Merkesammenligning på gitt prisnivå

Medlem
21. nov. 2019
Innlegg
16
Sted
Oslo
Hei. Ny bruker. Ikke entusiast, og relativt grønn. Det eneste jeg ønsker meg er et stykke varig kvalitet som appellerer estetisk.

Mitt entry-level er et budsjett på 5-6000,- (ish), men kan kanskje legge inntil 10.000,- på bordet dersom forelskelse oppstår.

Første anskaffelse blir mest sannsynlig en sporty dykker med lenke. Dress-ur kommer eventuelt i utvidelsen.

Foreløpig er Seiko, Citizen, Certina og Tissot merker som har dukket opp i søket. Har ingen klare favoritter, men merker nok at interessen øker litt når jeg hører «sveitsisk».

I første spørsmålsrunde ønsker jeg å vite følgende: hvis man sammenligner et japansk og et sveitsisk urverk som er likt priset, vil man da «få mer igjen» for det japanske? At budsjett-sveitsere har inngått kjipe kompromisser for å konkurrere med japanere på pris? Jeg ønsker nødig å betale for et flagg og føle at det gir en dårligere totalopplevelse.
 
Hei og velkommen til galskapen :) Er ikke noe fasitsvar på hva som er best som first in, men et rent sveitsisk urverk får en nok ikke til denne prisen. Blir en kloneklokke med noe sveitsisk og resten fra resten av verdens kroker. Forsåvidt en lang diskusjon hva et rent sveitsisk urverk faktisk er ref. Moser. Ønsker du en klokke på lenke av god kvalitet som innstegsklokke, vil jeg anbefale disse tre:

Seiko SKX007/009 (ca. 3.000,-) mindre håndless SKX013
Seiko SKX007.jpg


Certina DS PH200M dog ikke på lenke som kanskje er et krav for deg. (ca. 6.500,-)
Certina DS PH200M.jpg


Oris Sixty-Five (ca. kr. 10.000,- på brukten)
Oris Sixty Five.jpg
 
Hei og velkommen til galskapen :) Er ikke noe fasitsvar på hva som er best som first in, men et rent sveitsisk urverk får en nok ikke til denne prisen. Blir en kloneklokke med noe sveitsisk og resten fra resten av verdens kroker. Forsåvidt en lang diskusjon hva et rent sveitsisk urverk faktisk er ref. Moser. Ønsker du en klokke på lenke av god kvalitet som innstegsklokke, vil jeg anbefale disse tre:

Seiko SKX007/009 (ca. 3.000,-) mindre håndless SKX013
Vis vedlegg 171057

Certina DS PH200M dog ikke på lenke som kanskje er et krav for deg. (ca. 6.500,-)
Vis vedlegg 171059

Oris Sixty-Five (ca. kr. 10.000,- på brukten)
Vis vedlegg 171060

Takk for fint svar! Fine alle tre. Lenke/rem... Krav og krav. Jeg tar det med i vurderingen. Men i utgangspunktet hadde jeg sett for meg en dykkerklokke i rent metall til fritidsbruk, også visualiserer jeg en dressklokke med grønn skive og brun rem til de litt finere anledningene.

Og et lite hjertesukk: man ser jo så mange blå urskiver der ute. Egentlig er det jo kjempefresht. Ser i mange tilfeller riktig lekkert ut. Men jeg har lyst å protestere Sort kan være et fint alternativ.
 
Seiko kommer med ny Alpinist til neste år. Vurderer å bytte ut min grønne i en sort. Innenfor budsjett, sporty uten å være en dykker men vanntett nok til bading, veldig behagelige dimensjoner på den.
C1A7BED3-801B-4D1C-B97D-26180709F982.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Trolldeig
Takk takk!

To oppfølgingsspørsmål:

- Har Black Friday historisk vært en god dag for klokkekjøp?

- Er «Pepsifarger» et barnslig designelement, eller kan man bli tatt seriøst med dette?
 
- Er «Pepsifarger» et barnslig designelement, eller kan man bli tatt seriøst med dette?
Det kommer jo veldig an på:
På stranden: Ja
I Exit-miljøet: Ja, hvis det er en Rolex
Alle andre steder: kanskje, antagelig er det ingen som bryr seg.

Synes det har kommet opp flere gode forslag her, SKX007/009 er jo noe som nesten alltid kommer opp, ikke uten grunn. Har begge selv, og er for tiden mest glad i 009 (med pepsi). Har på en lenke fra strapcode, da jeg ikke er så glad i den originale, men selv med det kommer du godt innenfor budsjett.
Dette er altså helt spot on som "dykkerklokke i rent metall til fritidsbruk" og jeg kommer ikke på noe bedre valg når du har satt de kriteriene (noe det er veldig lurt å gjøre)
Men, jeg bruker dem ikke på jobb da jeg synes de ikke passer helt til det (bukse, skjorte, evt jakke-miljø)

For å spille inn noe litt annet, så oppdaget jeg nylig Dufa Günter, som jeg syntes var veldig kul, og også ca innenfor ditt budsjett.
171075

Tysk klokke med japansk urverk og fullt integrert lenke.
Eneste drawback er at den kanskje tåler litt lite vann. 5ATM er kanskje nok til å bade med...? eller kanskje ikke..? det kan sikkert noen andre svare på.
Urverket er Miyota 9015, og jeg er ikke egentlig kompetent til å si noe om hvor bra det er, men det er sikkert noen som slenger seg på og legger ut om fordeler og ulemper :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Trolldeig
Jeg registrerer at det snakkes varmt om SKX007/09. Fine klokker, men via prisjakt finner jeg dem bare på gummireim.

Men dette er da virkelig i nedre prissjikt? Overrasket over at disse som ligger på ca halvt budsjett får så fine omtaler :)

Hva er den generelle oppfatningen om å gå opp en tusenlapp eller to og kikke på Samurai-modellene for eksempel?
 
Skal du kjøpe nytt synes jeg forslaget lenger opp om Certina DS PH200M er veldig godt. Har hatt denne selv og var godt fornøyd. Savner du lenke så kjøp en billig mesh :)
171079
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB og Trolldeig
her har du alle mulige varianter: https://www.creationwatches.com/pro...ch_result&search_in_description=1&keyword=skx
Personlig ville jeg kjøpt den billigste på gummirem herfra og så kjøpt en lenke fra strapcode, da jeg synes det gir en helt annen "look" og mye mer kvalitetsfølelse enn både originallenken og gummirem, men de er litt smak og behag.

Når det gjelder å gå opp til Samurai eller Sumo eller den slags så synes jeg egentlig at SKX er kulere, men går kun på utseende. Du får et nyere urverk som har hacking og manuelt opptrekk, og som kanskje er mer presist. Det er muligens også bedre finnish, men jeg ville ikke gått for noen av dem med mindre jeg likte dem utseendemessig bedre. YMMW :)
 
her har du alle mulige varianter: https://www.creationwatches.com/pro...ch_result&search_in_description=1&keyword=skx
Personlig ville jeg kjøpt den billigste på gummirem herfra og så kjøpt en lenke fra strapcode, da jeg synes det gir en helt annen "look" og mye mer kvalitetsfølelse enn både originallenken og gummirem, men de er litt smak og behag.

Når det gjelder å gå opp til Samurai eller Sumo eller den slags så synes jeg egentlig at SKX er kulere, men går kun på utseende. Du får et nyere urverk som har hacking og manuelt opptrekk, og som kanskje er mer presist. Det er muligens også bedre finnish, men jeg ville ikke gått for noen av dem med mindre jeg likte dem utseendemessig bedre. YMMW :)

Etter noen dagers søk og reviews så tror jeg at jeg har funnet min foreløpige favoritt i SRPB99K1. Liker dimensjonene, liker kombinasjonen sort skive, med pepsifarger. Ønsker ikke kronograf og andre forstyrrende elementer, og blir «uvel» av datoforstørrer.

