Nei det kan jeg ikke like – KLOKKE edition

Vet ikke, kanskje det er jeg som ikke har forstått at det er en spøk :oops:
Det er mening! En meta-hemmelighet hvor du ikke engang vet hva du vet. Det er hemmelig det.

Jeg syns ikke klokkene har dårlig design, og prisene er relativt lave. Veldig mange spesialmodeller er dog ikke min favoritt produktstrategi.

Hemmelighetskremmeriet handler vel om de som har spesialbestilt skal få lov til å føle eksklusivitet?

Men hvilke klokker snakker vi om? Er det hemmelig????
 
Jeg tror det som får meg til å reagere på disse klokkene og andre tøffegutterklokker er noe med den "kunstige" toolwatch-forbindelsen de prøver å kultivere. Jeg rantet litt om dette ifm en diskusjon om Oris Rega Fleet for en tid tilbake, hvor man spiller på noen strenger som sier at disse tøffe gutta her har en forbindelse til denne klokken, og det kan du også ha via denne klokken, selv om du er en Chinoskledd kontorist med støpejernspanner som hobby.

Merk - jeg synes det er helt fint med klokker som har en mer eller mindre ekte forbindelse til å ha vært brukt som et faktisk, ekte verktøy til en jobb, ref Milsub, Omega Speedmaster, Comex, Heuer Luftforsvaret etc. Det disse klokkene har til felles er at de ble kjøpt inn av en organisasjon eller enhet til å dekke et ekte behov og de ble valgt pga egenskaper som gjorde dem egnet til jobben. Det Mikromilspec og andre gjør er en slags reversert utgave av dette, de får en eller annen organisasjon til å låne ut sitt navn til en klokke som spesifiseres til en helt utdatert standard - også prøver man å si "dette er det man må ha for å gjøre en jobb så tøff som vår". Hadde Rega Fleet, E-tjenesten, Oslo Brannvesen eller hvem faen det nå er faktisk hatt behov for et verktøy til sine folk som fylte behovet og passet i budsjettet, hadde de i våre dager valgt en Casio G-Shock eller Tissot T-touch, ikke en tung, schvær stålklokke med fancy logo og utdatert teknologi inni kassen, som ikke engang holder tiden særlig godt.

Merk 2 - om guttene og jentene som har tjenestegjort i Telemarksbataljonen har lyst til å markere samhold, mimre og skape en fuzzy følelse av jobb vel gjort ved å kjøpe en spesiallaget, brandet, fet klokke og nikke anerkjennende til eks-kollegers håndledd, synes jeg det er helt mega. Heia dem, go for it, tut og kjør, dette driver man med i akademiske sirkler også.. Men Mikromilspec driver vel egentlig kun med denne produksjonen av slike interne klokker for å skape seg et image som tøffegutterklokker, som de da kan prakke på de tidligere nevnte støpejernsentusiastene.

Så kan vi diskutere pris/kvalitet og at vi synes Sellitta er bæææsj her på forumet.
??? Er Sellitta bæsj? Det memoet gikk meg hus forbi.
 
Mye rett her. Tøff klokke til tøff jobb.

Skal du kjøre (klare å kjøre) en MX5 er det nødvendig med tøff klokke..... Den tåler G-kreftene ved både akselerasjon og svinger.

Sinn MX5 (1).jpg


8
 
Jeg tror det som får meg til å reagere på disse klokkene og andre tøffegutterklokker er noe med den "kunstige" toolwatch-forbindelsen de prøver å kultivere. Jeg rantet litt om dette ifm en diskusjon om Oris Rega Fleet for en tid tilbake, hvor man spiller på noen strenger som sier at disse tøffe gutta her har en forbindelse til denne klokken, og det kan du også ha via denne klokken, selv om du er en Chinoskledd kontorist med støpejernspanner som hobby.

Merk - jeg synes det er helt fint med klokker som har en mer eller mindre ekte forbindelse til å ha vært brukt som et faktisk, ekte verktøy til en jobb, ref Milsub, Omega Speedmaster, Comex, Heuer Luftforsvaret etc. Det disse klokkene har til felles er at de ble kjøpt inn av en organisasjon eller enhet til å dekke et ekte behov og de ble valgt pga egenskaper som gjorde dem egnet til jobben. Det Mikromilspec og andre gjør er en slags reversert utgave av dette, de får en eller annen organisasjon til å låne ut sitt navn til en klokke som spesifiseres til en helt utdatert standard - også prøver man å si "dette er det man må ha for å gjøre en jobb så tøff som vår". Hadde Rega Fleet, E-tjenesten, Oslo Brannvesen eller hvem faen det nå er faktisk hatt behov for et verktøy til sine folk som fylte behovet og passet i budsjettet, hadde de i våre dager valgt en Casio G-Shock eller Tissot T-touch, ikke en tung, schvær stålklokke med fancy logo og utdatert teknologi inni kassen, som ikke engang holder tiden særlig godt.

Merk 2 - om guttene og jentene som har tjenestegjort i Telemarksbataljonen har lyst til å markere samhold, mimre og skape en fuzzy følelse av jobb vel gjort ved å kjøpe en spesiallaget, brandet, fet klokke og nikke anerkjennende til eks-kollegers håndledd, synes jeg det er helt mega. Heia dem, go for it, tut og kjør, dette driver man med i akademiske sirkler også.. Men Mikromilspec driver vel egentlig kun med denne produksjonen av slike interne klokker for å skape seg et image som tøffegutterklokker, som de da kan prakke på de tidligere nevnte støpejernsentusiastene.


??? Er Sellitta bæsj? Det memoet gikk meg hus forbi.
+1


Er du reserbilsjåfør må du tross alt kjøpe en Daytona!
Mye rett her. Tøff klokke til tøff jobb.

Skal du kjøre (klare å kjøre) en MX5 er det nødvendig med tøff klokke..... Den tåler G-kreftene ved både akselerasjon og svinger.

Vis vedlegg 358571

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvorvidt de er det ene eller det andre får jo være opp til hver enkelt å mene noe om. Selv er jeg litt ambivalent til det hele. Jeg synes det er et artig konsept for de som ønsker tilhørighet til en etat eller gruppe. Da er jo innmaten relativt uinteressant for kjøperne. Designet synes jeg er ganske tøft på enkelte av modellene deres. Men man må jo på en måte ha en forbindelse til disse gruppene skal det ha noe for seg. Uten det blir det jo litt kleint...eller?

Og det som jeg lurer litt på er jo at man skal jo lage en lønnsom business av dette. Og det er jo begrenset med etater og grupper som ønsker dette konseptet. Blir det vannet ut til det punktet at det ikke er noe "tøft" lenger er jo poenget borte. Det er liksom ikke like heftig med en REMA 1000 edt som en militær gren f.eks.
Hvor går veien videre da? Hvem og hvor er markedet når alle har fått sitt?
 
Jeg tror det som får meg til å reagere på disse klokkene og andre tøffegutterklokker er noe med den "kunstige" toolwatch-forbindelsen de prøver å kultivere. Jeg rantet litt om dette ifm en diskusjon om Oris Rega Fleet for en tid tilbake, hvor man spiller på noen strenger som sier at disse tøffe gutta her har en forbindelse til denne klokken, og det kan du også ha via denne klokken, selv om du er en Chinoskledd kontorist med støpejernspanner som hobby.

Merk - jeg synes det er helt fint med klokker som har en mer eller mindre ekte forbindelse til å ha vært brukt som et faktisk, ekte verktøy til en jobb, ref Milsub, Omega Speedmaster, Comex, Heuer Luftforsvaret etc. Det disse klokkene har til felles er at de ble kjøpt inn av en organisasjon eller enhet til å dekke et ekte behov og de ble valgt pga egenskaper som gjorde dem egnet til jobben. Det Mikromilspec og andre gjør er en slags reversert utgave av dette, de får en eller annen organisasjon til å låne ut sitt navn til en klokke som spesifiseres til en helt utdatert standard - også prøver man å si "dette er det man må ha for å gjøre en jobb så tøff som vår". Hadde Rega Fleet, E-tjenesten, Oslo Brannvesen eller hvem faen det nå er faktisk hatt behov for et verktøy til sine folk som fylte behovet og passet i budsjettet, hadde de i våre dager valgt en Casio G-Shock eller Tissot T-touch, ikke en tung, schvær stålklokke med fancy logo og utdatert teknologi inni kassen, som ikke engang holder tiden særlig godt.

