Min garasje er fylt med...

Min trio:

Land Rover Disco 4
Panamera hybridstyr
BMW Z4 M40i

93933222-7226-49BC-8D49-29CFECBC968F.jpeg



I tillegg står denne trygt parkert på «hytta»:

Boxster GTS

EE339D0F-5140-46C5-A645-35F08A2840B7.jpeg
 
2020 ser ut som året hvor det meste blir annerledes. Dermed utgår samtlige ferieplaner ut året, og noen kroner er til overs. Samtidig er det mye som tyder på at den nye bilen blir noe forsinket, samtidig som nåværende skal leveres inn. Da er saken: skal man leie bil via bilselger (det fornuftige alternativet), eller skal man kjøpe noe brukt, gammelt (?) og litt gøy i mellomtiden? (Så «billig» som mulig). Hva burde man i så fall kjøpt?
 
2020 ser ut som året hvor det meste blir annerledes. Dermed utgår samtlige ferieplaner ut året, og noen kroner er til overs. Samtidig er det mye som tyder på at den nye bilen blir noe forsinket, samtidig som nåværende skal leveres inn. Da er saken: skal man leie bil via bilselger (det fornuftige alternativet), eller skal man kjøpe noe brukt, gammelt (?) og litt gøy i mellomtiden? (Så «billig» som mulig). Hva burde man i så fall kjøpt?

Personlig hadde jeg nok veldig lett falt for fristelsen du skriver om å ha det litt gøy... Det er mye rimelig og morsomme biler på Finn. Selvfølgelig kommer budsjettet inn, men om det er snakk om 40-60,000 så kunne du få en barsk toppløs bil å leke med frem til høsten...

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Personlig hadde jeg nok veldig lett falt for fristelsen du skriver om å ha det litt gøy... Det er mye rimelig og morsomme biler på Finn. Selvfølgelig kommer budsjettet inn, men om det er snakk om 40-60,000 så kunne du få en barsk toppløs bil å leke med frem til høsten...

8- )

Hva ser du for deg? :)
 
Hva ser du for deg? :)

Jeg titter av og til (fruen sier for ofte) på denne type biler. "Hvis jeg skulle hatt noe rimelig og gromt. Noe 'midlertidig'."

Noe av det første jeg tenker på er jo MGF og MG Midget. Høy moro-faktor og grei bil. Midtet; Lett å skru på og rimelige deler. Dette siste er du vel ikke interessert i, men det er pålitelig bil, Midget.
Jeg har jo en MFG, og den har så langt vært fantastisk å kjøre (til tross for at den bare har 120 HK).
Her må du passe på at toppakning og registerrem er byttet og at det er tilstrekkelig kjølevæske! Dette er viktig. Dette ER rimelige biler å kjøpe og rimelige å holde. Min har vært velholdt (av min Far = entusiast). Sjekk at gulvet på førerside og passasjerside er tørt. (Kanskje ikke så viktig hvis du skal ha bilen kort tid, men det kan jo være at du ønsker å beholde den...)

Mercedes CLK er også artig og rimelig
Bedre kvalitet enn MG, men var også dyrere i sin tid. Mulig det derfor er "mindre igjen" av bilen når den kommer ned i din prisklasse, men som midlertidig transportmiddel i sommer... så er det morofaktoren som er avgjørende...

Jaguar XJ-serie kan du også få til under 60-laken:

BMW 7 serie:

Dette var et raskt utvalg. Min favoritt ville nok vært en XJ....

8
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Jeg kjørte ATV en periode, og måtte ha bil da det begynte å bli kaldt. Valget ble en Avensis statsjonsvogn som jeg hadde i 3-4 måneder som kostet under 20k. Solgte med et lite tap på kanskje en tusenlapp. Så nesten på det som å leie en bil til ca 400kr i måneden.

Forsikring på gamle biler er jo rimelig, det aller meste går vel til drivstoff og bom.

Eier i dag en Ford Focus Mk1 stasjonsvogn. På disse bilene er det vel rusta som tar dem først. Denne har kjørt 132k og er en 2002-modell.

Og nei, ingen av de går under kategorien "morsomme", men har aldri tenkt over hvor praktisk det er med sånne biler.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT og Grendel
2020 ser ut som året hvor det meste blir annerledes. Dermed utgår samtlige ferieplaner ut året, og noen kroner er til overs. Samtidig er det mye som tyder på at den nye bilen blir noe forsinket, samtidig som nåværende skal leveres inn. Da er saken: skal man leie bil via bilselger (det fornuftige alternativet), eller skal man kjøpe noe brukt, gammelt (?) og litt gøy i mellomtiden? (Så «billig» som mulig). Hva burde man i så fall kjøpt?
Vanskelig spørsmål dette. Spørs hvor godt vant du er på bilfronten, og ikke minst hva du venter på av ny bil. Hadde nok gått for leiebil via forhandler i ventetiden. Da får du noe som ikke bryter sammen rundt neste sving, samtidig som bilen er sikker å kjøre ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
2020 ser ut som året hvor det meste blir annerledes. Dermed utgår samtlige ferieplaner ut året, og noen kroner er til overs. Samtidig er det mye som tyder på at den nye bilen blir noe forsinket, samtidig som nåværende skal leveres inn. Da er saken: skal man leie bil via bilselger (det fornuftige alternativet), eller skal man kjøpe noe brukt, gammelt (?) og litt gøy i mellomtiden? (Så «billig» som mulig). Hva burde man i så fall kjøpt?
Gøy? Så tipses det om leiebil, Caddy og Avensis??! Serr? Jeg er ikke særlig bilinteressert. Eget bilmål er minst mulig kostnad og stress. Men det spør du ikke etter. Selv med skranten interesse har jeg følelser, nostalgi og et snev av designinteresse, så kan ikke la et Avensis-tips stå uimotsagt!

Hva med Ascona B eller en Mini? Selv ville jeg sett nærmere på bilhistoriens kuleste bil, sjekk den sexy fua! https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173661324
 
Vanskelig spørsmål dette. Spørs hvor godt vant du er på bilfronten, og ikke minst hva du venter på av ny bil. Hadde nok gått for leiebil via forhandler i ventetiden. Da får du noe som ikke bryter sammen rundt neste sving, samtidig som bilen er sikker å kjøre ;)

Spørs jo litt ka budsjett og ka transportbehov en har då .. En Bmw 7e frå 70 til 90 tallet feks er jo gitt vekk og kongebil å kjøre . Dei tidlige har begrensa med ting som kan hå galt og foruten rust så er der lite kritisk elektronikk som kan feile . rekkesexer sjølvsagt og helst manuell kasse . Får du med takgrind aå er det ekstra stas
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann og BigT
Dukker det opp gammel Lexus LS så når du skuddsikker V8 og sikker kvalitet. Ingen på Finn nå, men de kan komme...

8
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Mange forslag her nå! Fornuften i meg sier leiebil, men kjenner jeg trekkes mot moroa... Kan legge til noen enkle kriterier: Ikke et vrak fullt av rust, må være pålitelig, EU-godkjent ut året, kan godt være tørst og brutal, må ha muligheten til å ha tak (cab er okay, så lenge det er mulig å få på taket), plass til både hund og golfbag. Hunden kan godt få baksetet.

Prismessig er det vel vanskelig å holde seg under 50... Tja, si mellom 50-100 da? Får jo igjen noen av pengene ved å selge bilen når den nye kommer...

Noen her har kanskje meninger eller erfaringer med f.eks. denne? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=171466901
 
Redigert:
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel og Todda
Helt klart noe som er innafor!
Rekkesekseren går for å være solid. Lang mer solid og mer pålitelig (dessverre) en V12'eren...
Dette er den klassiske modellen. De kom senere med de firkantede lyktene (som jeg nok er eneste som likte). Disse skulle være av mindre god kvalitet, før faceliften kom med runde igjen.

Skinn og valnøtt-tre er aldri feil!

Selvfølgelig så har jo også Jaguar sin klubb.

(Dette er også noe barskt, men blir nok alt for mye "hobby-bil": https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152961376)

8
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Gøy! Her er det topp å velge veteranbil.

Disco til alt:

Kjør på frityrolje (eller diesel):

Om du er geografilærer eller arkitekt:

En clean Volvo 240 lukter gamle, jantelovpregede odelspenger (eller geografilærer). Her kan du sette på kapsler, én detaljlist og gi den en runde polering og selge den for mer et par måneder senere:

En S-klasse som ikke er ihjelrustet eller forlatt:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og BigT
Litt pruting så er muligens denne innenfor. Ikke veteran men har baksete og et lite bagasjerom.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ivar og Grendel
Gøy! Her er det topp å velge veteranbil.

En S-klasse som ikke er ihjelrustet eller forlatt:

S-klasse kan anbefales! Min kone(!) hadde en 280SEL i studietiden og noen år etterpå, arvegods. Helt fantastisk bil å kjøre, svært driftssikker og solid. Bensinforbruket var heller ikke galt, på landeveien ;)

Man bør uansett ha litt skrukompetanse på bil for å eie noe slik, det blir fryktelig dyrt med merkeverksted når noe er galt. Alternativt bør man finne en god verkstedskontakt som kan reparere med brukte deler og er litt tusenkunstner.

Det var selvfølgelig rusten som tok knekken på Mercedesen til slutt, selv om den fortsatt fungerte bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Første/andregenerasjons MX-5 , hvis hunden/golfbagen din er liten? Jeg har en 1.8 med lett oppgradert understell og klissete dekk, og det er den morsomste bilen jeg har kjørt. Omtrent like lettomsettelig som en Sub på TS. Og omtrent like bunnsolid

Jeg har myst litt på Jeep Wrangler, men har ingen personlig erfaring med disse. Ser også ut til å være lette å avhende.

Hvis det er Jaguar XJ som står ditt hjerte nærmest er det vel X300-generasjonen (1994-2003) som har minst frynsete rykte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Første/andregenerasjons MX-5 , hvis hunden/golfbagen din er liten? Jeg har en 1.8 med lett oppgradert understell og klissete dekk, og det er den morsomste bilen jeg har kjørt. Omtrent like lettomsettelig som en Sub på TS. Og omtrent like bunnsolid

Jeg har myst litt på Jeep Wrangler, men har ingen personlig erfaring med disse. Ser også ut til å være lette å avhende.

Min MX-5, riktig nok siste generasjon, har dessverre forlatt garasjen. Utrolig artig bil, holder følge med vesentlig dyrere tyskere med større motor på smale, svingete veier :)

Billig i drift!

5AA5F6F2-F0C5-424A-8A23-56B2D1331D18.jpeg


Hadde en ‘99 Wrangler TJ tidlig på 2000-tallet, en skikkelig morobil. Heldigvis med garanti, det var alltid et eller annet galt :p

Artig og kul bil, med nokså grusomme kjøreegenskaper og laber kvalitet. For øvrig den eneste bilen jeg noen gang har tjent penger på, tror jeg solgte den for 25k mer enn jeg ga for den etter noen år. Tror fortsatt gode eksemplarer er etterspurt! Bilde fra web’en av et identisk eksemplar til illustrasjon:

1AD20702-2E71-4B53-A625-AA9810CB17B2.jpeg