Moore's samling

Dagens tilvekst – A. Lange & Söhne, Lange 1 Time Zone

Ventetiden ER slutt. Så definitivt. Endelig kom den.
I går. Airborn og personlig overlevert. Da det ble litt kluss fra leverandøren sin side ift første forsøk, tok de seg likegodt umaken å fly det hit og gi meg det personlig. På 17. mai. For en dag!:D

Dette er den lenge etterlengtede A. Lange & Söhne, Lange 1 Time Zone. Og den er faktisk min ultimate A. Lange & Söhne.
Hvorfor? Svaret finner du nedenfor.

Det måtte nemlig bli denne. Lange 1 Time Zone.
Fordi Lange 1 ER A Lange & Söhne. Den er et ikon. Lange 1 er signaturmodellen. Og Lange 1 Time Zone er en world timer. Komplikasjonen jeg mangler. Og har ventet på. Og den er i Platinum.

Den er klassisk. Tidløs. Kvalitativ uovertruffen. Den har alt i en A. Lange & Söhne slik jeg vil ha den. Rett og slett et ”extraordinary piece of art”.
Og bare så det er sagt; - denne har selvsagt langt mer enn hva en Grand Lange 1 har, både hva gjelder komplikasjoner og urverk. Og det sier jeg uten forkleinelse til Grand Lange 1. Men jeg lot den gå som en del av denne anskaffelsen.

A. Lange & Söhne etterlever til fulle sitt slagord ”State of The Art Tradition”. Det både ser og føler du når du har en A. Lange & Söhne på hånden.
Lave produksjonstall (<9000/år) og ekstremt høyt kvalitetsfokus gjør hvert enkelt ur unikt.
Som 100% in-house manufaktur utvikles og produseres alle urets deler under eget tak. Samtlige ur monteres, justeres, demonteres og monteres igjen, før de forlater fabrikken for videre distribusjon. Hvert enkelt ur gis også sin helt særegne gravering for hånd, som bidrar til at ingen ur er like. Unikt.

Lange 1 tok horologien med storm da den ble lansert første gang i 1994, og er A. Lange & Söhne´s største suksess. Det tok 4 år å utvikle Lange 1.

Takket være de innovative løsninger som den utsøkte og asymmetriske off-centre dialkonstruksjonen, patenterte oversized date, ”Three quarter plate” bakside og German silver, har Lange 1 en helt særpreget design. Det mest åpenbare er selvsagt off-centre dial-konstruksjonen. Man skal imidlertid også merke seg at dial er designet nettopp slik med hensikt, - med det mål for øyet at ingen komplikasjoner skal overlappe hverandre. Unikt og estetisk utsøkt.

Lange 1 er en global suksess, og blant de ur som har fått flest priser i hele horologiens historie.
Siden 1994 er Lange 1-linjen jevnlig supplert med nye versjoner med utsøkte komplikasjoner, og i 2005 ble Lange 1 Time Zone lansert. Et stilikon av dimensjoner, men først og fremst craftmanship på øverste hylle, både hva gjelder komplikasjoner og design.

Markedet ønsket etter hvert større ur enn Lange 1 på 38,5mm. Derfor ble Grand Lange 1 introdusert i 2003 med 41,9mm. Derfra ble Lange 1-linjen supplert med Lange 1 Time Zone i 2005 - med eksakt samme dimensjon som Grand Lange 1; - 41,9mm.

Det krevde likevel sine vurderinger før jeg landet på denne.
Ikke fordi jeg er i tvil om uret er ”value for money”. Men fordi jeg vektet og veiet denne – som jeg også gjorde når jeg valgte min Grand Lange 1 - mot andre manufakturer. Når jeg omsider havnet på Lange 1 Time Zone, var det utelukkende grunnet behovet for å ha
1) – et A. Lange & Söhne ikon med hele dets DNA i seg,
2) – komplikasjoner med nytteverdi, og
3) - et estetisk vakkert og komplett ur som utstråler eksklusivitet og unikhet.

I denne Lange 1 Timezone fant jeg alt. Den er uovertruffen ift mine preferanser. Når beslutningen endelig var tatt, føltes alt riktig. Etter oppsøkende virksomhet hos AD og prøving og prøving og atter prøving, ble det denne versjonen. I Platinum. Hverken YG eller RG når Platinum i all sin fortreffelighet.

Komplikasjonene er noe for seg selv. Lange 1 Time Zone er både en GMT/2nd timezone og en world-timer, og som
man forstår er det tidssonen som er hovedkomplikasjonen på denne. Timezone-løsningen er direkte fascinerende.

I 1884 vedtok verdens nasjoner en resolusjon om en ensartet og felles inndeling av verden i 24 tidssoner. Dette er basis for denne world-timeren.
Samtlige 24 tidssoner inngår i en separat og justerbar city-ring i ytterkant av dial. Denne er supplert med et eget 24 timers ur, inklusiv egen day/night indicator. Dette er både praktisk, unikt og designmessig meget elegant.
Hver av de 24 tidssonene er representert med en utvalgt by, og ved hjelp av en push-button kan man endre tidssone og lokal tid i én synkron operasjon, og bevege seg fra en tidssone til den neste. Med andre ord har man lokal tid tilgjengelig til hvilket som helst tidspunkt, uansett hvor man befinner seg i verden, med ett enkelt "tastetrykk".

