Mini Remastered

Medlem
2. okt. 2010
Innlegg
1.155
Sted
Oslo
Så... jeg har kjøpt en Mini Remastered. Noen har sikkert sett det i andre tråder, men de som påpeker at det er på tide med en egen tråd har nok rett.

Kort sagt er historien denne:

Jeg hadde alltid kjent til Minier (Mr Bean!), men ikke registrert dem som noe annet enn en litt liten rar bil. I 1996 var jeg 16 år og i London, og gikk tilfeldigvis forbi en butikk som stilte ut noen spesialutgaver i British Racing Green. Da forsto jeg at dette var noe litt annet. Spol frem til 2001, og jeg skulle kjøpe min første nye bil. Det ble en BMW Mini Cooper i British Racing Green, Chili Edition. Nydelig bil, som jeg hadde i over ti år.

Samtidig fikk jeg opp interessen for det som Hvite Menn med God Råd gjerne få opp interessen for - velbygde ting av fine materialer. Man kan si mye pent om de originale Miniene, men velbygde ting av fine materialer var de aldri. Så jeg slo litt fra meg tanken om en original Mini og gikk videre.

Spol frem litt igjen, til bilutstillingen i Genève i 2018. Jeg er så heldig at vi har tilgang til å se på, klå på og sitte i det meste av fancy italiensk bilkunst på utstillingen, men det eneste jeg egentlig husker som virkelig _virkelig_ kult var standen til David Brown Automotive. Der sto det nemlig to nydelige "originale" Minier, men bygget for hånd av skikkelige materialer, med ordentlig finish og moderne bekvemmeligheter.

Jeg var frelst.

Etter dette tok det fortsatt halvannet år før jeg slo til (for hvilken idiot bruker så mye penger på en Mini, liksom?), men i november 2019 dro jeg over til fabrikken. Jeg prøvekjørte, spekket opp en bil, og satte i gang prosessen.

Nå er det ca. fire måneder igjen til levering (ca. 2-3 til byggestart), og jeg gleder meg vilt. Vi skal ikke se bort fra at jeg dukker opp med bil på første mulige Tidssonen Drive(s?) etter levering.

I denne tråden skal jeg poste litt oppdateringer etterhvert, fabrikken legger ut bilder til meg på en lukket portal etterhvert som arbeidet skrider frem, og jeg skal dele noe av det med dere :)
 
Redigert:
Bilen på bildene er rendringer av min spekk

01 Wild Thing Exterior Front.jpg

Fargen er egentlig langt blåere

02 Wild Thing Exterior Rear 2_Twin Exhaust.jpg

Dobbel potte må til for å takle 83 råsterke hester!

03 Wild Thing Interior Front.jpg

AC, moderne stereoanlegg, helt ny elektronikk. Men ingen ABS, antispinn eller airbag.

04 Wild Thing Interior Seats.jpg

Skinnet inni er helt custom, og koster bare minimalt mer enn en godt restaurert Mini Cooper på Finn.no

05 Wild Thing Interior Rear.jpg

"Baksete"

08 Wild Thing - Fitted Luggage Concept.jpg

Matchende bagasje må man ha!
 
Forøvrig en meget interessant fabrikk å besøke for en produkt- og mekanikknerd. De bygger to modeller der; Mini Remastered og Speedback GT. Begge er helt håndbygget, og det er ikke en robot eller et stort verktøy å se. Alt gjøres for hånd med håndverktøy av seniormekanikere som tidligere har jobbet med å bygge racerbiler - det er derfor fabrikken er plassert ved Silverstone.

Filosofien bak Minien er ganske enkel - de kjøper inn det beste av reserve/utskiftingsdeler til Mini fra andrehåndsmarkedet, samt nye paneler etc. laget med de originale pressene.

Chassisnummer, motorblokk og girkasse tas fra en donorbil, og håndbygges opp med nye bevegelige deler, mens alt annet er helt nytt. Alt interiør håndlages etter kundens spesifikasjoner. Det går med ca et halvt årsverk i timer på én bil.
 
Redigert:
Konge! Blir veldig spennende å følge utviklingen her:D Jeg hadde en 1970 Austin Mini 1000 som min første bil for 15-16 år siden. Angrer fortsatt på at jeg solgte den, men studiene måtte nok prioriteres:(.
 
Rålekker, blir spennende å følge utviklingen:) Blir den registrert som "nybil", eller følger årsmodell fra donorbil med?
 
Kult! Har selv hatt to ulike Minier, fantastisk morsomme biler. Gleder meg til flere bilder, denne så grom ut :)
 
Ja, blir enormt moro å få den! Jeg er så heldig at jeg har fri tilgang på en del ganske ekstreme biler til hverdags, så er bortskjemt med både italiensk fart og tysk luksus. Dette er enormt mye fetere!
 
@kvasbo, den må besiktiges. Får jeg sitte på? ;)

Den køen blir jeg også gjerne med i!

Jeg har også kjørt mye rart opp gjennom årene. Men den siste Minien min er det artigste! Sammenliknet med alle andre biler så ble den jo bare mindre og mindre. Så liten, og så gode kjøreegenskaper.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo