Mekaniske klokker med sveipende sekundviser?

Ja, også må du oppsummere for meg, for jeg er også ute å kjøre.

Trodde bph/vph 28000 var antall tikk og takk per time.
Og antall Hertz var antall hopp per sekund.
28800/(60*60=3600)= 8bps / 2 = 4Hz

Altså har jeg trodd at 8 tikk og takk gir 4 sekundviserhopp (forskjell på bps 8 og hz 4), fordi EN STK oskillasjon er når dreggen (den med de røde hakene på nedenfor) har tikket og takket seg tilbake til utgangsposisjonen og rømningshjulet (hjulet med de skarpe hakkene på som går en vei nedenfor, her i gull) har hoppet en gang til siden etter ET SEKUND. Beklager min manglende kunnskap om de norske ordene.

Korriger meg!
Dette må vi kunne dere.
Vis vedlegg 409822
Jeg korrigerer deg gjerne😄 Sekundviseren flytter seg 1 gang for hver halvsvingning og to ganger for hver oscillasjon. Her er en video som viser det ganske tydelig

Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: Genta
Ankeret vipper frem OG tilbake, så viseren beveger seg to ganger, pr svingning (hele bølgelengden, frem OG tilbake på balansefjæra), så dette gir mening. ...Selv om jeg også har tenkt motsatt. :)

Jeg korrigerer deg gjerne😄 Sekundviseren flytter seg 1 gang for hver halvsvingning og to ganger for hver oscillasjon. Her er en video som viser det ganske tydelig

Good. Takk! Enig, rømningshjulet slippes løs to ganger av dreggen per oskillasjon. Altså to hopp for sekundviser.

Et spm: hvorfor blir det da 4 hertz og ikke 8, for er 28800-verk?

Good. Takk! Enig, rømningshjulet slippes løs to ganger av dreggen per oskillasjon. Altså to hopp for sekundviser.

Et spm: hvorfor blir det da 4 hertz og ikke 8, for er 28800-verk?
Det er fordi Hz er frekvensen på balansehjulet, altså antallet oscillasjoner per sekund, ikke antall halvsvingninger

• Elsker
Reaksjoner: Genta