Moore's samling

Hei Moore.

Så nå først i starten av tråden hvilke fantastiske klokker du besitter. Gratulerer med fine klokker ;)

Lurte litt på kamera type du bruker for og få til slike bilder som føles som om du kan ta på klokken via skjermen ?

mvh
Timebandit


Hyggelig å høre de faller i smak, Timebandit!

Jeg har alltid vært på "forbrukskamera"-nivå.
Det faste kamera fikk et ublidt møte med betongen for en tid siden, så nå går det faktisk i iPhone4 og en liten gadget av en macrolinse som eneste supplement. Og der blir jeg. Hever jeg ambisjonsnivået, ender jeg bare opp med fotografering som hobby...;)
 
Episode 8: IWC – Portuguese Automatic (7 Days)

Dagens bidrag blir IWC Portuguese Automatic. 7 Days.
En tidløs klassiker. Historien til uret går tilbake til 1939, da den første Portuguese ble produsert. Siden har de vært i produksjon.

I denne tikker IWC’s inhouse Calibre 51010.
Urverket innehar alt hva IWC har å by på, inkludert det eksklusive IWC Pellaton systemet. Hvilket i sin helhet kan beundres gjennom den åpne baksiden. Og selvsagt; - rotor i 18k gull.

En utsøkt kombinasjon av børstet og høypolert stålkasse. Opphøyde arabiske numerals og railwaystyle minuttindikator på sort dial. Særdeles flotte detaljer i en designmessig perfekt balanse.

Et meget “dressy” ur, med komplikasjoner som Date, 7 Days Power reserve indicator og Small seconds counter. Det trenger ikke mer.
Dette er - kanskje ikke uventet - en av mine store favoritter. Det får mye armtid.
:cool:


iwc1bmp.jpg


iwc0.jpg


iwc1bbmp.jpg


iwc1cbmp.jpg


iwc1dbmp.jpg


iwc3bmp-1.jpg


iwc4abmp.jpg


iwc4bbmp.jpg


iwc4cbmp.jpg


iwc14bmp.jpg


iwc16bbmp.jpg


iwc18bmp.jpg
 
Norsk Tipping
Hamar et sted
Norge

I lys av en nylig forumtråd på forumet "tidssonen.no" anmoder jeg med dette at dere må fikse trekningen førstkommende onsdag i deres spill, "vikinglotto".

Dette da trådens innhold har påført meg permanente hjerneskader som tilsier at jeg trenger en god del likvide midler til klokkekjøp som dessverre overskrider mine egne likvide midler.

Siden de fleste av vinnerene deres i beste fall kjøper seg et nytt kjøkken eller en godt brukt bil til 200.000kr er det helt på sin plass at dere overfører premien direkte til meg slik at pengene for en gangs skyld kan bli brukt på noe fornuftig.

Jeg antar at dere også har blitt lei av å dele ut pengene til pensjonister som ikke skal bruke dem uansett, så her har vi en slags win-win situasjon.

Dere har kontonummeret mitt så her er det bare å utbetale.

Mvh
Christian
 
Moore - hva annet kan jeg si enn fy f.... Utrolig imponert over bildene du tar av klokkene dine!! Portuguese 7 days er en av mine favoritter fra IWC, og vil ha - faktoren ble ikke akkurat mindre av å se på disse bildene :roll:

Ps. ChristianN - Mulig å joine inn på din kupong? Trådstarter har en del ur jeg gjerne skulle hanket inn selv :razz:
 
Norsk Tipping
Hamar et sted
Norge

I lys av en nylig forumtråd på forumet "tidssonen.no" anmoder jeg med dette at dere må fikse trekningen førstkommende onsdag i deres spill, "vikinglotto".

Dette da trådens innhold har påført meg permanente hjerneskader som tilsier at jeg trenger en god del likvide midler til klokkekjøp som dessverre overskrider mine egne likvide midler.

Siden de fleste av vinnerene deres i beste fall kjøper seg et nytt kjøkken eller en godt brukt bil til 200.000kr er det helt på sin plass at dere overfører premien direkte til meg slik at pengene for en gangs skyld kan bli brukt på noe fornuftig.

Jeg antar at dere også har blitt lei av å dele ut pengene til pensjonister som ikke skal bruke dem uansett, så her har vi en slags win-win situasjon.