Er dette mye stæsj for en drøy 4000-lapp?
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Etter noen dagers søk og reviews så tror jeg at jeg har funnet min foreløpige favoritt i SRPB99K1. Liker dimensjonene, liker kombinasjonen sort skive, med pepsifarger. Ønsker ikke kronograf og andre forstyrrende elementer, og blir «uvel» av datoforstørrer.

Er dette mye stæsj for en drøy 4000-lapp?
Godt valg det om du har over middels store håndledd. Som all-round klokke syns jeg den bli litt vel tykk, men det er kun min mening. Har du stor håndledd er det bare å kjøre på :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Trolldeig
Hvordan vurderer dere dette tidspunktet å kjøpe klokke på? Grunn til å tenke at det kommer et sjokksalg neste fredag? Eller «rammer» ikke Black Friday klokker?

Ligger inne på «Black november» på Klokkegiganten nå. Rett over 4000,-
 
Hadde nok venta og sjekka lokale black friday-tilbud, da får du muligheten til å prøve forskjellige også. Jeg vet Urm. Christensen kjørte 40% på turtle og samurai i fjor ihvertfall :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Trolldeig
Sikkert ikke dumt å vente å sjekke nei.
Hvis du er interessert i bruktmarkedet så jeg at denne dukket opp nylig:
Den er vel så vidt jeg kan forstå enda en klikk opp fra Samurai og Sumo.
Jeg kan forøvrig ikke gå god for hverken selger eller klokkens stand eller om det er en god pris, men det kan du jo sikkert finne ut av hvis det er aktuelt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Trolldeig
Mye spennende i den klassen, og ikke minst; Farlig!
Setter man en fot innom her, så blir det fort dialoger, venner, diskusjoner og bilder. Dermed blir man bitt av basillen og det er VELDIG HYGGELIG!

Når det gjelder et start-ur som du er på jakt etter, så vil jeg anse det som "viktigst" at det er mekanisk/automatisk. Da får du oppleve magien og gleden med at klokken sier "tikk-takk" og ikke bare "tikk---tikk".

Selv setter jeg pris på "stor sentrert sekundviser", siden denne fremhever at det er mekanisk urverk, og en jevn "tikk-takk-gange".

Kan du få tak i en med innsyn til urverket, som regel på baksiden, så er dette en stor bonus. Her vår du virkelig SE hva som snurrer i en klokke! Sykdomsbildet ditt vil tilta!!

Du kan få tak i mye fint brukt i denne prisklassen, men også nytt kan være greit. En service på et mekanisk ur vil koste omlag 3-3500. Dermed ser du at om du kjøper et ur til 4000 som koster 6000 nytt, og du får en servicekostnad innen kort tid, så ville det vært gunstigere å gå for nytt. Service er forøvrig en del av hobbyen og klokkene må inn til service etter noen års bruk. Min Submariner hadde jeg på service, og det var 9 år siden sist.... Den har jo vært brukt en del. Det er flere andre jeg har hatt lenge som jeg aldri har hatt på service. Her kommer nok også bruksfrekvens inn, MEN oljen blir gammel. Så det bør... (Jeg får nok en smell etter hvert.)

Min anbefaling vil være Tissot. Det er ikke fult så vanlig. Personlig syntes jeg det er langt mellom deres vellykkede design, MEN når de slår til, da er det noe som virkelig er flott også. Jeg har flere Tissot.

Nedenfor er min PRS516 som jeg liker veldig godt. Den har innsyn til urverket på baksiden.
20190118_093039.jpg


Baksiden. Jeg hadde ikke så bra bildet, men det gir en indikasjon.
Nye PRS516 (0).JPG


Tissot har mye for pengene (om du finner din modell).
Her ser du også Tissot sin "racing inspirasjon" med rattet og racinghull. Både på sportsrattet og remmen.

Seiko er nevnt, og ellers så er Longines også et fint merke.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Trolldeig