Mekaniske klokker med sveipende sekundviser?

Medlem
26. des. 2013
Kjøpte nylig min første mekaniske klokke. Valget falt på en Hamilton Jazzmaster Open Heart Auto 42mm til 15 000.- kr.
Først etterpå kom jeg til å reflektere over at sekundviseren ikke er sveipende... jeg trodde vel alle mekaniske var det, men etter hva jeg forstår har dette med at klokken har 80 timer power reserve, og at det er andre / eldre kaliber uten dette som har sveipende sekundviser?

Noen som kan anbefale ur med sveipende sekundviser omkring samme prisklasse? Stor Power Reserve er ikke så viktig for meg. Behøver heller ikke være open heart, men er type dressur jeg liker.

Vedlegg

• Hamilton Jazzmaster Open Heart Auto 42mm.jpg
    Hamilton Jazzmaster Open Heart Auto 42mm.jpg
    38,4 KB · Visninger: 0
Gratulerer med ny klokke!

Nå vet jeg jo ikke helt hva du legger i "sveipende sekundviser". Slik jeg har sett begrepet bli brukt, så menes det at sekundviseren beveger seg hyppigere enn én gang per sekund, slik de vanligste kvartsurverkene gjør (de kjenner du dermed igjen med at sekundviseren hopper ett sekund av gangen).

Automatiske urverk har oftest en frekvens mellom 21 600 til 36 000 halvsvingninger per time, noe som gir en sekundviser som beveger seg 3 til 5 ganger per sekund. Dette kalles da gjerne sveipende sekundviser. Klokken du har kjøpt har urverket H-10 - som er et ETA C07.611. Også kjent som powermatic 80. Urverket har en frekvens på 21 600 halvsvingninger i timen som gir en sekundviser-frekvens på 3 Hz.
Beveger sekundviseren på klokken din seg færre enn 3 ganger per sekund?

Dersom du forventet deg en helt jevnt glidende sekundviser, så må du investere i en klokke med ett spring-drive-urverk fra Seiko eller Grand Seiko.

• Liker
Reaksjoner: OutOfTime
Det er mulig jeg bommet eller misforstod deg litt med min første kommentar, og at denne forklarer det bedre:
ETA baserte sine Powermatic-urverk på ETA 2824-2. Men for å få lengre gangreserve (power reserve), så valgte de å redusere frekvensen fra 28 800 halvsvingninger per time til 21 600. Med denne og sikkert flere endringer, så lyktes de med å nesten doble gangreserven fra ca 42 timer til 80 timer.
Men med den følgen at sekundviseren beveger seg 3 ganger per sekund (H-10) i stedet for 4 ganger per sekund (ETA 2824-2).

• Liker
Altså, hvis hvis din Hamilton tikker en gang per sekund er det ugler i mosen. Hvis ikke er Seiltids forklaring perfekt.

Les mer her:
https://www.bobswatches.com/rolex-b...kiURoXhr1xzrgtxBSSDm0mD3FQAbboWqcqkWSbUUOuABV

Digger denne ironiske kompliasjonen:

Meget sjelden Rolex:

Dersom det er veldig viktig for deg at klokken har en sekundviser som beveger seg med mer enn 3 Hz, så bør du se etter urverk med frekvens 25 200 (=3,5 Hz), 28 800 (= 4 Hz) eller 36 000 (5 Hz).

De finnes en god del urverk med frekvens 28 800, så det er ikke spesielt vanskelig å finne, men urverk med frekvens 36 000 er nok utenfor budsjettet du har angitt. Men vit frekvensen på urverket ikke nødvendigvis står i sammenheng med hvor komplisert, bra eller nøyaktig urverket er.

• Liker
Gratulerer med ny klokke!

Nå vet jeg jo ikke helt hva du legger i "sveipende sekundviser". Slik jeg har sett begrepet bli brukt, så menes det at sekundviseren beveger seg hyppigere enn én gang per sekund, slik de vanligste kvartsurverkene gjør (de kjenner du dermed igjen med at sekundviseren hopper ett sekund av gangen).

Automatiske urverk har oftest en frekvens mellom 21 600 til 36 000 halvsvingninger per time, noe som gir en sekundviser som beveger seg 3 til 5 ganger per sekund. Dette kalles da gjerne sveipende sekundviser. Klokken du har kjøpt har urverket H-10 - som er et ETA C07.611. Også kjent som powermatic 80. Urverket har en frekvens på 21 600 halvsvingninger i timen som gir en sekundviser-frekvens på 3 Hz.
Beveger sekundviseren på klokken din seg færre enn 3 ganger per sekund?

Dersom du forventet deg en helt jevnt glidende sekundviser, så må du investere i en klokke med ett spring-drive-urverk fra Seiko eller Grand Seiko.
På et 4 hz urverk flytter sekundviseren seg 8 ganger per sekund. På 3 hz er det 6 osv

• Liker
Takk for svar og gode forklaringer! Det jeg er ute etter er en jevn og minst mulig hakkete gange på sekundviseren, ja :)

>De finnes en god del urverk med frekvens 28 800
Er nok dette jeg skal se etter....

OK. Jeg skal ikke påberope meg å ha gravd meg ned i løsningen godt nok til å sitte på fasit der, :) Det passer muligens også bedre i en annen tråd. :)
Eller: Det er egentlig ganske enkelt når man tenker litt. Spring Drive er en mekanisk kraftkilde med en digitalt regulert brems som bruker en kvartskrystall som oscillator. Kort sagt: Du har rett. :)

• Liker
Reaksjoner: havarduf
Nja, det er vel egentlig ikke helt korrekt. Vanskelig å argumentere for at spring drive har hakk i det hele tatt.
Var en interessant YT video nedi tråden der, som kommenterer at man gjerne må til quartz ur for en jevnere gange: Bulova Precisionist, er et quartz ur med 16 hopp i sekundet. Spring Drive er jo fantastisk, men da snakker man annen prisklasse ja.

Vidoen som sammenlikner BPS:

Redigert:
Hmm, her er det kanskje jeg som er ute å kjøre. Får lese meg opp 😅
Ja, også må du oppsummere for meg, for jeg er også ute å kjøre.

Edit etter @vgru sin oppklaring: bph/vph 28000 er antall tikk og takk per time. Og antall Hertz er antall oskilasjoner , altså antall ganger dreggen går en syklus/både tikk&takk/kommer tilbake til utgangspunktet. Altså halvparten så mange som dreggen slår siden den har to armer.
28800/(60*60=3600)= 8bps / 2 = 4Hz

Hver vridning på rømningshjulet (de 28800 per time) gir et hakk på sekundvisern. Og EN STK oskillasjon er når dreggen (den med de røde hakene på nedenfor) har tikket og takket seg tilbake til utgangsposisjonen og rømningshjulet (hjulet med de skarpe hakkene på som går en vei nedenfor, her i gull).

Beklager min manglende kunnskap om de norske ordene.

Dette må vi kunne dere.
1757918950761.png

Redigert:
  • Liker
Ja, også må du oppsummere for meg, for jeg er også ute å kjøre.

Trodde bph/vph 28000 var antall tikk og takk per time.
Og antall Hertz var antall hopp per sekund.
28800/(60*60=3600)= 8bps / 2 = 4Hz

Altså har jeg trodd at 8 tikk og takk gir 4 sekundviserhopp (forskjell på bps 8 og hz 4), fordi EN STK oskillasjon er når dreggen (den med de røde hakene på nedenfor) har tikket og takket seg tilbake til utgangsposisjonen og rømningshjulet (hjulet med de skarpe hakkene på som går en vei nedenfor, her i gull) har hoppet en gang til siden etter ET SEKUND. Beklager min manglende kunnskap om de norske ordene.

Korriger meg!
Dette må vi kunne dere.
Vis vedlegg 409822
Jeg korrigerer deg gjerne😄 Sekundviseren flytter seg 1 gang for hver halvsvingning og to ganger for hver oscillasjon. Her er en video som viser det ganske tydelig

Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: Genta
Ankeret vipper frem OG tilbake, så viseren beveger seg to ganger, pr svingning (hele bølgelengden, frem OG tilbake på balansefjæra), så dette gir mening. ...Selv om jeg også har tenkt motsatt. :)

Jeg korrigerer deg gjerne😄 Sekundviseren flytter seg 1 gang for hver halvsvingning og to ganger for hver oscillasjon. Her er en video som viser det ganske tydelig

Good. Takk! Enig, rømningshjulet slippes løs to ganger av dreggen per oskillasjon. Altså to hopp for sekundviser.

Et spm: hvorfor blir det da 4 hertz og ikke 8, for er 28800-verk?

Good. Takk! Enig, rømningshjulet slippes løs to ganger av dreggen per oskillasjon. Altså to hopp for sekundviser.

Et spm: hvorfor blir det da 4 hertz og ikke 8, for er 28800-verk?
Det er fordi Hz er frekvensen på balansehjulet, altså antallet oscillasjoner per sekund, ikke antall halvsvingninger

• Elsker
Reaksjoner: Genta