Nøyaktige klokker

Medlem
20. juni 2022
Innlegg
27
Sted
Bergen
Hei!

Jeg har en Omega med 8806 urverket, og har med det blitt noe bortskjemt med et mekanisk ur med stor nøyaktighet.
IWC har skuffet meg med et avvik på 4,5s per dag.
Longine holder tiden meget bra i forhold til prisen.
Jeg er veldig nyskjerrig på nøyaktigheten til andre klokker.
Derav håpte jeg at noen andre som kunne dele nøyaktigheten på sine klokker.
 

Vedlegg

  • IMG_4213.jpeg
    IMG_4213.jpeg
    50,4 KB · Visninger: 0
  • IMG_4214.jpeg
    IMG_4214.jpeg
    49,6 KB · Visninger: 0
Redigert:
Mine mest nøyaktige klokker er Grand Seiko SBGH051 og Tudor Pelagos LHD. De ligger på +0,1 sekunder i døgnet.

Alt innen 5 sekunder er bra, synes jeg. 10 sekunder er innafor. Jeg bruker ikke samme klokke mer enn ei uke om gangen uansett, så da stiller jeg den et halvt minutt pluss eller minus, så er den korrekt innenfor ett minutt i cirka ei uke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Gin
IWC har skuffet meg med et avvik på 4,5s per dag.
Husk på at det er 86 400 sekunder i døgnet. Med et avvik på kun 4,5 sekunder, så tilsvarer det et prosentuelt avvik på 0,005%. Et mekanisk ur påvirkes av ytre faktorer som temperatur og gravitasjon, så overgår kravet ditt til presisjon dette - så vil jeg anbefale deg et quarts ur ;)
 
I min bok bør det være et absolutt minimum av avvik. Det er en klokkes primære oppgave å vise korrekt tid. Kan ikke tenke meg en større glede enn å eie et mekanisk ur som oppfyller nettopp det. Har hatt Rolex og Omega som oppfyller det til gangs med avvik på 1-2s per dag. Har også eid langt dyrere klokker fra produsenter som absolutt burde ha innfridd det samme, men dessverre ikke gjorde det. Ikke alltid pris reflekterer det primære....
 
Dette temaet dukker jo opp her på TS av og til.

Jeg forstår jo fascinasjonen for at et mekanisk instrument er ekstremt nøyaktig. Imidlertid dreier mekaniske ur seg om så mye mer enn bare nøyaktighet.
Om min Patek eller Vacheron har et avvik større enn et langt enklere ur, til en brøkdel av prisen, betyr ingenting for meg.
Det som er mer interessant er materialbruk, design og grad av imponerende håndverk av høyeste klasse. Jeg vil heller betale for dette, enn at en urmaker nitidig har regulert et ur til +/- 2 sekunder i døgnet.

Jord/soltid er jo uansett heller ikke konstant og varierer i forhold til målt tid gjennom året. Dette avviker med så mye som +16 min og 33 s (rundt den 3 november), og med så mye som -14 min og 6 s (rundt den 11 februar).
De eneste datoer jord/soltid er nogenlunde lik målt tid er rundt den 15 april, 13 juni, 1 september og den 25 desember.

Når naturen selv er såpass «unøyaktig», så lever jeg veldig godt med ur som bare er sånn nogenlunde innenfor COSC. ;)
 
Redigert:
Nøyktighet er spennende, og jeg skaffet meg en timegrapher for å måle klokkene på en litt bedre måte enn kun ved observasjon.

Min mest nøyaktige klokke er Christopher Ward C65 Sandhurst, en feltklokke med et Sellita SW200-1. Det er fra produsenten regulert til å oppfylle COSC, og går etter mine målinger meget nøyaktig:

PosisjonRate (s/d)Amplitude (gr)Beat error (ms)
Skive opp
0​
290​
0,0​
Krone høyre
-1​
277​
0,2​
Krone venstre
0​
270​
0,0​
Krone opp
0​
268​
0,0​
Skive ned
0​
266​
0,1​
Krone ned
-1​
260​
0,2​


2404-stafett-09-4.jpg
 
Dette temaet dukker jo opp her på TS av og til.

Jeg forstår jo fascinasjonen for at et mekanisk instrument er ekstremt nøyaktig. Imidlertid dreier mekaniske ur seg om så mye mer enn bare nøyaktighet.
Om min Patek eller Vacheron har et avvik større enn et langt enklere ur, til en brøkdel av prisen, betyr ingenting for meg.
Det som er mer interessant er materialbruk, design og grad av imponerende håndverk av høyeste klasse. Jeg vil heller betale for dette, enn at en urmaker nitidig har regulert et ur til +/- 2 sekunder i døgnet.

Jord/soltid er jo uansett heller ikke konstant og varierer i forhold til målt tid gjennom året. Dette avviker med så mye som +16 min og 33 s (rundt den 3 november), og med så mye som -14 min og 6 s (rundt den 11 februar).
De eneste datoer jord/soltid er nogenlunde likt, er rundt den 15 april, 13 juni, 1 september og den 25 desember.

Når naturen selv er såpass «unøyaktig», så lever jeg veldig godt med ur som bare er sånn nogenlunde innenfor COSC. ;)
Kunne ikke vært mer enig. Hvis nøyaktighet er greia er det vel bare å for batteriklokke eller telefon/smartklokke først som sist og spare enorme summer på et produkt hvor håndverk, material, finish og historie er den viktigste biten av kostnaden.

Blir som med bil.
Skal du ha noe som bare går fort rett frem - kjøp Tesla eller noe annet uten sjel.
Skal du ha noe som skaper følelser men kanskje går 0.3 sek tregere til 100km/t - kjøp Ferrari eller Porsche f.eks.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80 og Grendel
Måler du klokken i en kort tidsperiode på timegrapher sier ikke dette om klokken er innenfor COSC. Da skal den måles over en lang periode i forskjellige posisjoner og temperatur. Det er egentlig bedre å måle nøyaktigheten på armen over f.eks. en uke.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Der er nok mye tilfeldighet med hva som havner av urverk i en mekanisk klokke. Urverkene bygges, testes, justeres og så legges i kø for å puttes inn i en urkasse.

Jeg målte mine for en del år siden.
Denne kom godt innenfor COSC-kravene. Langt i fra den dyreste. Den holder også godt mål.
1000012347.jpg


8