Dere har kontonummeret mitt så her er det bare å utbetale.

Mvh
Christian


Den "request'en" der fortjener sannelig uttelling, ChristianN!
Satser på at det sitter en medgjørlig funksjonær et sted som ser i nåde og medfølelse på søknaden.

Det er uansett god samfunnsøkonomi å omsette likvider/pengepremier i kjøp av varer (og tjenester), på bekostning av at de samles opp på uvirksomme bankkonti til spareformål.
Ergo; - du har min støtte!:D
 
Moore - hva annet kan jeg si enn fy f.... Utrolig imponert over bildene du tar av klokkene dine!! Portuguese 7 days er en av mine favoritter fra IWC, og vil ha - faktoren ble ikke akkurat mindre av å se på disse bildene :roll:

Ps. ChristianN - Mulig å joine inn på din kupong? Trådstarter har en del ur jeg gjerne skulle hanket inn selv :razz:

Takker igjen, sjuli_123!
IWC Portuguese Automatic har jeg en særdeles god følelse med å ha på hånden, jeg må bare innrømme det. Den gir definitivt "de gode klokkedager".
Skulle den ut noen gang, måtte det være fordi jeg kjøpte en annen Portuguese, men først da ville den bli "overflødig". Ellers er den en keeper.
Anbefales!
:cool:
 
Episode 9: Audemars Piguet – Royal Oak, Dual Time

I dagens utgave kommer Audemars Piguet Royal Oak. Dual Time.

Audemars Piguet - fortsatt familieeiet manufaktur - tilhører horologiens "Top 3". Royal Oak var samtidig verdens første eksklusive sportsur i stål.
Men, ingen eier av AP RO vil mene den utelukkende tilhører sportskategorien, for dette er så definitivt et klassisk, elegant og konservativt ur like velegnet til dress, som til fritid og casual wear, som sport.

En tidløs klassiker.
Designet av Gerald Genta (bl.a. Patek Philippe's Nautilus) og lansert første gang i 1972. AP RO er et ikon med sjel og utsøkt design.
I min tikker et inhouse AP Calibre 2329/2846 omsluttet av en nydelig børstet stålkasse og satin polished bezelkanter og indre sidekanter på dial. Den 3-lags octagonal formede kassen er bindet sammen med 8 heksagon skruer, hvoretter en utsøkt integrert børstet stållenke følger i dens forlengelse.

Metallic sort dial med engraved tapestry waffel design/Grand Tapisserie pattern dial, i tillegg til komplikasjoner som Analog (pointer) date, Power reserve indicator, 2nd Time zone (24-hours) og Day/Night indicator.

Denne Royal Oak sammenfatter alt hva angår “cool casual elegance” i et ur. Sies det.
;)


ap0bmp.jpg


ap4bmp.jpg


ap40bmp.jpg


ap2bmp.jpg


ap6bmp.jpg


ap5bmp.jpg


ap1bmp.jpg


ap41bmp.jpg


ap7bmp.jpg


ap12bmp.jpg


ap13bmp.jpg


ap15bmp.jpg
 
Jeg er tom for superlativer, Moore.
Selv om jeg nok er mer en IWC-mann, var AP bildene en virkelig opptur.
Jeg måtte ta meg en trippel espresso til dette. En sjelden nytelse av noen bilder.
Sitter på hytta og synker lenger og lenger ned i skinnstolen og kjenner at jeg trenger dypt inn i drømmeland. Dagen er reddet! Takk, Moore!:D
 
Jeg er tom for superlativer, Moore.
Selv om jeg nok er mer en IWC-mann, var AP bildene en virkelig opptur.
Jeg måtte ta meg en trippel espresso til dette. En sjelden nytelse av noen bilder.
Sitter på hytta og synker lenger og lenger ned i skinnstolen og kjenner at jeg trenger dypt inn i drømmeland. Dagen er reddet! Takk, Moore!:D

Enig i det frodo skriver, foruten at jeg holder en knapp på ap :)

Jeg takker, gode urvenner!
Veldig hyggelig at bilder faller i smak. Og jeg ser for meg settingen din, Frodo - den høres særdeles forlokkende ut.

