Min bittelille samling

Må bare skryte litt av urmaker Gjertsen. Jeg fikk meg en pent brukt speedmaster i vår, opprinnelig fra urverket.no

Jeg fikk ikke til å justere lenken selv, noen skruer fikk jeg løs men mange satt som spikret selv med mitt Bergeon skrujern kjøpt for anledningen.

Ikke noe problem i det hele tatt å hjelpe, justere og montere lenken. Topp service. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte klokken der, men det får bli neste gang jeg skal ha noe så nytt :D

Nå føler jeg meg enda mer lenket til uret :rolleyes:
20190607_143247.jpg

Redigert:
Sånn ellers er det under en måned siden jeg humret litt av en som skrev han hadde to klokker på vei i posten... Får da være måte på liksom.

Vel, altså... Jeg må seriøst bort fra Klokkeriet. Får sannsynligvis to pakker i posten til uken :confused: Snart endre trådtittel?

Sånn ellers er det under en måned siden jeg humret litt av en som skrev han hadde to klokker på vei i posten... Får da være måte på liksom.

Vel, altså... Jeg må seriøst bort fra Klokkeriet. Får sannsynligvis to pakker i posten til uken :confused: Snart endre trådtittel?
Snart på tide med et nytt samlebilde :)
Noen hint om hva som er innkommende da?

Snart på tide med et nytt samlebilde :)
Noen hint om hva som er innkommende da?

De er ikke sveitsiske eller japanske, men ene har urverk fra Seiko eller Miyota (er visst litt tilfeldig hva man får). Vil ikke si så mye mer før jeg har egne bilder og ser at jeg ikke er svindlet :)

Men jeg bestilte en reim som er tiltenkt en av dem i dag fra min lokale Hirsch-pusher. Kan tease med den i hvert fall:

RallyNatBlackRed03-800_800x1200.jpeg
RallyNatBlackRed04-800_800x1200.jpeg

Worst case kan jeg bruke den på speedmasteren også siden det er 20mm :D

• Liker
Reaksjoner: netrom71
Siste tilskudd, på blå perlon for øyeblikket fordi den originale blå stoffreimen er litt knapp med sine 7+11 cm:

20190612_101835.jpg

20190612_102146.jpg

Dette er en Poljot Okeah "Final Edition" som angivelig skulle være limited edition med 300 nummererte ur.

Jeg har forstått det sånn at de laget flere nummererte serier med "inntil 300 ur hver", alle gravert med x/300 eller noe slikt. Tar ikke det så tungt, tenker det er noe russisk over det hele :D

Kjøpte denne brukt, fikk med både glassbaklokk og stål, begge med plasten fremdeles på, begge lokk fulgte med fra butikk. Glassbaklokket er 64/300 og stålbaklokket er 28/300 :rolleyes:

Redigert:
Okeah-klokken er såvidt jeg kan forstå en ekte reproduksjon av Okeah-modellen fra Poljot, med falsk "Final edition" baklokk.

Da Final edition ble laget hadde fabrikken lovet at det skulle være de siste 300 urene, men det ble et tydeligvis ikke...

• Liker
Reaksjoner: netrom71
Siste delen av et prosjekt kom i dag... Dvs ringene er fremdeles litt små, men dette er første reimen jeg har laget og litt tilfeldig hva deler jeg har hatt tilgjengelig

For anledningen på Speedmasteren:
20190620_175831.jpg

20190620_175846.jpg

20190620_175853.jpg

• Liker
Reaksjoner: netrom71 og Preacher
Heldigvis ikke bare egen produksjon av reimer... I dag kom liten pakke fra cheapestnatostraps igjen med litt nato og perlon, og disse to:

Tropical sport vintage blue i 19mm
20190621_190551.jpg

Monza i 20mm
20190621_191243.jpg

Må si meg ganske fornøyd med cheapestnatostraps altså!

• Liker
Reaksjoner: netrom71 og Preacher
Laget meg en 20mm reim av noe skinn jeg hadde liggende. Ble helt enkel og like bred hele veien, men fikk lært meg litt om padding, symmetri, kantbehandling etc Brukbar men ikke veldig pen, her på min fars gamle Suter Automatic.

20190805_231449.jpg

20190805_225000.jpg

Har fått meg litt flere typer tråd, bedre verktøy og har noe artig skinn på vei fra ebay så satser på at neste prosjekt blir mer gøy :)

Redigert:
Fikk ferdig denne her i går, 20/18 mm med fixed og running keeper i stivere lær. Og rød tribal stitching som det heter på fint. Skinnet er sprayet med sort skinnfarge, spent på hvor bra det holder.

La mer jobb i å tynne ned kantene denne gangen, og fikk brukt alle kantverktøyene jeg har ebayet siste måneden.

Kantene er faktisk behandlet med "hjemmelaget" voks også, Dodo Juice Home Brew, en caranubavoks til bil/lakkpleie som kommer i et gjør-det-selv kit. Eksklusivt! :D:D

20190822_094515.jpg

20190822_001914.jpg

For anledningen på Guanqin GJ16034.

Forbedringspunkter til neste gang: Bedre liming av kantene, lage en slags jigg eller mal for å enkelt lage symmetriske hull til tråden, og litt stivere lær inne i reimen. Så tror jeg det blir bra :D

Redigert:
Jeg har vel sagt til meg selv at det egentlig var handlet nok klokker for i år, men så hadde jeg jo ingen dykkerklokker i samlingen da... Og nå er jo regntiden rett rundt hjørnet, #høstklokken2019 etc. Så jeg gikk på en liten smell før helgen:

20190822_184835.jpg

Sea turtle conservancy special edition, 60årsjubileum for både DS og havskilpadde-konservatorene i STC. Dette er den med skilpadde-formet boks :cool:

Feiret naturligvis begivenheten med skilpaddesuppe :D