Nei det kan jeg ikke like – KLOKKE edition

Seiko Alpinist

Hvorfor?

bdfeb4b4b29e8d77f55d980125cc6133.png
 
Det har jeg heller aldri helt forstått. Om den du bytter med også differensierer på salgs og byttepris er du like langt.

Er det fordi man egentlig ikke vil bytte og da tenker at man skal ha litt mer dersom bytte?
 
At folk innbiller seg at det er forskjell på salgspris og byttepris.
NEI, DET ER IKKE FORSKJELL PÅ PRISEN:mad:
Kjøttløker... /rant
Det kan være forskjell - typisk hvis klokken selger har er mer etterspurt/lettere omsettelig enn den kjøper vil bytte i... Da kan det være legitimt at selger tar et par laken ekstra pga hazzle han (hen) vil ha med salg av innbytteklokke. Poenget er at man tar imot et betalingsmiddel som er mindre likvid/omsettelig enn kontanter, og pga usikkerhet tar en liten premium for å dekke inn den risikoen.

Har ikke operert med dette selv, men det må vel være slik man tenker.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Genta
Det kan være forskjell - typisk hvis klokken selger har er mer etterspurt/lettere omsettelig enn den kjøper vil bytte i... Da kan det være legitimt at selger tar et par laken ekstra pga hazzle han (hen) vil ha med salg av innbytteklokke. Poenget er at man tar imot et betalingsmiddel som er mindre likvid/omsettelig enn kontanter, og pga usikkerhet tar en liten premium for å dekke inn den risikoen.

Har ikke operert med dette selv, men det må vel være slik man tenker.
Men byttepris settes stort sett alltid høyere enn salgspris i slike annonser, før selget vet hva slags innbytteobjekt han (hen) mottar? Hva om det er et umulig salgsobjekt og man mottar feks en stål Rolex som innbytteforslag? Liker best at det står en pris i annonser og at man diskuterer pris dersom både selger og kjøper er interessert i hverandres klokker. Jeg selv unngår av og til å ta kontakt på de annonser som har en byttepris høyere enn salgspris. Føles ikke riktig
 
Men byttepris settes stort sett alltid høyere enn salgspris i slike annonser, før selget vet hva slags innbytteobjekt han (hen) mottar? Hva om det er et umulig salgsobjekt og man mottar feks en stål Rolex som innbytteforslag? Liker best at det står en pris i annonser og at man diskuterer pris dersom både selger og kjøper er interessert i hverandres klokker. Jeg selv unngår av og til å ta kontakt på de annonser som har en byttepris høyere enn salgspris. Føles ikke riktig
Helt enig - derfor pleier heller ikke jeg operere med noen egen byttepris - da det vil variere med hvilke ur det er snakk om
 
Det kan være forskjell - typisk hvis klokken selger har er mer etterspurt/lettere omsettelig enn den kjøper vil bytte i... Da kan det være legitimt at selger tar et par laken ekstra pga hazzle han (hen) vil ha med salg av innbytteklokke. Poenget er at man tar imot et betalingsmiddel som er mindre likvid/omsettelig enn kontanter, og pga usikkerhet tar en liten premium for å dekke inn den risikoen.

Har ikke operert med dette selv, men det må vel være slik man tenker.

Syns det er helt kurant. Hvis målet er cash kan jeg ofte la en klokke gå raskere og rimeligere hvis det er cash jeg tilbys (likviditet har en pris). Motsatt vil jeg gradere meg mot usikkerhet og hazzel hvis det tilbys bytte. Det kan være et godt bytte rent økonomisk eller en klokke jeg har litt lyst på så cash-behovet kan utsettes littegran. Det forsvarer «krav» om høyere byttepris. Oftest kommer bytteforslag ved salgsannonser. Og behovene ift raske salg/bytte er for meg høyst ulike hver gang jeg skal selge noe. Men som hovedregel syns jeg det er en masete praksis.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel