Moore's samling

Moore, you're the man!

Fantastiske bilder, vanvittig ur. Sitter målløs og måpende, og er takknemmelig for at du deler av din kunnskap og opplyser en enkel sjel om slike mesterverk som befinner seg i en for meg uoppnåelig sfære av horologiske mesterverk.

Bøyer meg i støvet. Takk!

Dette var rett og slett fabelaktig. På alle mulige måter. Unødvendig å si mer. Gratulerer så mye, nyt den.

Så denne posten først i kveld og har følgende å si;

Uff......for en klokke! Du er en heldig mann, moore.

Stor takk!
Det er i sannhet vanskelig å skjule min egen fascinasjon for dette uret. For dette kanskje mer enn noe annet. Det har så mange detaljer og fremstår så komplett på alle måter.
Jeg har jo hatt det i eie bare tre-fire dager, og tiden er selvsagt for kort til å mene noe annet. Men, så er det noe med følelsen av å ha møtt "..den rette".
På en måte. :cool:

Titter på ur i 10 - 15 tusen kroners klassen og så plutselig snubler jeg over denne tråden... Jeg henger rett og slett av og til etter...... Jeg har enorm respekt for ur i denne klassen. Jeg kommer nok aldri i posisjon til å kunne unne meg et slikt ur, men merker at jeg gleder meg stort over at en "bekjent" kan iføre seg et slik fantastisk mesterverk. Dette må være helt utrolig gøy. Jeg må bare gratulere deg så masse

Stor takk, Greg!
Veldig hyggelige ord, som jeg setter stor pris på.:D

Moore, mer enn noe annet er du en inspirator for meg og en "eyeopener" hva angår ur og komplikasjoner. Kjenner jeg ligger nære deg i betraktninger av hva et ur og en samling bør inneholde. Vet ikke om jeg skal takke deg for det, for det kommer til å koste meg mye penger.. men moro er det lell. Nå som jeg begynner i fast jobb etter 5 års studier blir det fler etterhvert. Det er en nydelig bakdel på den nye dama di. Ikke helt feil kurvaturer foran heller.. geniale bilder!
Jeg er litt bekymret for at helt vanvittige ur blir liggende i safen mye? Sinnsykt mange rå unboxinger på meget kort tid.. Hvor skal det ende? husk å nyte dem. Hadde vært en ære med en gtg (med silkehansker self). God helg!

Takk så mye, watchloveroslo!
Særdeles hyggelige ord du gir, og det gleder.
Jeg henter selv mang en inspirasjon og ny kunnskap ved å være en del av denne store og mangfoldige klokkefamilien som TS utgjør, og det er veldig hyggelig å kunne gi noe tilbake.

Du har jo et nick som lover godt, og jeg er overbevist om at det vil komme mangt et vakkert ur inn i din samling, utover de du allerede har. Det er jo en "frustrerende vakker" og fascinerende hobby, da man stadig oppdager så mye nytt og interessant "rundt neste sving".
Tiden får vise hvilken retning jeg tar med mine ur, men justeringer vil nok skje. Som jeg skriver i starten av tråden; - det vil alltid være et par tre ur på min wish-list... GTG hadde også vært meget hyggelig, så om det passer en gang stiller jeg selvsagt opp.
Riktig god helg til deg også!
:cool:

Gratulerer så utrulig masse! Dette er jo et helt fantastisk flott ur, et kunstverk.
Fikk gleden av å prøve den nye versjonen av ditt ur, 5023, på armen forrige uke, da Otteren i Stavanger hadde invitert til "herrenes aften", med IWC som hovedgjest. Herren fra IWC hadde med seg et annet ur som kanskje toppet kvelden for min del. Den særs compliserte 3774. Helt sykt å ha et så sjeldent ur på armen, og dyrt (1,4mill).

Stor takk, Firefighter!
Det er så absolutt et stort, lite stykke kunstverk, jeg må si meg enig i det.
Jeg var aldri i tvil om at det var denne versjonen av IWC Portuguese Perpetual Calendar jeg skulle gå for. Størrelse og proposjoner er helt optimale for meg.

Første generasjon Perpetual Calendar - 5021 (også den på 44mm) - var jo inngangen fra IWC på Portuguese-linjens PC, før denne versjonen 5022 avløste 5021 i 2006. I 2011 kom 5023-versjonen, og da var det tilbake til 44mm.
Det er egentlig helt greit for meg, så lenge jeg klarte å få tak i en 502218, som denne. Et utsøkt stykke ur og urverk.
Det har alltid vært Portuguese-linjen som har appellert til meg hos IWC.
Da jeg nå har en Chrono-Automatic med hvit skive, denne PC med grå, så kan det nok bety at en Automatic (7 Days) med sort dial må inn. Da har jeg komplettert "serien" slik jeg gjerne vil ha den.
Jeg hadde jo sistnevnte i eie en stund, men lot den gå. Det var ikke spesielt lurt.....;)

Moore, you're the man!
Fantastiske bilder, vanvittig ur. Sitter målløs og måpende, og er takknemmelig for at du deler av din kunnskap og opplyser en enkel sjel om slike mesterverk som befinner seg i en for meg uoppnåelig sfære av horologiske mesterverk.
Bøyer meg i støvet. Takk!

Takk så mye, OleK!
Kjekt at ord og bilder gir glede. ;)

Takk for nydelige bilder, Moore!

De fleste superlativer er allerede brukt i denne tråden. Jeg er, som du vet, svært begeistrert for IWC og dette uret. Jeg har hatt gleden av å se det "up close" tidligere og det er virkelig et imponerende stykke ur.

Jeg ser at St. Bernhards-stempelet er nevnt tidligere i tråden. Det er en morsom detalj hvordan IWC har plassert dette på siden av kassen i en størrelse som synes, der de fleste produsenter velger å putte dette noget mer diskret.

Gjentatte gratulasjoner!:p

Takk Moore, en liten stund siden jeg har vært innom her og det er alltid like spennende å se hvilke overraskelser du kommer med:D

Gratulere så mye med siste "nykommer". Dette er vel så nært det er mulig å komme det komplette urverk (ihvertfall for min del). Den er rett og slett nydelig og det med den ekstra disken for skifte fra 2200 er bare helt vannvittig bra, snakk om å ta høyde for behovet fremover;) Jeg har en svigerfar som sikler etter denne og har tenkt å vise han bildene dine for å se reakjsonen:D..viktig å tenke på arven allerede nå....

Rett og slett THE GRAIL.

...og som alltid, fantstiske bilder Moore

Takk for nydelige bilder, Moore!
De fleste superlativer er allerede brukt i denne tråden. Jeg er, som du vet, svært begeistrert for IWC og dette uret. Jeg har hatt gleden av å se det "up close" tidligere og det er virkelig et imponerende stykke ur.

Jeg ser at St. Bernhards-stempelet er nevnt tidligere i tråden. Det er en morsom detalj hvordan IWC har plassert dette på siden av kassen i en størrelse som synes, der de fleste produsenter velger å putte dette noget mer diskret.

Gjentatte gratulasjoner!:p

Takk så mye, Mogens!

Vi deler jo så åpenbart smak, både for IWC, Portuguese og ur forøvrig.
Akkurat denne Perpetual Calendar er den jeg fascineres mest av i hele Portuguese-linjen, ja sågar IWC som helhet. Et komplett ur.

Erkjenner dog at jeg en stund var i tenkefase og "vektet og veiet" denne IWC opp mot Jaeger-LeCoultre Master Eight Days Perpetual Calendar - Q161242A. Men alt gikk i IWCs favør, både med tanke på urverk, design og materialvalg. Spesielt viktig var det å ha automatisk urverk, da hviletiden på uret kan bli lengre enn power reserve fanger opp. Sensitivt for justering som disse er, foretrekker jeg et så godt som kontinuerlig opptrukket ur. I tillegg er WG mitt foretrukne materialvalg foran RG. Enn så lenge.;)

Hallmarken er en interessant detalj. En viktig detalj.
På min IWC er det av såpass størrelse at du nesten skimter symbolet av St. Bernhardshunden uten lupe. Da baksiden av urkassen er glass, er det egentlig ikke mange alternativer til plassering enn på siden, mellom lugs. Det er egentlig en fin detalj.

DSC_0237-1.jpg

På min A. Lange & Söhne, Grand Lange 1, er merket plassert diskret og kanskje mer typisk på undersiden av kassen, og i mindre størrelse.

Det viktige er at kassen har både hallmark og øvrige markeringer intakt. Hvilket i seg selv er et viktig sjekkpunkt ved kjøp av ur i edelt metall. Fra AD er det jo aldri et problem. Kjøper man brukt/ikke-AD derimot; - beware!

DSC_0217.jpg

Takk Moore, en liten stund siden jeg har vært innom her og det er alltid like spennende å se hvilke overraskelser du kommer med:D

Gratulere så mye med siste "nykommer". Dette er vel så nært det er mulig å komme det komplette urverk (ihvertfall for min del). Den er rett og slett nydelig og det med den ekstra disken for skifte fra 2200 er bare helt vannvittig bra, snakk om å ta høyde for behovet fremover;) Jeg har en svigerfar som sikler etter denne og har tenkt å vise han bildene dine for å se reakjsonen:D..viktig å tenke på arven allerede nå....