Merk 2 - om guttene og jentene som har tjenestegjort i Telemarksbataljonen har lyst til å markere samhold, mimre og skape en fuzzy følelse av jobb vel gjort ved å kjøpe en spesiallaget, brandet, fet klokke og nikke anerkjennende til eks-kollegers håndledd, synes jeg det er helt mega. Heia dem, go for it, tut og kjør, dette driver man med i akademiske sirkler også.. Men Mikromilspec driver vel egentlig kun med denne produksjonen av slike interne klokker for å skape seg et image som tøffegutterklokker, som de da kan prakke på de tidligere nevnte støpejernsentusiastene.


??? Er Sellitta bæsj? Det memoet gikk meg hus forbi.
Først om Sellitta: Nei, det er ikke bæsj ,og memoet er aldri sendt. Her er på forumet vi mer opplyste enn som så. Det er mer en gjenspeiling av kommentarer i andre fora, men slengt med her for godt mål. Jeg respekteter Sellitta, og disser ikke forumsmsmedlemmer heller.

Jeg er enig i alt det du skriver. De som trenger en klokke for å skyte opprørere, fly Hercules eller slukke branner bruker ikke Micromilspec. Jeg heller sterkt til at det er din merk 2 - om klokka som en suvenir fra tjeneste et eller annet sted. Det er akkurat det jeg tenker klokken er laget for. Jeg som middlealdrende chinoskontorist vet jeg ikke blir tøffere om jeg får tak i en limited-minedykker-hyllest-klokke. Dessverre og heldigvis (dessverre for at jeg ikke blir tøffere, heldigvis for at jeg vet det).

Men alt i alt kan Micromilspec holde på uten at jeg misliker det særlig. Noen av dem så nokså bra ut også.

LarsB
 
Først om Sellitta: Nei, det er ikke bæsj ,og memoet er aldri sendt. Her er på forumet vi mer opplyste enn som så. Det er mer en gjenspeiling av kommentarer i andre fora, men slengt med her for godt mål. Jeg respekteter Sellitta, og disser ikke forumsmsmedlemmer heller.

Jeg er enig i alt det du skriver. De som trenger en klokke for å skyte opprørere, fly Hercules eller slukke branner bruker ikke Micromilspec. Jeg heller sterkt til at det er din merk 2 - om klokka som en suvenir fra tjeneste et eller annet sted. Det er akkurat det jeg tenker klokken er laget for. Jeg som middlealdrende chinoskontorist vet jeg ikke blir tøffere om jeg får tak i en limited-minedykker-hyllest-klokke. Dessverre og heldigvis (dessverre for at jeg ikke blir tøffere, heldigvis for at jeg vet det).

Men alt i alt kan Micromilspec holde på uten at jeg misliker det særlig. Noen av dem så nokså bra ut også.

LarsB
Bra.

Men.

Jeg blir tøffere med en SD enn uten en SD!

:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Larsnie
Jeg blir tøffere med en SD enn uten en SD!

-Det er mange år siden, og det var bare fjas, men for mange år siden troppet jeg opp i Taichung, Taiwan (tror jeg det var...) for å drive litt håndspåleggelse på et kabelleggingsfartøy som hadde vondt i lineærmaskinen sin; jeg rakk akkurat å begynne å romstere rundt før en kar kommer bort til meg og ler, før han sier at han må få låne meg et øyeblikk under neste måltid i messa.

Jeg undres, men jobber nå videre - og idet jeg kommer for å få i meg litt mat, hanker fyren tak i meg, griper om håndleddet mitt og løfter det så POen min er godt synlig.

"Look! Finally a guy with the balls to not wear a bloody Submariner!"

Av et tredvetalls karer der i øyeblikket var det i overkant av tjue Suber av ymse slag - tre-fire TT, en helgull, en COMEX, litt ymse - åja, også fyren som hadde hanket tak i meg, som hadde en PloProf som så ut som den hadde vært brukt til å knuse stein med...
 
Jeg virkelig misliker dem som prøver å fremstå som noe annet enn de er. Sjarlataner! Grrr.

Det blir ikke bedre når motivasjonen er rask profitt. Dette er en klokke til 95’-isj, ikke 158’.

