Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Hvor kommer ordet/skrivefeilen "invistor" fra? Jeg skjønner at de fleste bruker det sarkastisk, men det kan jaggu virke som at mange tror det skrives slik... (ser det også mye på Facebook-grupper).
 
  • Liker
Reaksjoner: KAB
Hvor kommer ordet/skrivefeilen "invistor" fra? Jeg skjønner at de fleste bruker det sarkastisk, men det kan jaggu virke som at mange tror det skrives slik... (ser det også mye på Facebook-grupper).

Det kommer typisk fra folk som tror det heter "invistering" som da er tatt videre til "invistor". Typisk fra facebook-grupper
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Liker ikke at det har blitt mildvær og at all snøen på taket nå har fylt opp hele verandaen.
IMG_20190214_102407.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Grendel
Roundup fuck you up.

"Abstract
Glyphosate is the most widely used broad-spectrum systemic herbicide in the world.
Recent evaluations of the carcinogenic potential of glyphosate-based herbicides (GBHs) by various regional, national, and international agencies have engendered controversy.
We investigated whether there was an association between high cumulative exposures to GBHs and increased risk of non-Hodgkin lymphoma (NHL) in humans.
We conducted a new meta-analysis that included the most recent update of the Agricultural Health Study (AHS) cohort published in 2018 along with five case-control studies.
Using the highest exposure groups when available in each study, we report the overall meta-relative risk (meta-RR) of NHL in GBH-exposed individuals was increased by 41% (meta-RR = 1.41, 95% CI, confidence interval: 1.13–1.75)...."


https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1383574218300887
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Roundup fuck you up.

"Abstract
Glyphosate is the most widely used broad-spectrum systemic herbicide in the world.
Recent evaluations of the carcinogenic potential of glyphosate-based herbicides (GBHs) by various regional, national, and international agencies have engendered controversy.
We investigated whether there was an association between high cumulative exposures to GBHs and increased risk of non-Hodgkin lymphoma (NHL) in humans.
We conducted a new meta-analysis that included the most recent update of the Agricultural Health Study (AHS) cohort published in 2018 along with five case-control studies.
Using the highest exposure groups when available in each study, we report the overall meta-relative risk (meta-RR) of NHL in GBH-exposed individuals was increased by 41% (meta-RR = 1.41, 95% CI, confidence interval: 1.13–1.75)...."


https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1383574218300887

Ekkelt. Ser at denne nyheten eksploderer på nettet nå. Ble nysgjerrig på om dette er et utbredt middel i Norge, og etter et kjapt søk fant jeg denne informasjonen fra Mattilsynet:


Glyfosat er et aktivt stoff som brukes i plantevernmidler mot ugras. For eksempel er glyfosat det aktive stoffet i det mye brukte plantevernmiddelet Roundup. Preparater med glyfosat er de mest brukte plantevernmidlene i Norge, og brukes særlig til bekjempelse av kveke ved ensidig korndyrking. Spesielt i forbindelse med redusert jordarbeiding er det behov for kjemisk ugrasbekjempelse.

Norge har gjennom EØS-avtalen implementert EUs regelverk på plantevernmidler.

Glyfosat ble nylig revurdert i EU og er nå godkjent frem til 2022. Dette ble vedtatt på et møte i EUs appellutvalg den 27. november 2017 etter lengre tids diskusjon. Denne bestemmelsen gjelder også i Norge. Det ligger en svært omfattende risikovurdering til grunn for regodkjenningen av glyfosat. Som følge av at godkjenningen ble fornyet er planen at alle norske plantevernmidler som inneholder glyfosat blir revurdert i 2018.



Gud hjelpe meg. Det siste punktet er forøvrig interessant. Ble bruken endret etter revurderingen i 2018? Godkjenningen av stoffet var jo åpenbart en brøler av katastrofale proporsjoner.

 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
@Hammerfjord @Kohe321
At full-effekt RoundUp ikke er noe du bør tulle med, har vel vært viden kjent i mange år? Bønder har vel ikke fått dette på en stund? Mener fatter sa at han måtte handle litt ekstra, for det var siste året han fikk det, her for et par år siden.
Men her er kickeren - om gamlingen sprøyter med RoundUp i år, og driver sitt bruk der i år som så mange år tidligere, så kan en som ønsker å drive økologisk komme der og drive økologisk i akkurat den samme jorda - bare to år etterpå. Og hva som bedre er, naboen som fortsatt driver ikke-økologisk, sprøyter som alltid. Og en forstøvet tåke driver jo ikke i vinden.. Jommen sa jeg økologisk.

Jeg vet ikke, men rapporten fra Mattilsynet tilsier jo at ugressmidler med virkemiddelet Glyfosat (som er det kreftfremkallende stoffet) har vært, og fremdeles er, de mest brukte i Norge. Vi får jo håpe at det skjer noen hastemøter og tiltak etter at denne rapporten som konkluderer med rundt 41% økt kreftrisiko har kommet ut.

Hvor lenge gjødsel ligger i jordsmonnet før det skylles ut med regn vet jeg ikke, men du er jo inne på et interessant og betenkelig tema der, ja.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Plutselig ble økologisk dyrket kaffe høyaktuelt. Leser at kaffebønner er noe av det som sprøytes hardest av alle matprodukter, hvor enkelte land som Etiopia (bombe) ikke har noe kontroll over hvilke midler som brukes, eller hvor mye.

Leser videre at selve brenningen skal fjerne mye av sprøytemidlene, men det er nok lurest å være på den sikre siden og kjøpe kaffe hvor bønnene er sprøytet med naturlige midler, og ikke kjemiske påfunn fra Monsanto.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
@Kohe321
EU skulle forbude Roundup men Bayer er mektige og EU er korrupt (min paranoid konkludering).

Det gikk galt for Bayer siden en mann fikk kreft og vant en 289M$ rettsak mot Bayer AG(som nå eier Monsanton) i USA.

Monsanto-Bayer.png



I et annet Amerikansk forskningspapir er det også funnet en sammenheng mellom Celiac (gluten alergi) utvikling og bruken av Glyphosate...
Men det der er sikkert bare KONSPIRASJONSTEORIER...

Gly-Seneff pdf.png



Men hvem bryr seg?
Peis på med Roundup kamerat!
EU har bestandig rett.
Gorby.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321