Materialer - bring out the nerd in you

I denne tråden trenger vi kompetansen til @Hammerfjord

@UJU Sier det meste... Det har vært enormt mye prat rundt Rolex og sin 904L og i de mest seriøs diskusjoner kommer det ut at en del "marketing" ligger under Rolex sitt valg.
Som sier UJU "Dette gir 904 større motstandsdytighet mot pitting" og dette kan sikkert skjekkes etter at klokken ble liggende 3-6mnd i sjøvann. Da er det ikke mye å hente for oss klokkebruker, men mest for industrien...
Om allergi har det vært my snakk også og det ser ut som de meste sensitive menneske kan ha problemer.
Det er ikke helt avgjørt fordi andre faktorer kan ha innflytelse på allergiene: som skitne bakluker på kassene eller de klistremerkene Rolex bruker og mange tar ikke av.

Også, jeg tror at Rolex får fortsatt ikke sine kasse CNC frest. De får urkassene "stemplet" gjennom stålplater.
Det betyr at stålet får høy belastning på kantene og blir mer "komprimert" sammen.
Det kan forklare hvorfor noen "lugs" har sprengt eller ble "chipped" når en del Rolex falt på flisgulv etc...
Mange urkassefabrikanter fra Tyskland mener at fresing er bedre enn stempling fordi det modifiserer ikke den molekylær struktur på stålet: det kan jeg vel forstå.

Uten og Google denne,kan dere tippe hva 1ltr. gull veier da ? om man fyller opp en melkekartong f.eks....

uten%20navn_zps5gxrfc2d.png

Den gjennomsnittlige Rolexkunde tenker vel heller at 904 er nesten 3 ganger så mye som 316, og at dette derfor må være 3 ganger så bra.

Jeg tror den gjennomsnittlige Rolexkunde ikke vet at det er forskjell på stål, og dermed ikke bryr seg:) 904 vs 316 er vel bare gimmick som tenner oss som er spesielt interesserte;)

316L stål er det som også er kirurgisk stål. Med andre ord var det det jeg hadde INNE i håndleddet, da vil det være hyggelig å ha det rundt håndleddet etterpå.

8

Det ser jo ut til å ta en del år, men har sett flere 60-talls Rolex ur med pitting i pakningsflatene. Etter det jeg har klart å finne ble det på 60-tallet benyttet 304L stål, før det på 70-tallet en gang ble byttet med 316L stål. Har noen sett noe lignende på ur med 316L stål?

corosion1.jpg

Dette folkens, dette ligner en tråd! Pinlig at jeg husket feil ang platinaens hardhet, men, jeg er jo bare en menigmann.

Minner om at også andre ting er lov å diskutere, enn rolex...

Tenker vi etterhvert kan prøve å samle fakta om de forskjellige materialer under kategorier i første innlegg. Kansje vi får et slags oppslagsverk?

Er det noen av de store volumprodusentene som benytter fres i produksjonen av kasser? Eller er det kun stansing av kasser som er lønnsomt?
@Hammerfjord

Er i utgangspunktet enig i påstanden om at dette kan gi restspenninger, som i sin tur kan føre til "sprekking".
Dette burde i så fall lett vært unngått med en kjapp avspenningesgløding.

• Liker
Reaksjoner: Preacher