IWC eller AP...
Det blir på en måte to sider av samme sak. Samme smak. Eksepsjonelle manufakturer begge to. Heldigvis utelukker nødvendigvis ikke det ene det andre...
;)
 
IWC eller AP...
Det blir på en måte to sider av samme sak. Samme smak. Eksepsjonelle manufakturer begge to. Heldigvis utelukker nødvendigvis ikke det ene det andre...
;)

Touché!
Strengt tatt er begge de to siste klokkene du har portrettert, portuguese seven days og ap ro dual time, klokker jeg gjerne skulle eid selv! Det samme gjelder definitivt neste klokke ut (??) - Nautilusen!

En dag... :)
 
Touché!
Strengt tatt er begge de to siste klokkene du har portrettert, portuguese seven days og ap ro dual time, klokker jeg gjerne skulle eid selv! Det samme gjelder definitivt neste klokke ut (??) - Nautilusen!
En dag... :)

Du har rett, sjuli_123;
- Patek Philippe Nautilus 5712/1A er neste ut. Og den siste.
Den kommer nok i løpet av dagen, eller neste. Får se hva tiden tillater og hvor raskt jeg får knipset noen bilder...
;)
 
Episode 10: Patek Philippe Nautilus 5712/1A

Siste "episode" i presentasjonen av mine ur i såkalt ”macro-modus” blir denne; - Patek Philippe Nautilus 5712/1A.

Patek Philippe er kanskje verdens mest anerkjente manufaktur.
Det er et faktum at Patek Philippe har en ekstrem posisjon i urverden – både mht kvalitet, finish og standing. Tikkende kunst med sublim kvalitet og finish, og PP har påvirket horologien på høyeste nivå i 170 år, lett identifiserbart med dets berømte emblem; - Calatrava-korset.
Gerald Genta er arkitekten bak dette ikon. Som han også er for Audemars Piguet’s Royal Oak. Nautilus ble lansert i 1976, og med det ca 4 år etter AP RO. Likhetstrekkene er definitivt til stede.

I denne klassikeren tikker et velsmurt Patek Philippe Caliber 240 PS IRM C LU movement, med Gyromax balance-wheel tikkende til 21.600 vph og 29 jewels. 265 parts.

Særdeles veldimensjonert stålkasse i tre deler, kombinert med børstet og satin finished polering på både kasse og lenke.
Denne omslutter en utsøkt dial i blå-sort farve med et usedvanlig vakkert reportoir i farvenyanser ettersom sol og lys treffer den. Hvitt gullbelagte timeindikasjoner og nydelig innsyn i urverket og en 22k gull rotor som sikrer den gode balanse.

Urverket inkluderer komplikasjoner som Moonphase, Power reserve indicator, Analog (pointer) date, Small seconds counter.

Patek Philippe Nautilus inngår i kategorien sport. Klassisk. Dress. Alt på samme tid.
En Nautilus 5712/1A kan brukes til alle anledninger. Og antrekk.
Konklusjonen er uansett at PPs Nautilus er et fantastisk high-end urverk og en tidløs klassiker med sjel og utsøkt design.
;)


pp22bmp.jpg


pp5abmp.jpg


pp53bmp.jpg


pp62bmp.jpg


pp10bmp.jpg


pp12bmp.jpg


pp60bmp.jpg


pp61bmp.jpg


pp6bmp.jpg


pp7bmp.jpg


pp8bmp.jpg


pp5bmp.jpg


pp20bmp.jpg


pp13bmp.jpg
 
En herlig grande finale, Moore...sikle sikle :p
Må nesten takke deg for alle bidrag, som virkelig har lyst opp dagene mine. Klokkene dine er alle kjempeflotte, med rette komplikasjoner, og jeg kan ikke annet enn å tro og håpe at jeg en dag i alle fall besitter et par av disse (PP, AP og IWC 7 days) - litt avhengig av hvor snill Norsk Tipping er med meg en lørdagskveld ;)
 
Du må gjerne sende meg oppskriften på en slik klokkesamling. Eventuelt om du ikke skulle ha noen etterkommere kan mitt navn gjerne få prege ditt testament.

Uansett en helt fantastisk samling, jeg er sikker på at dette er den fineste samligen i Norge. Ikke bare er klokkene fine, men du skriver også meget godt om alle klokkene. Takk:)