Dette er en moderne Franken-watch, håper for selgers del at du ikke har konto på TS. Stikk.

Det er stor forskjell på å sette deler produsert av Rolex mellom ulike modeller og dette.

Nei, det er ikke formildende at selger opplyser å selge en fake skive.


Hilsen sur gammel gubbe, som har rett.

IMG_5904.png

IMG_5905.jpeg
 
Merk 2 - om guttene og jentene som har tjenestegjort i Telemarksbataljonen har lyst til å markere samhold, mimre og skape en fuzzy følelse av jobb vel gjort ved å kjøpe en spesiallaget, brandet, fet klokke og nikke anerkjennende til eks-kollegers håndledd, synes jeg det er helt mega.
Hehe, Kan informere om at disse klokkene har vært en gateway drug for mange. Det har aldri vært så mye omega, tudor og rolex på Rena som det er nå.
 
Først om Sellitta: Nei, det er ikke bæsj ,og memoet er aldri sendt. Her er på forumet vi mer opplyste enn som så. Det er mer en gjenspeiling av kommentarer i andre fora, men slengt med her for godt mål. Jeg respekteter Sellitta, og disser ikke forumsmsmedlemmer heller.

Jeg er enig i alt det du skriver. De som trenger en klokke for å skyte opprørere, fly Hercules eller slukke branner bruker ikke Micromilspec. Jeg heller sterkt til at det er din merk 2 - om klokka som en suvenir fra tjeneste et eller annet sted. Det er akkurat det jeg tenker klokken er laget for. Jeg som middlealdrende chinoskontorist vet jeg ikke blir tøffere om jeg får tak i en limited-minedykker-hyllest-klokke. Dessverre og heldigvis (dessverre for at jeg ikke blir tøffere, heldigvis for at jeg vet det).

Men alt i alt kan Micromilspec holde på uten at jeg misliker det særlig. Noen av dem så nokså bra ut også.

LarsB
Jeg har Nansen-klokka fra Micromilspec. Den ser bra ut og prisen var ok nok til specsene (9k). Men når jeg var ombord så brukte jeg g-shocken min, det er som du sier ikke en klokke du bruker i tjeneste. Det er et minne fra tiden du hadde ombord og den er gravert med ditt navn samt nummerert. De lagde bare 310 av de og det var krav til tjeneste for å kunne kjøpe. (For de som ikke vet så er pennantnummeret, altså nummeret som står på fartøyet, F310 for KNM Fridtjof Nansen. Og det var da det første skroget som ble levert).

Personlig note: Jeg mener de skulle lagd 314, siden det er pennantnummeret på KNM Thor Heyerdahl som da var siste skrog levert, men men.

Jeg er veldig fornøyd med klokken. Utseende er jo klassisk integrert sportsklokke og den har mange kule detaljer som feks: "For konge fedreland og flaggets heder" (Sjøforsvarets "motto") på innsiden av glasset, fregattvingen på urskiven, krestene til de 5 fregattene i Nansen-klassen gravert inn på baksiden (RIP HING) samt tauverk på urskiven. Skal vist også være bølge/radarmønster som er vist på urskiven.

Jeg ser ikke noe særlig galt med hva micromilspec gjør. Det er ok klokker til prisen og de er for et veldig, veldig snevert marked. Det jeg riktignok IKKE skjønner er hvorfor noen utenfor disse avdelingene ville noensinne tenkt på å kjøpe en sånn en. Blir nesten som å se sivile som springer rundt med MJK-caps eller tilsvarende. Jeg skjønner rett og slett ikke greia. Selv om enkelte av klokkene kan kjøpes av sivile så er de jo tiltenkt avdelingen de representerer, så da blir det vanskelig å skjønne hvorfor noen utenfor vil ha de.
Hehe, Kan informere om at disse klokkene har vært en gateway drug for mange. Det har aldri vært så mye omega, tudor og rolex på Rena som det er nå.
Tror det ble et gateway-drug for mange i FFVP også! Det har vært flere forsøk på en "fregattklokke" men det har vært billige kvartsur med navn eller logo stemplet på urskiven, mao ræl. Denne er jo faktisk gjennomført, med detaljer og ganske ok specs til prisen.