motorsag og klokker - skadelig?

Medlem
5. mars 2023
Innlegg
136
Sted
Fjaler
Det er vår, omsider! For min del innebærer det ei Husqvarna 550 xgp, bjørk, lerk, vedkløyver og til tider mykje bannskap. Dette er ei veldig god motorsag, med relativt lite vibrasjoner - i motsetning til eldre sager. Men vibrasjoner er der, og i løpet av ein seinvinter/vår, blir der mange timer med saging. Eg har støtt klokke på armen, og har ikkje tenkt over det å ta dei av ved saging.

Er dette ein type aktivitet der eg burde skåne mine automatiske klokker?
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel
Det er vår, omsider! For min del innebærer det ei Husqvarna 550 xgp, bjørk, lerk, vedkløyver og til tider mykje bannskap. Dette er ei veldig god motorsag, med relativt lite vibrasjoner - i motsetning til eldre sager. Men vibrasjoner er der, og i løpet av ein seinvinter/vår, blir der mange timer med saging. Eg har støtt klokke på armen, og har ikkje tenkt over det å ta dei av ved saging.

Er dette ein type aktivitet der eg burde skåne mine automatiske klokker?


For å være helt sikker så ville jeg valgt batteriklokken til denne jobben.

Enkelte merker og modeller skal være ekstra støtsikre. Tag Heuer er jo stor sponsor for golf, for eksempel. Slaget gir stor påkjenning på klokken, men deres modeller... etc.
Selvfølgelig er det andre også, men jeg ville ikke satset på å ha denne kostbare modellen.

8

Godt spørsmål forresten!
 
Jeg bruker klokke (Explorer) når jeg holder på med motorsag, tar den derimot av når jeg hugger ved.
Null problem imo.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Jeg er en av dem som bytter til det som passer best til oppgaven. Av med monopusheren og på med F-91W når det skal arbeides, denne gangen var det kløyving :cool:
99308A54-9198-467F-AC0D-1161CC5BAF2E.jpeg

Litt fint med en «unnskyldning» til å bytte klokke midt på dagen også!
 
For å være helt sikker så ville jeg valgt batteriklokken til denne jobben.

Enkelte merker og modeller skal være ekstra støtsikre. Tag Heuer er jo stor sponsor for golf, for eksempel. Slaget gir stor påkjenning på klokken, men deres modeller... etc.
Selvfølgelig er det andre også, men jeg ville ikke satset på å ha denne kostbare modellen.

8

Godt spørsmål forresten!

Blir det nå egentlig et så voldsomt støt oppe i håndtaket?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Blir det nå egentlig et så voldsomt støt oppe i håndtaket?

På golfkøllen?
Jo, det blir et sjokk. Det er venstre hånd som skal holde taket og styre slaget. Det er hardere belastning med vedhugging.

Best å være forsiktig.

8- )
 
Det er vår, omsider! For min del innebærer det ei Husqvarna 550 xgp, bjørk, lerk, vedkløyver og til tider mykje bannskap. Dette er ei veldig god motorsag, med relativt lite vibrasjoner - i motsetning til eldre sager. Men vibrasjoner er der, og i løpet av ein seinvinter/vår, blir der mange timer med saging. Eg har støtt klokke på armen, og har ikkje tenkt over det å ta dei av ved saging.

Er dette ein type aktivitet der eg burde skåne mine automatiske klokker?
Jeg sager ved med både gammel Jonsered og veldig gammel Pioneer med god samvittighet, men skal jeg klyve med øks tar jeg klokka av.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Dette ga meg en idé. Jeg kan utstyre meg selv eller fysikkelevene mine med et akselerometer festet til håndleddet og måle hvor stor akselerasjonen blir ved ulike aktiviteter. Sensorene vi har måler opp til 400 g med 1 kHz samplingsfrekvens og 16 g med 5 kHz.
1681396453370.png


Eller så er jo denne en mulighet:
1681396733961.png
 
På golfkøllen?
Jo, det blir et sjokk. Det er venstre hånd som skal holde taket og styre slaget. Det er hardere belastning med vedhugging.

Best å være forsiktig.

8- )

Klart man må være forsiktig, men fra min tid for 20år siden med handicap 28 (ahem...) ;) husker jeg da at man svinger "gjennom ballen", og minnes ikke at man kjenner slaget så voldsomt oppe i håndtaket. Det er jo både gummigrep og plenty med fleks i skaftet. ...Men nå bare går kjeften på tomgang her, altså. Selvsagt skal man være forsiktig, og for alt jeg vet kan det være store krefter i sving. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Klart man må være forsiktig, men fra min tid for 20år siden med handicap 28 (ahem...) ;) husker jeg da at man svinger "gjennom ballen", og minnes ikke at man kjenner slaget så voldsomt oppe i håndtaket. Det er jo både gummigrep og plenty med fleks i skaftet. ...Men nå bare går kjeften på tomgang her, altså. Selvsagt skal man være forsiktig, og for alt jeg vet kan det være store krefter i sving. :)

Du er da godt over mine ferdighter (og erfaringer) innenfor golf. Jeg fikk aldri somlet meg til å ta green card. (Jeg brukte min Far sitt...)
Gjennom min "golf-periode" hadde jeg både batteri og mekanisk klokke. Merket aldri noe, så du må kanskje opp på Tiger Woods nivå for å få ødelagt en mekanisk klokke?

Better safe than sorry....

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Dazed
TAG Heuer S/el: 10 år; 15.000 pluss 7.62 på avtrekksarm og bondeguttliv. Null stress
Omega Seamaster Chronodiver: 10 år; 15.000 pluss 7.62 på avtrekksarm pluss bondeliv. Null stress.
De andre jeg har hatt siden det; alltid på uansett. Null stress. Bruk klokkene eller hiv driten.
 
Du er da godt over mine ferdighter (og erfaringer) innenfor golf. Jeg fikk aldri somlet meg til å ta green card. (Jeg brukte min Far sitt...)
Gjennom min "golf-periode" hadde jeg både batteri og mekanisk klokke. Merket aldri noe, så du må kanskje opp på Tiger Woods nivå for å få ødelagt en mekanisk klokke?

Better safe than sorry....

8

Nå var Hcp 28 ment for å illustrere at ferdighetene var alt annet enn gode. :) Ja.

Forøvrig finnes det vel en Hublot med mekanisk score-kort for golfspillere? :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvis du ikke sover pga. denne bekymringen, bør du ta de av ved slike aktiviteter.
Ellers vil jeg tippe det går fint, men jeg kjenner ikke verket i dine klokker om noen er mer følsomme enn andre, men tipper generelt typ Seiko verk ikke har noe som helst problem med litt av nevnte vibrasjoner. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg pleier å ta av kostbare klokker når jeg driver med fysisk arbeid, har jo et utvalg av klokker så det skader ikke å tenke på at ting kan skje. Vil jo ikke miste nattesøvnen om jeg kommer i skade for å ripe opp en billig seiko, heller det enn en Omega eller Rolex til mange ti-tusen... Hvert til sitt bruk er mitt syn.