Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

De hadde vel hatt tid til andre viktigere oppgaver om ikke det var behov for å passe på at folk overholder fartsgrensene?
Nå hadde det tydeligvis en effekt på fremtidig kjøring for @Consigliere 's del så da var det antagelig velbrukt tid.

Skal ikke skryte på meg å holde meg på rett side av fartsgrensen til enhver tid, men det å syte over å bli tatt for å bryte loven er tullete i min bok.
Delvis enig med deg. Men jeg tar straffen med et smil jeg, som man reder ligger man. Selv om det er et paradoks at man blir hardere straffet for å sige over noen km fra 80 til 60 sone enn å stjele.

Det som er synd er at de ikke bruker mer ressurser i UP på å ta de som er virkelig farlige i trafikkbildet. Men det generer naturligvis ikke like mye penger til pengebingen til onkel Støre.
 
Det verste er et politiet bør ha viktigere oppgaver...

Det mangler ikke på oppgaver til politiet uansett. Her jeg bor er vi mange beboere som har forsøkt i lang tid å få politet til å ha kontroll i nettopp 60-sona vi bor langs.. men det gidder de ikke. Når lokale helter, motorsyklister og ikke minst fullastede tungtransport driter glatt i 60-skiltet, så er det direkte farlig å gå langs veien. Ikke minst for unger.. så null sympati fra meg for de som får bot for å kjøre så fort i 60-sone. Bremselengden er nesten dobbelt så lang i 80 som i 60..
 
Jeg har i hvertfall lært den harde veien at jeg må kjøre pent i 60-soner (og lavere), selv om det er på bygda uten en eneste unge i mils omkrets. Kan for øvrig legge til at det var en del forhold rundt kontrollen som medførte at jeg slapp unna med kort inndragningstid og lavere bot enn farten egentlig skulle tilsi.

Er selvfølgelig enig i at det ikke er greit å kjøre (altfor) fort, men skulle likevel ønske at politiet i større grad prioriterte skoleveier, stygg kjøring, ruskjøring osv. - enn å stå med laser i 80-soner på snorrette veier. Da lukter det penger i kassa fremfor trafikksikkerhet.
 
Hadde en kunde som har en sedat prius, og kjører aldri over fartsgrensen. Dessverre lå han i venstrefeltet da en Audi Rs6 kom i vanvittig fart bakfra og limet seg på bakfangeren hans. Min kunde ble livredd, og gasset på for og komme over i høyrefeltet.
Han ble fotgjenger, og Rs6'en kjørte videre!
Han kjørte turbuss, og mistet jobben!
 
  • Wow
Reaksjoner: Todda og Grendel
Det mangler ikke på oppgaver til politiet uansett. Her jeg bor er vi mange beboere som har forsøkt i lang tid å få politet til å ha kontroll i nettopp 60-sona vi bor langs.. men det gidder de ikke. Når lokale helter, motorsyklister og ikke minst fullastede tungtransport driter glatt i 60-skiltet, så er det direkte farlig å gå langs veien. Ikke minst for unger.. så null sympati fra meg for de som får bot for å kjøre så fort i 60-sone. Bremselengden er nesten dobbelt så lang i 80 som i 60..
+1.
At voksne folk klager i offentlighet i en «dette kan jeg ikke like» tråd, når de selv har gjort noe som både er helt dust og er et lovbrudd. Da er det ikke ett fiber i min kropp som føler sympati, tvert i mot føler jeg glede over at politiet klarer og ta noen av tullingene i trafikken.
 
Skal si denne tråden tok en merkelig vending…

Det må være helt greit å si at man ikke liker å få fartsbot, selv om den er velfortjent?

Det er ingen i tråden her som verken forsvarer å kjøre for fort, eller reagerer på å ha fått en smekk, foruten å skrive at man ikke liker det?

For å få tråden inn på topic, jeg kan ikke like andre som ikke respekterer andres meninger, uansett hva disse meningene er.
 
+1.
At voksne folk klager i offentlighet i en «dette kan jeg ikke like» tråd, når de selv har gjort noe som både er helt dust og er et lovbrudd. Da er det ikke ett fiber i min kropp som føler sympati, tvert i mot føler jeg glede over at politiet klarer og ta noen av tullingene i trafikken.
Kaller du meg en tulling? #kjempekrenket
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Siden jeg dro i gang denne "debatten" så vil jeg bare tilføye at jeg mer eller mindre bevisst gjorde for å skremme frem noen skinnhellige petimetere fra pidestallene sine. Jeg greier ikke dy meg :mrgreen:
Det tok riktignok overraskende langt tid, men dog.

Vi får velte oss i skammen @Consigliere ;)

God helg alle sammen!
 
Redigert:
Slår dere denne?
Fikk fartsbot på vei til mitt eget bryllup!

Strekningsmåling over Dovre tidlig om morgenen. 96 km i snitt i 80 sonen. Kjedelige penger, men kun en liten sum i bryllupsbudsjettet.
 
  • Trist
Reaksjoner: Grendel
Aldri fått fartsbot. Kanskje flaks? Uansett; kan ikke like taxisjåfører som nærmest rygger meg ned gatelangs.
 
Fikk min første fartsbot når jeg var 16, med 70 km/h i sekstisone. På moped, og politiet var ikke særlig fornøyd med hverken fart eller at mopeden gikk så fort. Siden ble det flere bøter fram til jeg var 25. Etter det har jeg klart meg uten bøter i 34 år, og ja, jeg har kjørt hele tiden, både bil og tung motorsykkel.
 
Selv har jeg vært yrkessjåfør i 22år, jobbet med vei og anlegg i 15 og vil anta at jeg har ca 2 000 000 kjørte km på norske veier. Jeg har fått tre bøter, en i 2004 en i 2017 og en i går.

Skamme meg...huff og huff for en tulling jeg er. Men etter gode råd fra de tweedkledde med portvinen i glasset så skal holde meg for god for å poste i denne tråden hvis det blir en til.

Det må jo tross alt være grenser for frimodighet.
Til mitt spede forsvar så er vi vel ikke så upthight/veloppdragne her på bøgda hvor jeg holder til, så vi tar ikke oss selv altfor høytidelig.
 
Selv om det er et paradoks at man blir hardere straffet for å sige over noen km fra 80 til 60 sone enn å stjele.
Man blir ikke straffet for å stjele eller svindle fra vanlige folk.

Kona ble svindlet på finn, enkel sak med kjent gjerningsmann. Henlagt uten å blunke.

Jeg har respekt for jobben UP gjør men det daglige nærpolitiet er rent tragisk.
 
Kjørt bil siden jeg var 10.
Aldri fått fartsbot. Blitt 5-6 parkeringsbøter , men klart å krangle bort 3-4.

Fikk vel rast fra meg farten 'den tiden det gikk ann å kjøre litt fort'. Har også kjørt biler som var artige å kjøre i lavere fart. Kan nok også legge til mye flaks. Med tiden har jeg selvfølgelig oppdaget flere ufine steder hvor UP har hatt kontroll.

Kan nok også legge til at jeg tok mc-lappen o 'god' alder...

8
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Straffereaksjoner oppleves ikke alltid rasjonelle, men de er der av en grunn. Eksempelvis ble jeg frastjålet en bil for noen år siden. Etter at politi foretok befaring og fingeravtrykk på/av bilen, som ble funnet ikke langt fra der den var parkert opprinnelig, fikk jeg en liten brun konvolutt kun 6 dager etterpå og beskjed om at saken var henlagt. Noen år etterpå fikk man bot på 800 kroner for å ha blitt bøtlagt for å kjøre 42km/t i en 40-sone. Fristende å tyte, men som sagt er ikke verden rasjonell, så man får heller lære av opplevelsene. Dvs. være bevisst på hvor man parkerer og respektere fartsgrensene.
 
Av mer hverdagslige og triville irritasjonsmomenter som denne tråden omhandler, så er det besynderlig at man ikke kan importere mer enn 125g tobakk på innreise hvis man bor her i landet og betaler skatt her, mens de som har flyttet til e.g. Sveits for å unngå skatt til Norge kan importere det doble når de skal hjem og ha møte med sin skatteadvokat. Makes no friggin sense.
 
Av mer hverdagslige og triville irritasjonsmomenter som denne tråden omhandler, så er det besynderlig at man ikke kan importere mer enn 125g tobakk på innreise hvis man bor her i landet og betaler skatt her, mens de som har flyttet til e.g. Sveits for å unngå skatt til Norge kan importere det doble når de skal hjem og ha møte med sin skatteadvokat. Makes no friggin sense.
Det irriterer meg mer at de fjernet dobling av kvoten for de av oss som ikke bruker nikotinholdige produkter.
Men på den annen side, er ikke 158kr ekstra på en andre flaske whisky allverden.
 
Siden tråden har tatt en UP retning kan jeg jo fortelle en positiv historie med våre venner i blått.
Lå på motorvei med 100 sone med cruisecontrol innstilt på 125. Kjørte det jeg kaller høflig.. Ligger i høyre fil når det er naturlig, blinker når jeg skal forbi, legger meg tilbake i høyre når det er naturlig. Stresser ikke de som ligger i 105 i venstre fil osv.
Hadde en bil bak meg som kjørte i nøyaktig samme tempo i noen mil. Jeg ligger i høyre fil og han kjører forbi i 140 for så å legge seg i høyre fil i 110. I det jeg nærme meg igjen og vurderer å kjøre forbi blinker han alt av blålys en sivil UP bil har. Jeg takker for hintet og legger meg bak han resten av turen... Ingen bot:)
 
ea3c117b-0fb2-47dc-8cc7-288e85b4b0eb


– Som et av flere tiltak for å redusere driftskostnader har det blitt besluttet å sesongmessig fjerne tilbudet om bagasjetraller på Oslo lufthavn ved ankomst innland og enkelte områder på avgang, sier kommunikasjonsrådgiver Helene Wattanapradit Jensen til avisen. Hun forteller at Avinor står i en krevende økonomisk situasjon og sparer rundt 9,2 millioner kroner på sparegrepet. Selskapet utelukker imidlertid ikke at avgjørelsen om å fjerne bagasjetrallene kan bli endret.

---
Hvis sparegrepet er lønnskonstnader, vil jeg gjerne jobbe som trallepersonal på Gardemoen 6 måneder av året.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og gullet