Moore's samling

Ja her gleder vi oss til å se hva for noe fantastiskheter som kommer inn etter to slike ur går for salg.
Lykke til med salg!

Flott detaljbilden på ALS'en "DREIUNDFÜNFZIG (53) RUBINE" :)
 
Håhå! Begynner å hamstre Drikkevarer nå! Blir unboxing og vinsmaking til den tråden der!

+1
Gleder meg på dine vegne... :)

Dette blir spennende å følge med på!

Ja her gleder vi oss til å se hva for noe fantastiskheter som kommer inn etter to slike ur går for salg.
Lykke til med salg!

Flott detaljbilden på ALS'en "DREIUNDFÜNFZIG (53) RUBINE" :)

Takker, karer!
Dersom planen slår til, bør det bli en unboxing her ute om ikke altfor lenge.
Terningene er kastet, så nå er det bare vente på at den skal lande på riktig tall.....
;)
 
Off topic: Dagens anskaffelse - Montblanc Meisterstück Classique

- “May I help you, Mr Adenauer?”

Ordene falt i 1963 av President John F Kennedy.
Adenauer var tysk rikskansler og skulle signere et felles dokument med USA, men han hadde ingen penn for hånden. President Kennedy overrakk Rikskansler Adenauer sin fyllepenn, slik at dokumentet kunne underskrives.

Jeg snakker om Montblanc Meisterstück.
Jeg kjøpte en med meg i Frankrike i dag. Her følger en liten "(st)ønnboxing". :cool:

Kan ikke si annet enn at jeg lenge har vært fascinert av Montblanc, og tenkte derfor slippe utboksingen i galleriet når den tid kom og var moden for det. Dette er tross alt litt klokkerelatert. Om vi legger godviljen til.
For, når vi har den store sans for horologien og "the finer things in life", så inkluderer jeg lett et 100% in-house manufaktur writing instrument fra Montblanc.

Og joda, i 1997 introduserte Montblanc også klokker, men dette forbigår jeg i stillhet, da jeg anser dette utelukkende som spin-off av brandet. Til tross for at de i 2008 for første gang produserer sitt eget in-house calibre.

Som innen horologien har også skriveinstrumentene og dets manufakturer sine slogans.
I 1986 lanserte Montblanc sitt; - “The Art of Writing”.
Et relativt treffende slagord man kan nikke gjenkjennende til. It fits the bill.

I 1913 blir den hvite stjernen Montblancs offisielle emblem og logo.
Den hvite stjernen symboliserer den snødekte toppen av fjellet Mont Blanc. Dette er Europas høyeste fjell, og gjennom det bekrefter Montblanc sin committment i å alltid tilstrebe den høyeste kvalitet og kunnskap om faget.
I 1929 forankret man seg enda sterkere til historien og Mont Blanc, da man dette året inngraverte tallet 4810 i "hjertet" på alle Meisterstück-skriveinstrumenter; - pennens nib. Mont Blanc er 4810 meter høyt, og gjennom dette et symbol på den ypperste kvalitet og standard på sine produkter.

I 1993 blir Montblanc en del av Richemont-gruppen.
Som kjent inkluderer Richemont selskaper som Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne, Officine Panerai, IWC, Jaeger-LeCoultre, Piaget, Baume & Mercier, samt andre luksuriøse merker som Cartier, Purdey, Chloe - blant annet.
Montblanc fremstår kanskje som verdens fremste manufaktur innen writing instruments. Til tross for at det er mange om beinet også i denne bransjen.

Gjennom å stadig søke nye innovasjoner samtidig som man klarer å ta vare på de gode tradisjoner og de klassiske linjer fra fortiden, evner Montblanc å opprettholde sin posisjon som skriveinstrumentenes høyest prefererte manufaktur. Selskapet er nå representert i over 70 land world-wide, med over 360 offisielle Boutiques.

Da jeg endelig tok skrittet ut og skaffet meg en Montblanc, måtte det derfor bli selve “signatur”-pennen; - Meisterstück Classique, som er så rik på historie og nærmest egenhendig har ført Montblanc til den posisjon det har blant manufakturene av writing instruments.

Den sitter perfekt i hånden, og dette blir definitivt pennen for de hyggelige anledninger når signaturen skal på plass, og avtaler underskrives. Det bør forøvrig skje minst to ganger i uken, da den fascinerende damen som solgte meg pennen antydet jeg burde det. Om ikke risikerer jeg at blekket kan tørke fordi det ikke får nok bevegelse.
- Hørte jeg noen nevne produksjon av “writing instrument-winders”?;)
I påvente av at noen tar fatt i den forretningsideen skal jeg alltids klare å holde blekket flytende et par ganger i uken….

