lov til å kjøre våre egne kjørbare om vi startet dem fra en bestemt mappe. Det viste seg imidlertid snart at det ikke ble utført noen annen sjekk enn på _filnavnet_ til den kjørbare filen - så om du døpte om eksempelvis Winamp.exe til App_new.exe, var det klart for lama ass-whipping mens du jobbet videre. Akk.

Problemet ble permanent løst ved at vi fikk kjøpe oss hver vår XPS15 på reiseregning som vi da bare måtte sørge for at Corporate IT ikke fikk vite om.
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel
-Au. Jeg jobbet et slikt sted for noen år siden, det toppet seg da de skulle ha 100% kontroll på -gjennom en søknadsprosess og påfølgende evaluering- hvilke kjørbare filer vi fikk, øh, kjøre.

Da vi påpekte at vi faktisk ble betalt for å lage nye, kjørbare filer - jeg måtte på den tiden lage ting som skulle kjøre på en Windows Embedded-maskin - ble det veldig vanskelig om hver eneste gang jeg kompilerte noe, så slettet den hersens overvåkningsappen filen straks den ble skrevet.

Enden på musevisa var at vi fikk lov til å kjøre våre egne kjørbare om vi startet dem fra en bestemt mappe. Det viste seg imidlertid snart at det ikke ble utført noen annen sjekk enn på _filnavnet_ til den kjørbare filen - så om du døpte om eksempelvis Winamp.exe til App_new.exe, var det klart for lama ass-whipping mens du jobbet videre. Akk.

Problemet ble permanent løst ved at vi fikk kjøpe oss hver vår XPS15 på reiseregning som vi da bare måtte sørge for at Corporate IT ikke fikk vite om.

Haha!

Blir samme enden på visa her også. IT har i sin infinite wisdom bestemt at O365 er tingen og at USB er djevelens verk. Forsåvidt greit det, såfremst du jobber på et kontor med stabil internett-tilkobling. Derimot, om du er ute i felt og jobber på autonome systemer uten nett, så blir det fort et problem om du skal forholde deg til Onedrive og annet skrap.

Enkel løsning: En pc for felt, en for kontor. Den på kontoret er overvåket og prakket full av gruppepolicyer sånn at IT er happy, den for felt-arbeid er 100% standalone og administrert av oss. (Ironisk nok er det ingenting som hindrer oss i å logge på O365 med den PCen).

Alt dette, bare fordi IT ikke vil gi 4 stk USB-tilgang på kontor-pcen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
At norske nettaviser fortsatt gidder å skrive om alt oppgulpet som kommer fra hu survete, oppmerksomhetssyke finske dama. Det er da virkelig ingen i hele vårt langstrakte land som bryr seg filla om hva hun mener om noe som helst.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT, lahey og Genta
At norske nettaviser fortsatt gidder å skrive om alt oppgulpet som kommer fra hu survete, oppmerksomhetssyke finske dama. Det er da virkelig ingen i hele vårt langstrakte land som bryr seg filla om hva hun mener om noe som helst.
Hvem er dette? Noe jeg ikke har fått med meg åpenbart.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Er ikke hun ganske oppegående? Nå skyter jeg i blinde her for jeg vet ikke hva saken dreier seg om. Har ikke funnet noe innlegg i nettavisene heller.
Det kan hun ikke være. Sjeldent jeg blir provosert av andres meninger. Jeg syns hun er 100 % ute å sykle. Helt mista kontakt med verden. Uhøflig og urimelig. Helt enig med @DrDoppler!

Men, på Insta har jeg en venn, eller… jeg følger to stk, Skimore og en annen finsk Sanna: https://www.instagram.com/sannamarin?igsh=MTNxdmNleW9meG9vZg==
Skift til henne så får du både Nato litt glamor.