Moore's samling

Helt enig, månefasekomplikasjonen er utrolig estetisk pen å se på etterhvert som dagene går og mer eller mindre av månen vises på urskiven. Kanskje min favoritt komplikasjon også, og ironisk nok en av de mest "ubrukelige" for folk flest. Men dette er jo kunst, så hvem bryr seg om hvor nyttig det er, right?

Utrolig pene månefaser på både Pateken og IWCen der. Vanskelig å plukke en jeg liker bedre, de er begge nydelige. Synes også at månefasen som er på Seiko Anantaen jeg eide, som nå tilhører Timebandit, også var utrolig bra utført - hvor månen ser ut som en silhuett på vann.

Igjen, kanonbra bilder ;)

Den er så fin at jeg hadde vurdert å hive den på en NATO for gå med baksiden opp :cool::D
Kunst.

Flotte bilder! Takk som deler:)

Veldig bra.. Nydlig bilder... :)

Jeg takker så mye, karer!

Forøvrig et spenstig forslag, mikkemus23!;)
Åpenbart et snev av ironi, da jeg mistenker deg for å dra inn diskusjonen om disse fascinerende og funksjonelle tøystumpene fra en annen tråd.
Nice try, though - men jeg ser dessverre ikke helt for meg hvordan denne saken skal la seg kombinere med en slik en....:cool:

DSC_0222-2.jpg

DSC_0231-3.jpg

DSC_0248.jpg

Helt enig, månefasekomplikasjonen er utrolig estetisk pen å se på etterhvert som dagene går og mer eller mindre av månen vises på urskiven. Kanskje min favoritt komplikasjon også, og ironisk nok en av de mest "ubrukelige" for folk flest. Men dette er jo kunst, så hvem bryr seg om hvor nyttig det er, right?

Utrolig pene månefaser på både Pateken og IWCen der. Vanskelig å plukke en jeg liker bedre, de er begge nydelige. Synes også at månefasen som er på Seiko Anantaen jeg eide, som nå tilhører Timebandit, også var utrolig bra utført - hvor månen ser ut som en silhuett på vann.

Igjen, kanonbra bilder ;)

Kunst; - it sure is!
Du har helt rett hva gjelder "nytteverdi", - da vel de aller fleste finner liten grunn til å stille inn hverdagen sin etter månefasen på klokken. Månefase er nok mer et estetisk element for spesielt interesserte enn den er funksjonell.
For meg er den uansett både en meget tiltalende komplikasjon i seg selv, og gir samtidig sitt svært så vakre estetiske uttrykk på skiven.
At det i tillegg er fordyrende får være underordnet. ;)

Mine tre ur med månefase har løst dette på svært ulike måter.
IWC med sine påførte polerte stjerner og måne i edelt metall oppå disken, via Patek Philippe sin sandblåste gråhvite, til Zenith sine tilsvarende mer gulaktige "dots".
Alle er de imidlertid vakre og tiltalende på sine måter.

Kunst.

DSC_0222-4.jpg

pp62bmp.jpg

zfullmne-1.jpg

Jeg har i dag tatt meg tid til å lese og ikke minst titte på bildene i denne tråden. En usedvanlig variert og spennende samling. Jeg må si at jeg spesielt liker din begrunnelse for hvorfor samlingen er som den er. Her er det verken pengeplassering eller gleden av å kunne opplyse medasylanter om at man har et tosifret antall red-sub´er som står i sentrum. Det er utelukkende interessen for urene, samt det å ha noe til enhver anledning, som er i fokus.

Takk for nydelige bilder og meget informativ tekst! :)

Jeg har i dag tatt meg tid til å lese og ikke minst titte på bildene i denne tråden. En usedvanlig variert og spennende samling. Jeg må si at jeg spesielt liker din begrunnelse for hvorfor samlingen er som den er. Her er det verken pengeplassering eller gleden av å kunne opplyse medasylanter om at man har et tosifret antall red-sub´er som står i sentrum. Det er utelukkende interessen for urene, samt det å ha noe til enhver anledning, som er i fokus.

Takk for nydelige bilder og meget informativ tekst! :)

Stor takk for meget hyggelige ord, Risti4life!
Med en viss interesse for både manufaktur og historie, synes jeg det er naturlig med noen ord om motivasjonen til at enkelte ur er "inne" i samlingen, - og andre er "ute".

Heldigvis endres jo både preferanser og prinsipper underveis. Da vil det alltid være rom for nye tilskudd på stammen, mens andre vil få den tunge beskjed om at de har uttjent sin plikt, og ønskes lykke til videre hos ny lidenskapelig eier.

Jeg vil uansett holde fast ved innretningen og "den røde tråden".
"The tricky part" er likevel at det "alltid" er et par tre ur på ønskelisten, og av det den frustrerende øvelse det er å balansere samlingen på et anstendig volum.
For jeg er fortsatt "dead-set" på at 10-12 ur er det maksimale samlingen bør inneholde av hensyn til en jevnlig sirkulasjon og brukstid.

Men, jeg overlater til fremtiden å vise om akkurat det prinsippet overlever.....;)

Nymåne.....

En liten stilstudie av månefasen på en dag som dette.

Under nymåne ligger månens mørke side mot jorden, og er følgelig ikke synlig. Månen ligger da mellom jorden og solen, og er i såkalt konjunksjon med solen.

Klokkene er enig. :cool:

DSC_0218.jpg

DSC_0226.jpg

DSC_0226-1.jpg

DSC_0236.jpg

DSC_0235.jpg

DSC_0238.jpg

DSC_0221.jpg

DSC_0220-1.jpg

Takk for fantastiske bilder og nytt "siklemateriale"! Utrolig pent når kun stjernene er synlige og månen begynner sin syklus opp igjen... Definitivt to av de råeste/peneste urene som kan skaffes IMHO. :)

Som vanlig: fantastiske bilder!

Jeg kommer nok aldri til å eie noen klokker av dette "topp-kaliberet", så takk for at du deler nydelige bilder av de!

Alltid spennende å følge med på denne tråden.

Takk for fantastiske bilder og nytt "siklemateriale"! Utrolig pent når kun stjernene er synlige og månen begynner sin syklus opp igjen... Definitivt to av de råeste/peneste urene som kan skaffes IMHO. :)

Som vanlig: fantastiske bilder!
Jeg kommer nok aldri til å eie noen klokker av dette "topp-kaliberet", så takk for at du deler nydelige bilder av de!
Alltid spennende å følge med på denne tråden.

Takker så mye, og bare hyggelig å dele!

Spesielt hyggelig på merkedager som i dag, med nymåne. Derfor bildene.
Månefase som komplikasjon er i seg selv svært fascinerende å ha på urene, ettersom manufakturene konstruerer disse så forskjellige og så detaljrike.

Nymåne er egentlig et like interessant fenomen som fullmåne.
Begge inntreffer den ene dagen i måneden, og endrer karakter gjennom sine ulike faser ettersom solen lyser den opp.
Ved nymåne er vi i begynnelsen av månens syklus. En syklus som varer sine cirka 29 dager, 12 timer, 44 minutter og 2,9 sekunder.....

Men klokkene henger med på ferden.

Fascinerende stuff. Synes jeg. :cool:

moon-phases-101111-02.jpg

Siste fullmåne - og dagens nymåne:

DSC_0220.jpg

DSC_0221.jpg

Veldig fascinerende:) .. Trenger en complication skjønner jeg.

Den IWC'en er sinnsykt pen..sikle

Takker!

IWCn er et unikt ur.
Kan ikke si annet. Komplikasjonene i denne Perpetual Calendar er noe av det mest ekstreme og presise som er produsert.

Èn sak er det om måneden har 28, 29, 30 eller 31 dager, så er uret justert til å starte neste måned på 1 uten behov for manuell justering. I 100 år.
Da tar du det til din AD for en liten justering for de neste 100.

Månefasekalenderen er om mulig enda mer ekstrem.
Etter 577,5 år vil kalenderen avvike ca 1 dag ift månefasens reelle syklus i denne perioden. Da må du igjen ta deg bryderiet med å stikke innom din IWC-urmaker for en aldri så liten justering.
Og mest sannsynlig gjør etterslekten det for deg.

Men uansett; - med tanke på at månesyklusen gjennom en kalendermåned bruker 29 dager, 12 timer, 44 minutter og 2,9 sekunder, så er dette et ekstremt høyt presisjonsnivå.

Månefasekalender og evighetskalender er i sannhet en fascinerende komplikasjon.
;)