Mathfjeld gjør ting han ikke har gjort før del 2

respekt.jpg
 
Dette er utrolig kult! Godt jobbet, venter i spenning på fortsettelsen:)
 
Ikke så mye jeg fikk gjort i dag, men blir nok en sen kveld i morgen.

I dag har jeg bare dreid en ring som jeg splittet i tre deler så jeg kan spenne opp kassa i rundmatingsbordet og få et jevnt trykk så det blir minimalt av merker.

9050f5b8.jpg


Blir nok å frese ut brønnen til verket i morgen. Har også en og annen designblemme å rette opp. Straffer seg å gjøre dårlig grunnarbeid merker jeg.
 
Da kommer det en liten bilde oppdatering. Jeg har som jeg skrev møtt på noen små designfeil, disse håper jeg nå er løst. Det eneste jeg nå trenger å løse er hvordan jeg skal feste skiven i verket, men det ordner seg :)

Det er først nå i kveld jeg har funnet ut av de andre problemene, så dagens arbeid kan egentlig gå søpla, men nå har jeg hvertfall begynt å lage en skive så da blir neste lettere. I utgangspunktet ville jeg ha en skive i kopper, da jeg ikke hadde en passende bolt liggene prøver jeg å lage en skive i messing. Tror det også kan bli kult.

Her kommer hvertfall bildene.

35eec063.jpg


13dbbfbb.jpg


4c816d86.jpg


1b2ec24b.jpg


84ec3773.jpg


0f065c7f.jpg


Her har jeg begynt å skrive et enkelt program for utfresing av minutt-indexer. CNC-maskinen har ferdig skrevne programmer som gjør at jeg bare kan skrive inn antall hull, dybde mating, rpm ++. Enkelt og greit.

3816808a.jpg


10 av 60 indexer ferdig.

6d071e13.jpg


Alle minutt indexene ferdig og begynt å frese timeindexene. Freser enkelt og greit et spor for å så snurre rundmatingsbordet 30 grader for å frese et nytt spor.

56001be7.jpg


Etter å ha frest 4 spor ser jeg at noe er alvorlig galt... Sporene skal jo ta utgangspunkt i senter av biten.

a73945e6.jpg


Feilsøking; sjekke bakkene på chucken.

7aeda85d.jpg


c4b4b955.jpg


Og der har vi problemet, da jeg byttet bakker på chucken klarte jeg på utrolig vis å ikke sette de inn rett. Noe som medfører at chucken ikke klemmer rundt senter.

1708beeb.jpg


Tar ut biten, setter den i dreiebenken og dreier vekk det jeg akkurat gjorde.

Freser ut minuttindexene igjen. Flytter de også noen mm lenger ut på skiven, synes det ser bedre ut.

f980343a.jpg


Begynner å frese 12-3-6-9 indexene

3a8fedde.jpg


4a80eb31.jpg


Har her skrevet tre linjer som forteller maskinen hvor den skal frese.

c77a79c9.jpg


Freser resten av indexene.

460560e2.jpg


Og ferdig.

4384dbe9.jpg


Her gjennom plexiglasset.

f6a6bfc1.jpg


Litt usikker på om dette blir designet jeg ender opp med, må nesten se ann når jeg får viserne jeg har bestilt.

Takk for titten.
 
Kjempekult prosjekt du har startet :D

Når regner du med å være ferdig?

Takk.

Frem til nå har jo dette vært "grovarbeid", nå skal jeg straks bore og gjenge i kassen. Her blir det en del M1 og M2 hull, da blir det spennende. Er jeg ferdig om 14 dager skal jeg være fornøyd. Kommer litt ann på når skruene jeg har kjøpt kommer.
 
Dette er science fiction...

Gleder meg til å se det ferdige resultatet!

Har du forresten vist fram 3d-rendringen av designet?
 
Nei, vil ikke legge ut designet ennå. Synes det er kulere å vise hvordan det blir til :)
 
Tar av meg hatten for deg Mathfjeld! Utrolig kult, og ikke minst inspirerende å følge med på tråden din! Gleder meg til å se det ferdige resultatet! :D
 
Det her er virkelig en solstråle (eller ti) i dette ellers så trasige sommerværet!! :)
 
Spennende å følge med. Tenk på følelsen når du sitter med ferdig klokke på armen der du faktisk har laget det meste selv fra grunnen!
 
WOW, for en tråd.
Er fremdeles i feriemodus, og hadde ikke sett denne tråden før for en time siden.

Bøyer meg i støvet, og takker for at du deler dette med oss.