Motorsykler

Fredag var jeg og Chase Durer tilbake på Vålerbanen for den årlige oppvarmingen til MC-sesongen .

Fantastisk vær og fantastiske instruktører var også tilstede.
Anbefaler alle en slik oppfriskning. I år hadde jeg også med en god venn & kollega som skal ta lappen.

En flott dag med Førerutvikling.no
20260522_083055.jpg

20260522_164420.jpg

20260522_145739.jpg

8

Fredag var jeg og Chase Durer tilbake på Vålerbanen for den årlige oppvarmingen til MC-sesongen .

Fantastisk vær og fantastiske instruktører var også tilstede.
Anbefaler alle en slik oppfriskning. I år hadde jeg også med en god venn & kollega som skal ta lappen.

En flott dag med Førerutvikling.no
Vis vedlegg 429130

Vis vedlegg 429131

Vis vedlegg 429132

8
Tape på speilet. Spør for å forstå -> Hvorfor? Er det en test av fører av noe slag?

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Tape på speilet. Spør for å forstå -> Hvorfor? Er det en test av fører av noe slag?

Artig egetlig .
Hensikten var at du skulle rette fokus fremover og ikke fokusere på det som skjedde bak. De som kommer bakfra har full vikeplikt og skal vise hensyn ved forbikjøring .

Det var veldig uvant og rart i starten. Fungerte egetlig veldig bra!
Faktisk så fint at jeg har beholdt tapen!

Vel. Det siste var en spøk, men det fungerte effektivt. Du ble mer fokusert på egen kjøring.

8

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
De som kommer bakfra har full vikeplikt og skal vise hensyn ved forbikjøring
Fiffig med tapen. :). Høres kjent ut fra teknisk banekjøring at man tar hensyn til for de foran, da førere på bane har ulik kompetanse og følgelig hastighet/mestring.

• Liker
Prøvd ulike kjederens, og aldri vært spesielt imponert. I dag var det tid for å bruke Motul Chain Cleaner. WOW! Fantastisk produkt. Alt dritt rant av innen 5 minutter. Rent kjede og tannhjul på et øyeblikk.

Skjermbilde 2026-05-29 kl. 00.10.15.png

• Liker
Reaksjoner: Maz19 og JonasV
Tenker på å skifte ut OEM-fjæringer bak med enten YSS eller Öhlins. Noen her på forumet som har gjort dette og eventuelt har noen erfaringer å dele? Öhlins er jo haute springology, mens YSS er mer mid-tier og muligens nok før diminishing return slår for mye inn?

Justert rider sag med alt utstyr, og det ble 33mm (justert for hysterese) i posisjon 5 av 5 etter preloadjusteringen, så akkurat innafor i teorien, men det var det da - ønsket om å være i fjæringens sweet spot og ikke i randbetingelsen mtp. preload.

Redigert:
  • Liker
Skiftes fjæring bak så bør du vel følge opp med 'full pakke'?
Det er jo, fra fabrikken sin side, et samspill mellom disse komponentene.

Se også hva (og hvordan) slike deler er kombinert i en eventuell tilvalgskatalog.

Selv har jeg benyttet Hestmann Motor (nå MC-Oslo / Yamaha) i slike diskusjoner. Det er ikke alltid de har anbefalt å skifte ut deler med 'upper shelf'-komponenter. Du må alltid se på helheten. Det gir best effekt.

Det kan fort bli at du må bytte ut 'full pakke', men da kan det jo også bli bra....

8- )

• Liker
Kan jeg spørre om hvilken motorsykkel det er snakk om? Jeg har litt erfaring med bytte til ettermarkedsbakdempere på rammesykler, som H-D Sportster og Triumph Speed Twin. Med nye dempere og riktig justert sag og ev kompresjon/retur så blir det som regel en stor oppgradering fra originalt. Både for komfort og under mer aktiv kjøring. Orginaldempere er ofte myke og bunner fort ut, men samtidig som at de ikke klarer å håndtere relativt små ujevnheter i veibanen. Vedr Øhlins vs rimeligere alternativ så kommer det nok an på hvilken sykkel det gjelder, mest sannsynlig vil en rimeligere demper gjøre mer enn god nok jobb om org demperen er en "no-name" enkel demper.
Jeg har kjørt Scrambler 1200X med Marzocchi og 1200XE med Öhlins. XE har riktignok lengre fjæringsvei, men jeg opplevde ingen stor forskjell mellom demperne i vanlig kjøring. På Speed Twin 1200 derimot var forskjellen mellom originale dempere og YSS ganske tydelig. Jeg er ikke noen spesielt aktiv fører, så vurderingene mine går mest på komfort, hvordan demperen utnytter fjæringsveien og håndterer ujevnheter i veibanen.

• Liker
Jeg har også gjort oppgradering av dempere bak, men som andre sier kommer an på hva slags sykkel hva skal du ønsker å oppnå. Banekjøring, passasjer, offroad osv.
standard demper er ofte for standard person. Er man 100kg pluss kan oppgradering være smart.
F eks vil en top of the line Öhlins på en Triumph Street twin vært overkill imo. Mid tier burde holde da.

Redigert:
  • Liker
Takk for input @Grendel, @OHL og @JonasV. Refleksjonen gjelder en T120 der fører med full bekledning veier 105kg. Der savnet etter noe annet merkes mest, er det tilfellet @OHL nevner eksplisitt. Dvs. "...samtidig som at de ikke klarer å håndtere relativt små ujevnheter i veibanen..". Det betyr ikke at fjæringen bunner, eller noe slikt, da norske veier er gode slikt sett med tanke på abrupte humper, men på enkelte veier er det jo et lappeteppe av asfalt og slitte spor i kjøreretningen - og da føles bakdekket litt ubestemt og "vinglete" på slike partier. I enkelte svinger også. Ble bedre i svinger med maks preload, men ikke perfekt.

På rette strekker og ujevnheter i kjøreretningen, så føles "sporingen" nesten lik uavhengig av preload, synes jeg. Kan jo her selvsagt være dekket bak. Michelin Road Classic.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG og Grendel
Godt at du får gode råd her @Loevhagen. Jeg følger med, men har lite å bidra med etter mange år på HD stivramme bak (null demping) vs. syttitalls Electra Glide (plenty av fjæring). For de Sportster 1200 og HD 1690 cc jeg har hatt etter år 2000, helt klart er en Sportster kandidat for noe slikt. Og en 1980 Bonneville jeg hadde, den hadde nok hatt nytte av det.

• Liker
Takk for input @Grendel, @OHL og @JonasV. Refleksjonen gjelder en T120 der fører med full bekledning veier 105kg. Der savnet etter noe annet merkes mest, er det tilfellet @OHL nevner eksplisitt. Dvs. "...samtidig som at de ikke klarer å håndtere relativt små ujevnheter i veibanen..". Det betyr ikke at fjæringen bunner, eller noe slikt, da norske veier er gode slikt sett med tanke på abrupte humper, men på enkelte veier er det jo et lappeteppe av asfalt og slitte spor i kjøreretningen - og da føles bakdekket litt ubestemt og "vinglete" på slike partier. I enkelte svinger også. Ble bedre i svinger med maks preload, men ikke perfekt.

På rette strekker og ujevnheter i kjøreretningen, så føles "sporingen" nesten lik uavhengig av preload, synes jeg. Kan jo her selvsagt være dekket bak. Michelin Road Classic.
Triumph har Fox dempere som en del av upgrades i katalogen. Du burde sjekke ut det. Rundt 15k om jeg ikke husker feil

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen og OHL