Materialer - bring out the nerd in you

Ja, everose inneholder litt platinum for å begrense endring i tone etter hva jeg forstår.

Det er vel gult gull, kobber og platinum som utgjør everose?
Platinum også for at Everose skal tåle mer enn gult gull? Akkurat det har jeg ikke fått bekreftet, men flere synser om det. Høres vel riktig ut?
 
Aner ikke, så blir veldig synsing, men jeg var av den oppfatning at det ikke er veldig mye platinum som blir brukt? Usikker på hvor mye det vil påvirke hardhet i den forstand?

Er forøvrig rødt gull hardere eller mykere enn gult gull. Spørsmålet stilles på bakgrunn av om kobberinnholdet påvirker myknet i noen grad ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Er forøvrig rødt gull hardere eller mykere enn gult gull. Spørsmålet stilles på bakgrunn av om kobberinnholdet påvirker myknet i noen grad ?

Hardheten er nokså lik for gult/rose, men rosegull er ofte noe hardere enn gult ved høy karat (18kt). Det som har mest å si er jo hva slags legering det er, det brukes ofte både sink og sølv som legeringselementer i tillegg til kobber.
Hvitt gull er hardere enn både rose og gult, ettersom det brukes nikkel som legeringselement.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
For å begrunne litt også,

Grunnen til at rosegull er hardere enn gult gull ved økende gullinnhold (karat) er at legeringen har et høyere innhold av både gull og kobber enn en legering med lavere karat, som gjerne har mer sølv i seg.
Kobber som legeringselement øker legeringens styrke. Sølv som legeringselement reduserer styrken. En høykarat rosegullegering inneholder i hovedsak gull og kobber, og får derfor bedre styrke enn en lavere karat med sølv.
 
Redigert:
Jeg vil tro det kommer veldig an på volumet. Blir det stort nok er stansing billigere, selv om nyere automatiseringsteknologi har gjort fresing økonomisk mulig for større serier enn før.

Stansing av klokkekasser vil medføre et betydelig antall feil, stansing av kasseroller, parabolantenner osv med myke metaller alulegeringer osv er kurant. En kasse som skal stanses i de kvaliteter som vi snakker om her ville medført mye problemer med konvensjonell stansing. Metall som 304.316 og 904 vil måtte varmes opp før stansing for å unngå spenninger og sprekker. I større skala er det betydelig rimeligere å benytte CNC fresing enn noe annet. Med 30 verktøyholdere, bytte av verktøy på 0.7 sek, et arbeidsstykke(emne) som er ferdig herdet og standardisert så har du oppskriften på masseproduksjon og kvalitet ala Rolex.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher