Moore's samling

Gratulerer med et lekkert tilskudd, Moore! Virkelig et drømmeur :)

Gratulere med en super lekkerbisk av ei klokka :)
Den der er bare heilt rå

Whoop Whoop! Gratulerer så mye :)

Gratulerer så mye!! Har vært sikling i lårtykke stråler bare av synet av dette uret i kjelleren på Bjerke. Ikke bare noe av det mest high end som finnes av klokker der ute, men også noe av det peneste klokkedesignet på kloden!

Syke, syke mann! Trodde et øyeblikk du hadde noe annet enn nautilus i sikte, men heldigvis tok jeg feil. Gratulerer med en fantastisk klokke :)

Jeg vet, sjuli_123.....;)
Det er mye mulig det til og med er diagnose på noe sånt som dette, men på den annen side har nettopp dette kjøpet en viss historie med seg, og sånn sett en tilknytning og affeksjonsverdi utover det øvrige har gitt.
Forøvrig er det jo direkte galskap å selge en Patek uten å få inn en annen, så den saken var klar hele veien. Det var mer et spørsmål om timing.

Jeg er fornøyd.:cool:

Herre, Gratulerer så mye! Ikke alle som får muligheten til å selge en PP, for å ta inn en ny en! :D
Venter spent på neste unboxing her, når vil dette "mesterverket" ankomme?

Tja....
Planen er nå ihvertfall lagt - som den var samtidig med salg/kjøp av 5980. Det er ikke så helt greit å antyde noe tidspunkt, ettersom jeg ikke er herre over 3. part, men jeg vil tro og håpe det dukker opp "noe" i løpet av et par tre uker.
Og dette "noe" er en hyggelig melding fra min leverandør om at det ligger noe og venter.....;)

Gratulerer med utsøkt stykke ur :)

Såppas! Nydelig ur! Ikke et vondt ord om din forrige patek, men denne tok kaka.

Stor takk, alle!
Planen om nye bilder er sånn passelig iverksatt - et par lagt inn allerede, men jeg satser på mer omfattende suppleringer i løpet av kvelden.
:D

Jeg takker!
Det aner meg tanken nok streifet deg, Mathfjeld!
Forøvrig var jeg fristet til å kommentere innspillet ditt i SP, men fant det best å forholde meg taus....;)

For at det ikke skal vanke noen misnøye mot Bjerke så var det altså ikke der jeg prøvde klokken.

Meg bekjent er det nå tre stykker på sonen som sitter med dette mesterstykke av et ur. Ganske artig med tanke på hvor få medlemmer det er.

For at det ikke skal vanke noen misnøye mot Bjerke så var det altså ikke der jeg prøvde klokken.

Meg bekjent er det nå tre stykker på sonen som sitter med dette mesterstykke av et ur. Ganske artig med tanke på hvor få medlemmer det er.

Cool, Mathfjeld!
Det var ingen Bjerke-issues i mine tanker. Tenkte på diskusjonen rundt lenken. Den er nok muligens såpass "marginal" (in lack of other words....:)) i størrelsesforholdet kasse-lenke, at den fort blir et diskusjonstema generelt på Nautilus-modellene. Og i samme åndedrag faller gjerne låsemekanismen også inn i diskusjonen.
Personlig føler jeg nok kasse, lenke og lås fremstår pent tilpasset hverandre, dog litt kraftigere på 5980 enn 5712. Muligens som følge av at 5980 er et kraftigere og større ur.

Forøvrig hyggelig at det er tre av denne her ute. Men de burde vært sett hyppigere......;)

Denne har jeg ikke fått med meg pga mye reising og jobb med dertil dårlig nett til tider siste uke.
Gratulerer så mye med et flott ur Moore. :D

Denne har jeg ikke fått med meg pga mye reising og jobb med dertil dårlig nett til tider siste uke.
Gratulerer så mye med et flott ut Moore. :D

Takker så mye, tudor!

Det er fylt på med nye bilder under presentasjonen på side 130. Samler like godt alt der istedetfor å lage nytt innlegg.

God helg ønskes alle medasylanter! :cool:

Parden my ignorance, men jeg forstår ikke helt den kronografen. Du sier at alt er samlet i en subdial. Betyr det at sekundviseren ikke er en del av kronografen?
Eller teller den sekunder - som "normalt", og så er det minutter og timer på subdialen?

Parden my ignorance, men jeg forstår ikke helt den kronografen. Du sier at alt er samlet i en subdial. Betyr det at sekundviseren ikke er en del av kronografen?
Eller teller den sekunder - som "normalt", og så er det minutter og timer på subdialen?

No offence, Minuteman!

Chronograph´en - som forøvrig også er en flyback - er i all sin utsøkte "kompleksitet" særdeles enkel å anvende. Og du er inne på det.
På subdial er den ytre hvite ring minutt-teller opp til 60 minutter.
Den indre ringen akkumulerer timene, opp til 12.
Sekundviseren er plassert i sentrum, og tilhører chronograph´en. Ønsker jeg den visuelle opplevelse i å "se" sekundviseren gå sammen med klokken forøvrig, må jeg følgelig sette igang chronograph´en.

Helt kurant, men muligens for noen en liten "barriere", om man er spesielt opptatt å ha sekundteller på klokken, utenom chronograph´en.

Forøvrig må jeg litt kritisk legge til - hvorenn innovativ og vakker denne flyback-chronograph´en er - at avlesing av chronograph´en også stilles på store prøver med en slik løsning. Dette fordi hovedviserne på uret tidvis vil dekke mye av chronograph´en.
Her går nok hensynet til funksjonalitet på bekostning av design og estetikk. Men det er egentlig helt greit for meg....:cool:

DSC_0252.jpg

DSC_0269.jpg

DSC_0257-1.jpg

DSC_0243.jpg

DSC_0259.jpg

Må bare få legge til at det er en herlig motstand i den nederste pusheren, klemme-klemme-klemme og plutselig smetter viserne på plass igjen. Så tight og fint som det får blitt.

Når det gjelder anvendelighet kommer det neppe ned mot min Seamaster Chrono med sverdvisere. Er du heldig kan du bruke chronographen en halvtime i ny og ne.

Takk forresten, for utførlig forklaring og beskrivelse. Jeg har så lite behov for chronograph at den lille ulempen med viserne på ingen måte fratar meg lysten på denne PP'en.

Må bare få legge til at det er en herlig motstand i den nederste pusheren, klemme-klemme-klemme og plutselig smetter viserne på plass igjen. Så tight og fint som det får blitt.

Så sant, så sant, Mathfjeld!
Det krever litt kraft, men det må være såpass.
Forøvrig alltid elegant med flyback på chronograph'en, noe jeg i utgangspunktet ikke hadde festet meg spesielt ved på denne 5980. En hyggelig tilleggsdimensjon ved uret.;)

Når det gjelder anvendelighet kommer det neppe ned mot min Seamaster Chrono med sverdvisere. Er du heldig kan du bruke chronographen en halvtime i ny og ne.

Takk forresten, for utførlig forklaring og beskrivelse. Jeg har så lite behov for chronograph at den lille ulempen med viserne på ingen måte fratar meg lysten på denne PP'en.

Ja, det er nok bare erkjenne at funksjonalitet taper kampen mot det estetiske innimellom. På den annen side; - med rimelig begrenset plass tilgjengelig faller det jo ganske logisk at overlap må påregnes.
Jeg får nok bare unngå å ta chrono'en i bruk mellom 16.20 og 19.40......;)

Men samtidig; - enig med deg. - Når har vi egentlig bruk for den komplikasjonen....? Ihvertfall ikke så mye at konstruksjonen av den skal være til hinder for å kunne skaffe seg det uret man ønsker.;)