Mulig svindlet. Hjelp?

Medlem
4. juli 2014
Innlegg
239
Sted
Aukra
God kveld alle medsonere.

Da har det seg slik at jeg har handlet på finn(dot)no, og kom over en klokke som var priset veldig billig. Tenke da å slå til på denne, og samtidig så fikk jeg prutet litt på den også. Brukte alikevell kjøpsgarantien, for å ha en en sikkerhet på kjøpet.
Klokken er sendt, og pengene er låst hos payex.

TVISTEN ER:

Etter at avtalen var i boks, begynnte jeg da å fatte mistanke om at dette muligens var en svindel, da selger ikke merket annonsen som solgt, eller slettet annonsen.
Jeg fikk samboeren min til å kontakte selgeren for å spør om klokken fortsatt var til salgs, og til min store overraskelse VAR DEN DET.

Payex foretar ikke megling for partene, men oppfordrer på sine sider til å kontakte selgeren for å komme frem til en løsning oss imellom.
Klokken er som sagt ikke hentet, og er forventet å være på postkontoret i morgen.

Hva bør jeg gjøre?

Selv tenker jeg at et videoopptak helt fra uthentingen på postkontoret, til pakken er åpnet kan være tilstrekkelig...
Eller burde jeg ikke ta ut pakken i det hele tatt?

Setter pris på en seriøs diskusjon her, og takker for alle innspill som kan være til nytte.
 
Redigert:
Er det mulig å få de som utleverer pakken til å pakke opp mens du filmer kanskje?
 
Jeg tenkte at det å filme hentekvitteringen min, samt filme oppakkingen. Dette skulle vel være tilstrekkelige bevis?
Men payex eller finn hjelper ikke til med konflikter, står det på sidene deres.. :confused:
 
Jeg tenkte at det å filme hentekvitteringen min, samt filme oppakkingen. Dette skulle vel være tilstrekkelige bevis?
Men payex eller finn hjelper ikke til med konflikter, står det på sidene deres.. :confused:

Har du sjekket hva som skjer med betaling hvis du ikke henter pakken ?
 
Som siste taler sier, sjekk opp hva som skjer hvis du ikke henter pakken. For å være helt ærlig så er det ikke sikkert at postfolkene er interessert i å bli filmet og brukt som bevis osv. Ikke belag deg på det ihvertfall.
 
Jeg mener at du må godkjenne inne på finn sin betalingsgaranti etter at varen er mottatt. Dersom du ikke godkjenner, så vil ikke selger få pengene utbetalt. Men du vil nok heller ikke få dem tilbake helt uten videre, men her kjenner jeg ikke resten av prosessen.
 
Hvis ikke jeg husker feil, så blir ikke pengene frigitt før du har hentet pakken. Å gitt ditt samtykke til Payex.
Mitt råd er derfor ikke å hente pakken. Jeg har blitt utsatt for det samme, bare lat som ingenting så skal du se at han begynner å mase på at du må få hentet pakken. Å hvis han blir aggresiv så er han garantert en svindler ;)
 
Du må vel uansett melde fra til finn. Hvis de ikke hører noe fra deg innen ti dager etter betalingen din betaler de automatisk ut beløpet til selger.

Men kan du ikke bare høre med selger da? Mulig han har en forklaring.
 
Redigert:
Ring ham fra en annens tlf i dag eller i morgen og spør om det fortsatt er for salg.
 
Se her https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/304954-PAYEX-FINN-betalingsgaranti

"Hvis kjøper ikke er fornøyd med varen må kjøper varsle om konflikten via linken i kvitterings-eposten fra Payex innen fristen på 10 dager. Pengene låses hos Payex til tvisten er løst. Hvis selger ikke svarer, betales pengene tilbake til kjøper etter syv dager."

Slik jeg tolker dette så får selger automatisk pengene hvis ikke du varsler en konflikt innen 10 dager. Dvs. du må hente pakken for å verifisere svindelen.
 
Se her https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/304954-PAYEX-FINN-betalingsgaranti

"Hvis kjøper ikke er fornøyd med varen må kjøper varsle om konflikten via linken i kvitterings-eposten fra Payex innen fristen på 10 dager. Pengene låses hos Payex til tvisten er løst. Hvis selger ikke svarer, betales pengene tilbake til kjøper etter syv dager."

Slik jeg tolker dette så får selger automatisk pengene hvis ikke du varsler en konflikt innen 10 dager. Dvs. du må hente pakken for å verifisere svindelen.

Jeg har vært i kontakt med finn.no, men de kunne ikke gjøre annet enn å vise meg til payex sine sider på finn.no
I tillegg har jeg sendt mail til payex om hvilken situasjon jeg er i.

"Pengene låses hos Payex til tvisten er løst." Dette sier ingenting om hvordan jeg får tilbake pengene ved en evt. svindel:(
 
Svar fra min kompis i finn;

Ah, drit. Du må varsle payex. Har du fått en slags kvitteringsespost fra de? Der tror jeg det skal være en "varsle svindel/konflikt"-lenke du kan trykke på. Tror du har ti dager på deg til å gjøre det fra du fikk eposten. Hvis ikke svindler svarer i løpet av sju dager så får du pengene tilbake fra payex. Si fra hvis du ikke finner ut av det, så hører jeg nærmere med folk på jobb i morgen om hvordan det skal gjøres!


Meld meg på pm om det ikke funker, så skal jeg ringe han på jobb...
 
har du vurdert å konfrontere selger med at klokken fortsatt er til salgs?
 
Min samboer var i kontakt med selger i kveld, og selger bekreftet at klokken fortsatt var til salgs. Handelen ble gjennomført sist fredag.

Da har du vel allerede en "tvist"? Forsøk å send en mail og si du kan hente den i morgen tidlig for prisforlangnede, da har du det i hvert fall skriftlig. Du har jo litt tid på å hente den uansett.

EDIT: Om ikke selger har flere like da?