Denne Lange 1 Timezone er som sagt produsert i Platinum.
Jeg etablerte tidlig på min horologiske reise det ambisiøse mål å eie ur i alle metaller.
Stål og gull er relativt ”enkle” å finne, da utvalget er betydelig i denne kategorien. Platinum hører til sjeldenhetene.
Utvalget er mye mindre – ja, direkte lite. Forklaringen på det er meget enkel: metallets tilgjengelighet. Og pris.
Da skal mye klaffe både hva gjelder manufaktur, kost/nytte (pris), komplikasjon(er) og design for å finne ”det rette”.
Og viktigst; - når jeg først velger å gå for et ur i Platinum så skal dette definitivt være et ur jeg både kan knytte gode minner til og har stor affeksjonsverdi for meg, og som jeg vet vil bli stayer i samlingen.
Jeg har ”alt” i denne.

Platinum er det mest eksklusive metall for ur, og 950/1000 gjør det til det ”reneste” av edelmetallene. Gull har 750/1000, hvor de resterende 250 er suppleringsmetaller.
Platinum er svært tungt og veier betydelig mer enn gull. Og etter mitt ringe skjønn; - på en Lange 1 Timezone er det bare helt på sin plass.

Uret utstråler eksklusivitet og utsøkt eleganse. Materialvalget passer denne perlen helt perfekt.

I dette utsøkte urverket storkoser det seg (er jeg sikker på) et Lange Calibre L.031.1 til 21.600 vph – 54 jewels og 417 deler. Power reserve 72h.
En vakker silver rhodié off-centre dial er mer enn klassisk i seg selv, men kombinasjonen av en fantastisk world-timer med samtlige av verdens 24 tidssoner gjennom 24 byer i en omliggende city-ring er bare utsøkt. Både home-time og 2nd time zone er supplert med en lekker Day/Night indicator.
Innsynet i det håndgraverte og sammensatte urverket er også et fantastisk skue. Legg også spesielt merke til den vakre detaljen, ved at A. Lange & Söhne har lagt deler av komplikasjonen for å styre city-ringen utenfor 3/4-platen. Fiffig.
En utsøkt håndsydd crocodile rem med spenne i Platinum sørger for å holde herligheten på hånden.

Dette er et ikon av en Lange 1 som jeg har beundret lenge, og etter en kort prøverunde via Grand Lange 1 ble det mer og mer tydelig at:
- Lange 1 var riktig for meg, og
- Timezone var den riktige komplikasjonen.
Avgjørende for valget ble totaliteten i kombinasjonen av metall, urverk, komplikasjoner og design. Dette “masterpiece” av en Lange 1 har alt jeg kan tenke meg. Det er rett og slett et fullkomment ur.

Joda, A. Lange & Söhne er så definitivt “State of The Art”. Og Tradition.

Nok prat.
Resten av historien om uret kan du lese på side 1 i denne tråden.
Her følger noen ferske bilder etter utpakking. Flere/bedre bilder kommer etter hvert. ;)



DSC_0245-1.jpg


DSC_0268.jpg


DSC_0267.jpg


DSC_0266.jpg


DSC_0265.jpg


DSC_0255.jpg


DSC_0272.jpg


DSC_0270.jpg



DSC_0282.jpg


DSC_0281.jpg


DSC_0292.jpg


DSC_0290.jpg


DSC_0289.jpg


DSC_0286.jpg


DSC_0284.jpg


DSC_0285.jpg



DSC_0263.jpg


DSC_0261.jpg


DSC_0259.jpg


DSC_0258.jpg


DSC_0257.jpg


DSC_0262.jpg



DSC_0276.jpg


DSC_0275.jpg


DSC_0280.jpg



DSC_0277.jpg


DSC_0243.jpg


DSC_0244.jpg


IMG_2218.jpg




Og så disse to filmsnuttene, da.
Som gir et lite innblikk i bakgrunnen for, og produksjonen av, dette "extraordinary piece of art".


[video=youtube;bAc8gy0dl6A]http://www.youtube.com/watch?v=bAc8gy0dl6A[/video]


[video=youtube;_AnyED9ark0]http://www.youtube.com/watch?v=_AnyED9ark0[/video]
 
Redigert:
Fantastisk, for et ur... Grattis med platina i sin aller lekreste form!

Sent from my fridge using pure magic
 
Deilig deilig deilig ur, og som alltid, en uovertruffen presentasjon!
Tusen takk for at du både velger et slikt ur, og ikke minst deler det!

Et stort GRATULERER MED DAGEN, er på sin plass!
 
Gratulerer så mye med en helt sinnsykt flott Lange, Moore:D Jeg tar av meg hatten og synes det er kjempe fint at vi har medlemmer på sonen som kan gi oss innblikk i et så flotte ur, som ikke er hverdagskost å se for de fleste av oss.
 
:eek:

Jeg har ikke adjektiver nok til å beskrive dette uret, og langt mindre den komplette samlingen din. Når du på et tidspunkt begynner jakten igjen, skal du måtte lete lenge for å finne en klokke som kan overgå, eller i det hele tatt måle seg med denne.

Gratulerer!
 
Du verden! Gratulerer! Jeg er egentlig fortsatt slått i bakken over at klokker av dette kaliberet finner veien til Norge og ikke minst TS. Flott at det finnes folk som tar galskapen til dette nivået :D :D :D
 
Dette er jo helt utrolig!!!

Klokken, hele opplegget fra a til å. Blir jo nesten rørt her jeg sitter å leser.

Gratulerer så mye! :D
 
Fantastisk, gratulerer med Det nye uret! Ekstra bonus for oss andre er den gode beskrivelsen som følger med.
Takk for at du deler!
 
Gratulerer!! Og ikke minst, takk for at du deler med slik entusiasme :)
Et såpass spesielt ur fortjener å være i platina.

Kan jeg være så freidig og be deg om en aldri så liten beskrivelse av gløden i metallet? Har ikke sett fryktelig mye platina i real life, så det kunne vært moro med en liten sammenlikning mot feks hvitt gull :)