Rett og slett THE GRAIL.
...og som alltid, fantstiske bilder Moore

Tusen takk, nautilus!
Hyggelige ord, og flott at bilder faller i smak.
Hva gjelder den ekstra disken, så er det jo en usedvanlig leken detalj - men det sier jo også litt om troen på uret. Skulle egentlig bare mangle.:cool:

Om mine bilder kan være til inspirasjon for nok en IWC Portuguese Perpetual Calendar i det norske eierskap, så "feel free". Det er så absolutt lov å la seg friste, - som vel en viss sjokoladeprodusent hevdet...;)

...................... Denne bringer uret videre fra år 2200 til 2499.;)

IMG_1527.jpg

Aaaahhhhhh - det var da enda bra. En stund var jeg en smule bekymret :cool:

Nå lurer jeg bare på hvor mye jeg må selge ut får å få råd til noe tilsvarende: Skal vi seeeeeeee, huset, bilen, alle børsene, båten, hytta, den andre hytta også, skiene mine,..... hmmmmmmm kansje barna kan bidra med sitt. Og kona da, kansje hun også kan bidra litt, bare bitte litt, selge bilen hennes f.eks?

Frode.

Vakkert, rett og slett mekanisk poesi....
Lykke til med nyervervelsen, en vakker dag skal jeg eie en slik en, må bare vinne i lotto først :)

Nå lurer jeg bare på hvor mye jeg må selge ut får å få råd til noe tilsvarende: Skal vi seeeeeeee, huset, bilen, alle børsene, båten, hytta, den andre hytta også, skiene mine,..... hmmmmmmm kansje barna kan bidra med sitt. Og kona da, kansje hun også kan bidra litt, bare bitte litt, selge bilen hennes f.eks?

Det kan jo høres ut som det kan bli en byttehandel mellom dere? :p

Hehe...
Nice move!;)

Vakkert, rett og slett mekanisk poesi....
Lykke til med nyervervelsen, en vakker dag skal jeg eie en slik en, må bare vinne i lotto først :)

Takker så mye, Pondus72!
Den er verdt sin ventetid, og gir svært så god klokkeglede. Mekanisk poesi, så absolutt.
Dette er kanskje det nærmeste jeg kommer selve definisjonen på "poetry in motion":D

Rett og slett fantastisk Moore! :D

Samlingen din er fantastisk med tanke på kvaliteten som går igjen i alle urene, i tillegg til de mekaniske komplikasjonene som urene innehar. Rett og slett gjennomført!

Mon tro hva som skal til for å toppe dette? Hva blir neste?

Rett og slett fantastisk Moore! :D

Samlingen din er fantastisk med tanke på kvaliteten som går igjen i alle urene, i tillegg til de mekaniske komplikasjonene som urene innehar. Rett og slett gjennomført!

Mon tro hva som skal til for å toppe dette? Hva blir neste?

Jeg kan bare takke så mye, igjen, jsf!
Meget hyggelig at urene faller i smak. Jeg har nok funnet min retning og innretning, ja. Nå blir det å se litt nærmere på alternativer og vurdere hva jeg ønsker inn etterhvert. Etter de siste to-tre nyankomne vil jeg nødvendigvis bruke tid.

Generelt kan jeg si at jeg gjerne skulle hatt ett eksemplar av en Vacheron Constantin, Breguet og Jaeger-LeCoultre i ulike varianter i samlingen.
Jeg har sett meg ut en og annen allerede, men tiden får vise hva det måtte bli, da det beror mye på hvor tilgjengelig alternativene er. Og som så ofte før; - det uret jeg i forkant måtte være litt "dead set" for, kan ofte vise seg å tape kampen ettersom andre alternativer dukker opp.
Men, nå tar jeg meg tid til å nyte de nyankomne, så får neste letefase komme som den kommer.:D

Hørte på Pink Floyd - Comfortably Numb når jeg så det nye familiemedlemmet ditt her, og sangtittelen beskriver ganske greit opplevelsen av å se dette uret. Jeg kan ikke engang forsøke å fatte hvor komplisert urverket i denne må være, og den viser virkelig hva som er så fasinerende med denne interessen. Jeg kommer aldri til å ha mulighet til å eie et slikt ur, men det er greit. Noen drømmer er kanskje best å ha urealisert, så har en alltid noe å strekke seg etter :) Gratulerer så mye og takk for at du deler med oss!