Dette er "The Classic" av Montblancs mange serier av writing instruments. Selve originalen. Ikonet.
Andre versjoner er egentlig nylanseringer bygd på denne Meisterstück Classique.
Den er bygd i sort rasin med platinum i clip og ring. Nib i 14k gull og rhodium belegg.
Medium nib.

Muligens blir en “anmeldelse” av et skriveinstrument hakket “smalt” for den harde kjerne av horologister her ute. Men likevel; - det er sannelig ikke store avstanden i fascinasjonen for ur til å bli farlig fascinert av writing instruments.
Det har jeg vært en stund.

Jeg bare følte det naturlig.
Det er jo - som Montblanc sier selv; - "a story to tell".....:cool:

Forøvrig funker dette kjøpet utmerket som smertelindring i påvente av neste klokke inn.



Her noen bilder av seansen.



DSC_0242.jpg



Sammen med fyllepennen fulgte selvsagt også et elegant blekkhus som blir for den mer stasjonære plassering på kontoret. I tillegg fulgte blekkpatroner for reiser.

DSC_0217.jpg



Enhver manufaktur fyllepenn har sitt serienummer.

DSC_0241.jpg



Den hvite stjerne.

DSC_0238.jpg



Utsøkte graverte detaljer.

DSC_0235.jpg


DSC_0234.jpg



Til og med den skjulte pumpen i kammeret har utsøkte graveringer. Intet er overlatt til tilfeldighetene når det gjelder tysk mesterhåndverk...

DSC_0237.jpg



Så har vi nib´en da. Hjertet i pennen.
Vakkert gravert og utsmykket i 14k, både med logo og selvsagt Mont Blancs 4810 meter.

DSC_0229.jpg


DSC_0222.jpg


DSC_0227.jpg




 
Redigert:
Gratulerer! Blir montblanc etterhvert på meg og. Har tegnet mange tegninger ved bestefars kontorpult med montblanc i hånda ja. Haha!
 
Jeg liker bildene, omtalen og historien. Ja faktisk hele innlegget :)
Tror ikke det er mye som er "for smalt" her inne.
 
Gratulerer! Blir montblanc etterhvert på meg og. Har tegnet mange tegninger ved bestefars kontorpult med montblanc i hånda ja. Haha!

Jeg liker bildene, omtalen og historien. Ja faktisk hele innlegget :)
Tror ikke det er mye som er "for smalt" her inne.

Jeg takker!
Hyggelig at et lite sidespor faller i smak.

Og joda; - Montblanc er absolutt å anbefale.
Erindrer vel det er/var en tråd om writing instruments i aktivitet for en tid siden. Kult at det også er stor interesse, god kunnskap og så mange flotte "instrumenter" blant sonens mange medlemmer på dette området også.
;)
 
Har alltid likt Mont Blancs writing instruments, men aldri trodd at jeg for alvor skulle falle i tanker om å kjøpe meg en fyllepenn derfra. Inntil nå. Du har bad influence på min familieøkonomi, Moore, og jeg er nesten helt sikker på at jeg skal hilse fra kjerringa og be deg om å avslutte denne tråden pr omgående.

Fra meg får du en stor takk for at du deler disse vakre produktene med oss. Ja, og en gratulasjon hører selvsagt også med!
 
Gratulerer! Den var skikkelig flott. Nå har jeg et ganske pragmatisk "aha denne funker" forhold til penner, men kan definitivt se at denne var råflott, og sikkert en drøm å skrive med. Takk for at du deler en litt "off topic" sak som dette. Virkelig moro å lese om :)

Igjen, gratulerer!
 
Har alltid likt Mont Blancs writing instruments, men aldri trodd at jeg for alvor skulle falle i tanker om å kjøpe meg en fyllepenn derfra. Inntil nå. Du har bad influence på min familieøkonomi, Moore, og jeg er nesten helt sikker på at jeg skal hilse fra kjerringa og be deg om å avslutte denne tråden pr omgående.

Fra meg får du en stor takk for at du deler disse vakre produktene med oss. Ja, og en gratulasjon hører selvsagt også med!

Jeg takker så mye, Minuteman!
Dette er et instrument som stimulerer sansene og fremkaller det tilfredse smilet når den brukes.
Pennen flyter nemlig over papiret som hånden over naken, silkeglatt kvinnehud en het sommerdag.......

Stenge tråden?
Du kan heller hilse konen og si at en Montblanc bare vil inspirere deg og gjøre deg til en enda mer passionate mann å leve sammen med. Ref ovenfor.
;)

Gratulerer! Den var skikkelig flott. Nå har jeg et ganske pragmatisk "aha denne funker" forhold til penner, men kan definitivt se at denne var råflott, og sikkert en drøm å skrive med. Takk for at du deler en litt "off topic" sak som dette. Virkelig moro å lese om :)
Igjen, gratulerer!

Tusen takk, Kohe321!

"Der" var jeg også lenge.
Men valgte etterhvert å ta en titt "på den andre siden", og ble raskt omvendt da jeg fikk blikket opp for fyllepennen som instrument.
;)
 
Flotte bilder og innlegg om ditt nye skriveinstrument!

Har selv nylig tatt i bruk en fyllepenn av typen Aurora Talentum, en italiener med "in house nib" og i utgave med en forførende rødfarge. Er en egen følelse med fyllepenn, litt som med mekaniske urverk.
Skal komplettere med en rollerball for mer hverdagslig/i farten bruk, Mont Blanc Skywalker er foreløpig høyt på listen for kjøp, men litt mer research må foretas før bestemmelsen tas.
 
Flotte bilder og innlegg om ditt nye skriveinstrument!

Har selv nylig tatt i bruk en fyllepenn av typen Aurora Talentum, en italiener med "in house nib" og i utgave med en forførende rødfarge. Er en egen følelse med fyllepenn, litt som med mekaniske urverk.
Skal komplettere med en rollerball for mer hverdagslig/i farten bruk, Mont Blanc Skywalker er foreløpig høyt på listen for kjøp, men litt mer research må foretas før bestemmelsen tas.

Takker, OleK!

Jeg vil nok supplere med annet writing instrument med tiden, ettersom erfaringene med min Montblanc Meisterstück melder seg. Må erkjenne jeg har spesielt sansen for Montblancs John Lennon-serie.
Nysgjerrigheten er absolutt pirret, og som for ur kan det være like naturlig at en annen manufaktur dukker opp, som en Montblanc.

Men som du sier; - research må til. Det er halve moroa. Der også. ;)
 
Gratulerer med ett nydelig writing instrument på etterskudd! Far er over middels glad i Mont Blanc og John Lennon, og fikk derfor en "John Lennon" til jul i fjor. Den er blitt hans "beater" siden...
 
Gratulerer med ett nydelig writing instrument på etterskudd! Far over middels glad i Mont Blanc og John Lennon, og fikk derfor en "John Lennon" til jul i fjor. Den er blitt hans "beater" siden...

Thanks, Golfballen!
Åpenbart et vakkert valg av writing instrument i en John Lennon også. Mulig det blir en slik en også en gang.

Men før det - og til "topic"; - nå er short-list´en for neste incoming nede i 2 - to - manufakturer, og ikke 4 som for kort tid siden.
Da gjenstår bare den siste beslutningen.
Og at uret blir disponibelt.
 
Thanks, Golfballen!
Åpenbart et vakkert valg av writing instrument i en John Lennon også. Mulig det blir en slik en også en gang.

Men før det - og til "topic"; - nå er short-list´en for neste incoming nede i 2 - to - manufakturer, og ikke 4 som for kort tid siden.
Da gjenstår bare den siste beslutningen.
Og at uret blir disponibelt.

Det må vel være lov å spørre hvilke to?
 
Jeg korrigerer meg selv;

Iverksetter litt "Oppgrader 2.0" nå, og da vil det bli gjort noen justeringer i løpet av tiden som kommer.
Jeg har definert en short-list på fire manufakturer (i tilfeldig rekkefølge):

- A. Lange & Söhne
- Rolex
- Vacheron Constantin
- Patek Philippe

En eller annen modell fra disse manufakturene skal inn. Da skal noen av de jeg sitter på ut. Tenker derfor å gjøre en aktiv swapping fremover.

Det må vel være lov å spørre hvilke to?

Absolutt.....
Men tror nesten bare jeg må vise til min tidligere post her, for ellers blir unboxingen lite spennende...;)
 
Bra du holder på spenningen rundt unboxingen, og flott å høre at du gjør fremgang mot kjøpet! :)
 

Du kjører høy klasse på alle fronter, Moore. I like it a lot :cool::cool:

Bra du holder på spenningen rundt unboxingen, og flott å høre at du gjør fremgang mot kjøpet! :)

Thanks guys!
Er passelig spent og føler et par tre barnslige grøss nedover ryggen av dette nå, - men ting tar jo gjerne en viss tid (tidvis) i denne "bransjen".
Og når man først har bestemt seg, skulle man jo gjerne hatt uret i går.
Men først må man jo bestemme seg.

Uansett, det skal bli fint å etterhvert få dette på hånden. Har gjort en aldri så liten "reality check" ift preferansene, og finale-heatet kan jeg leve med.
Lenge...:cool: