Merkesammenligning på gitt prisnivå

Sikkert ikke dumt å vente å sjekke nei.
Hvis du er interessert i bruktmarkedet så jeg at denne dukket opp nylig:
Den er vel så vidt jeg kan forstå enda en klikk opp fra Samurai og Sumo.
Jeg kan forøvrig ikke gå god for hverken selger eller klokkens stand eller om det er en god pris, men det kan du jo sikkert finne ut av hvis det er aktuelt.

• Liker
Reaksjoner: Trolldeig
Mye spennende i den klassen, og ikke minst; Farlig!
Setter man en fot innom her, så blir det fort dialoger, venner, diskusjoner og bilder. Dermed blir man bitt av basillen og det er VELDIG HYGGELIG!

Når det gjelder et start-ur som du er på jakt etter, så vil jeg anse det som "viktigst" at det er mekanisk/automatisk. Da får du oppleve magien og gleden med at klokken sier "tikk-takk" og ikke bare "tikk---tikk".

Selv setter jeg pris på "stor sentrert sekundviser", siden denne fremhever at det er mekanisk urverk, og en jevn "tikk-takk-gange".

Kan du få tak i en med innsyn til urverket, som regel på baksiden, så er dette en stor bonus. Her vår du virkelig SE hva som snurrer i en klokke! Sykdomsbildet ditt vil tilta!!

Du kan få tak i mye fint brukt i denne prisklassen, men også nytt kan være greit. En service på et mekanisk ur vil koste omlag 3-3500. Dermed ser du at om du kjøper et ur til 4000 som koster 6000 nytt, og du får en servicekostnad innen kort tid, så ville det vært gunstigere å gå for nytt. Service er forøvrig en del av hobbyen og klokkene må inn til service etter noen års bruk. Min Submariner hadde jeg på service, og det var 9 år siden sist.... Den har jo vært brukt en del. Det er flere andre jeg har hatt lenge som jeg aldri har hatt på service. Her kommer nok også bruksfrekvens inn, MEN oljen blir gammel. Så det bør... (Jeg får nok en smell etter hvert.)

Min anbefaling vil være Tissot. Det er ikke fult så vanlig. Personlig syntes jeg det er langt mellom deres vellykkede design, MEN når de slår til, da er det noe som virkelig er flott også. Jeg har flere Tissot.

Nedenfor er min PRS516 som jeg liker veldig godt. Den har innsyn til urverket på baksiden.
20190118_093039.jpg

Baksiden. Jeg hadde ikke så bra bildet, men det gir en indikasjon.
Nye PRS516 (0).JPG

Tissot har mye for pengene (om du finner din modell).
Her ser du også Tissot sin "racing inspirasjon" med rattet og racinghull. Både på sportsrattet og remmen.

Seiko er nevnt, og ellers så er Longines også et fint merke.

8

• Liker
Reaksjoner: Trolldeig