Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Er det bare jeg som ser hvor folk skal hvis de har riktig fartstilpasning og plassering? Altså, bruk gjerne blinklys også, men stort sett stoler jeg mer på adferden enn blinklyset. Kommer sikkert fra mc-kjøring - der taper man uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: hen og Grendel
Mange gode poeng her! Vi som kjører tyske kvalitetsvogner har ALLTID retten på vår side. Nå bruker jeg riktig nok blinklys, men har observert at de fleste førere av batteribiler har lagt seg til en uvane at de skal spare strøm når de skal svinge (n) Er det andre enn meg som mener at alle andre i trafikken er komplette idioter?

Folk flest er idioter, er min konklusjon :LOL:
 
Er det bare jeg som ser hvor folk skal hvis de har riktig fartstilpasning og plassering? Altså, bruk gjerne blinklys også, men stort sett stoler jeg mer på adferden enn blinklyset. Kommer sikkert fra mc-kjøring - der taper man uansett.
Havner man f.eks. bak en eldre Toyota etc. må man være obs! Vedkommende kan ha kjørt med blinklyset på helt siden de kjørte hjemmefra :mrgreen:
 
Havner man f.eks. bak en eldre Toyota etc. må man være obs! Vedkommende kan ha kjørt med blinklyset på helt siden de kjørte hjemmefra :mrgreen:
De som kjører Toyota burde egentlig bare helgardere med varselblink. Kjører heller tett på en premium tysker any day. De bryr seg hvertfall litt om kjøretøyet sitt, har en mer aktiv kjørestil, og følger derfor mer med på trafikkbildet.
 
Ps: Knepet er å komme seg raskest mulig forbi den Toyotaen. Og de eneste førerne som er verre enn de i gamle toyotaer, er de i nye*.










*Mulig førere av Landcruiser og Supra faller utenfor nevnte kategori.
 
...og har høyere trafikkfaglig forståelse :D

-Jeg fikk en tysker i toeren en gang mens jeg satt i Toyotaen.

Nærmere bestemt en BMW, som lå kloss oppi hengerfestet mitt og, da jeg måtte bråstoppe for en annen BMW som elegant frasa seg vikeplikten - vel, la oss si som så at Toyotaen stoppet raskere på glatta enn bimmeren gjorde.

Et øyeblikk etter at jeg hadde unngått å torpedere vikeplikttyskeren som seilte foran snuten min fra venstre mot høyre, kjente jeg et lite støt og hørte en lyd omtrent som når man knørver sammen en potetgullpose. Det viste seg å være tyskeren med en usunn fascinasjon for hengerfestet mitt som hadde tatt det i nærmere ettersyn ved å plante det gjennom grillen sin og godt inn i radiatoren.

Han klarte å ytre de bevingede ord 'Kan da faen ikke bråstoppe slik når det kommer folk like bak, da!'

Den trafikkfaglige forståelsen ble justert der og da.

Gudene må vite hvor mye hans reparasjon kostet; jeg betalte 14.90 for ny hengerfestekopp på Biltema, tror jeg.

(Toyotaen er en gammel Land Cruiser av en modell som får syrerne i nabolaget til flirende å spørre om jeg har kjøpt den på opphørssalget til IS...)
 
Jeg har gjort meg opp en liste etter noen år med pendling:

Disse kjører sakte:
- Alle Suzuki.
- Alle Peugeot.
- Alle mindre japanske firehjulstrekkere (spesielt Mitsubishi Outlander og Honda CR-V).
- Alle Nissan (spesielt Leaf, begynner å tro at de har feilkalibrert speedometer fra fabrikk for å få lenger rekkevidde).
- Alle Opel varebiler.
- Alle Toyota hybrid.

Disse kjører utilregnelig:
- Alle Suzuki (ja, igjen).
- Alle Peugeot.
- Eldre VW Touran.
- Eldre Audi.
- Drosjer.
- Busser (liker å bryte forkjørsretten i rundkjøringer).

Disse kjører sakte og liker følelsen av å ligge først i køen og passe på de bak:
- Alle større japanske firehjulstrekkere (Land Cruiser, Pajero).
- Alle pickuper.
Denne gruppen kjører også konsekvent med tåkelys og kjørelys. De kjører ikke dårlig, men veldig passivt.

De minst dårlige sjåførene kjører Volvo, SAAB, større BMW, større Mercedes, Porsche, og nyere Audi. Har også få dårlige erfaringer med Tesla. Det er nesten som om interesse for bil og kjøring gjør folk til bedre sjåfører ;)
 
[QUOTE="Deluxe, post: 799899, member: 5108]

De minst dårlige sjåførene kjører Volvo, SAAB, større BMW, større Mercedes, Porsche, og nyere Audi. Har også få dårlige erfaringer med Tesla. Det er nesten som om interesse for bil og kjøring gjør folk til bedre sjåfører ;)
[/QUOTE]

Er dette en liste over biler du kjører/har kjørt kanskje? (Spør for en som lurer på muligheten for at dine egne preferanser og assosiasjoner er førende for siterte observasjoner.)
 
Disse kjører sakte:
- Alle Nissan (spesielt Leaf, begynner å tro at de har feilkalibrert speedometer fra fabrikk for å få lenger rekkevidde).
Enig, dette kan ikke være langt fra sannheten. Enten feilkalibrering eller store røde varsellamper i instrumentpanelet hvis man passerer 70 km/h. Hvis jeg havner inn i en rekke som uforklarlig (dvs. ved gode kjøreforhold) ligger ca. 10 km/h under fartsgrensa så er det veldig ofte en Leaf som leder an.
 
Er dette en liste over biler du kjører/har kjørt kanskje? (Spør for en som lurer på muligheten for at dine egne preferanser og assosiasjoner er førende for siterte observasjoner.)

Kjører en sølvgrå Volvo V50 med en illsint 1.6 diesel. Ellers har jeg ikke eid biler fra de andre merkene (annet enn en veteran-BMW som jeg ikke har kjørt ennå og en forferdelig Volvo 244DL).

Men vil nok si at observasjonene er farget av min egen kjørestil som er under gjennomsnittet tålmodig anlagt. Viktig å opprettholde momentum når man kun kjører trege biler!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: hen og Bezel
Enig, dette kan ikke være langt fra sannheten. Enten feilkalibrering eller store røde varsellamper i instrumentpanelet hvis man passerer 70 km/h. Hvis jeg havner inn i en rekke som uforklarlig (dvs. ved gode kjøreforhold) ligger ca. 10 km/h under fartsgrensa så er det veldig ofte en Leaf som leder an.
Kan ha noe med at Leaf, spesielt første utgave, har latterlig dårlig rekkevidde. Skulle hente noe pc deler på jobb for noen uker siden og tok Leafen. Startet med fullt batteri og forvarmet bil. Google Maps sier at ruten er 25km hver vei. Da hadde jeg hele 14km igjen når jeg parkerte. Varme på 21° og fulgte trafikken. Uten varme og med lav fart øker rekkevidden ganske mye på vinteren.
 
...arvingen på fire har i sin iver etter å slukke lyset i går ettermiddag også slått av gulvvarmen på stua.

Ganske hustrig nå som det er seksten blå ute.

Fyr (i peisen) her!
 
Ganske friskt i dag....

8- /

20210212_074353.jpg