Mat og drikke (restauranter, matlaging og drikke)

Takk for menyen!

Enig i at utvalget av salter kan bli litt i overkant.

Spiste på Restaurante El Lago i Marbella for noen måneder siden, og hadde en lignende "what's the bloody point?" opplevelse. Ble sammen med brød og litt småsnacks servert flere ulike typer olivenolje som visstnok skulle representere ulike regioner i Spania. Mest sannsynlig var dette oljer hentet fra lokale produsenter i de respektive regionene, men dette var det litt vanskelig å få klarhet i grunnet personalets begrensede engelskferdigheter. Forskjellen var merkbar (alle var bra oljer), men hva er poenget? Har ikke noe behov for å smake på olivenolje fra Catalunya når jeg befinner meg i Andalucia. Server meg heller det mest lokale, og dropp alle valgene :p Restauranten har for øvrig en nydelig beliggenhet på Greenlife golfbane i Elviria, og har klart å skaffe seg én stjerne i Guide Michelin.

For mange valg er ikke nødvendigvis en bra ting. Alain Ducasse New York tilbød i sin tid egen vann-sommelier for mineralvann. Da er det på sin plass å himle litt med øynene ;)
 
Skal dere innom Ålesund, så besøk Sjøbua i Ålesund.

Kanskje den eneste virkelige gourmet restauranten i Ålesund. Nydelig utsikt over det kjente Brosundet.

De serverer virkelig nydelige fiskeretter. Jeg anbefaler Breiflabb, falt helt for denne :)
 
Jeg var nok litt bastant der, men det jeg mente var at kvaliteten på det meste du får av kjøttdeig er veldig
dårlig. Kjøttdeig = rester som ikke kan brukes til noe annet.

Ang. smak så er jeg enig at det er bedre med litt mer fett enn det er i karbonadedeig, men f.eks.
Hellstrøm bruker kvernet biff (altså veldig likt karbonadedeig) i sin burgeroppskrift i boka "Hærland & Hellstrøm -- ".
 
Her er mine anbefalinger:

Restaurant Le Timbre i latinerkvartalet i Paris. Jeg har spist her begge gangene jeg har vært i Paris (2009 og 2010). Restauranten er særdeles liten med kun plass til 20 personer. Besetningen består av en kokk og en servitør. Åpen kjøkkenløsning gjør det hele utrolig intimt og hyggelig. Maten er aldeles utsøkt og prisene er meget hyggelige med tanke på kvaliteten på maten. Absolutt verdt et besøk hvis du er i Paris.

Le Timbre


Restaurant Murano i London er også en meget bra restaurant. Eiet av kjendiskokken Gordon Ramsay. Var her i 2009 og hadde en utsøkt 3 retters middag. I mellom måltidene ble det servert "mellom måltider" i form av små kjeks, og andre ting. Det hele endte nesten i at jeg forspiste meg (hehe). Bordbestilling i god tid anbefales. Dette kan gjøres på restaurantens hjemmeside og jeg ble oppringt av restauranten 2 dager i forkant for å bekrefte bestillingen. Utmerket service og hyggelige priser. Vel verdt et besøk.

Murano


Sist men ikke minst:

Restaurant Le Scorlion i småbyen St. Jean d'Angely som ligger 3 mil utenfor Cognac by. Her var vi en hel gjeng å spiste i år. Fantastisk mat, og enormt hyggelige priser. Servicen var upåklagelig. Siden vi var så mange så fikk vi egenkomponert meny som blandt annet bestod av tunfiskbiff til forret (vannvittig god), Lamme-carre med frityrstekt lamme-hjerne (!!!!!) til hovedrett og oste tallerken til dessert. Det var flere alternativer også som inkluderer gåselever (forret), fiskeretter til hovedretter og diverse kjente franske desserter jeg ikke husker navnet på.

Restauranten har ikke noe hjemmeside så vidt meg bekjent men et raskt google søk så finner du mere info.
 
Jeg var nok litt bastant der, men det jeg mente var at kvaliteten på det meste du får av kjøttdeig er veldig
dårlig. Kjøttdeig = rester som ikke kan brukes til noe annet.

Ang. smak så er jeg enig at det er bedre med litt mer fett enn det er i karbonadedeig, men f.eks.
Hellstrøm bruker kvernet biff (altså veldig likt karbonadedeig) i sin burgeroppskrift i boka "Hærland & Hellstrøm -- ".

Man kjøper da ikke Gilde kjøttdeig til burger. Man går til slakter og kjøper kvalitet :) Min lokale slakter har for øvrig 5-6 forskjellige valg når det gjelder kjøttdeig (med/uten salt, forskjellig grovhetsgrad, alt etter hva man skal bruke det til) :)
 
Man kjøper da ikke Gilde kjøttdeig til burger. Man går til slakter og kjøper kvalitet :) Min lokale slakter har for øvrig 5-6 forskjellige valg når det gjelder kjøttdeig (med/uten salt, forskjellig grovhetsgrad, alt etter hva man skal bruke det til) :)

Skulle ønske det var en slik slakterforretning her i nærheten.

Bare for å være vanskelig: legg merke til at Geir Skeie bruker karbonadedeig :p
http://www.dn.no/vinguiden/mat/article1927878.ece
 
Trancher: Smal meny, men et nydelig stykke kjøtt! God forrett, tilbehør og dessert også. Mye for pengene.
 
Spiste på Gordon Ramsey's "Maze" i sommer. En dame fra Eastenders ringte meg og fortalte at vi hadde fått bord kl. 2230. Syntes det var lovlig seint (vant til middag kl. 16 som man er) og spurte hvor lenge de hadde åpent - "We close when the last customer leave, Sir". Da så.

Bestilte en 6-retters "Chef's Menu". Mulig mine utrente smaksløker ikke har vett til å sette pris på ordentlig gourmetmat, men iskald krabbesuppe som rett nr. 1 var definitivt ingen højdare. Derimot reddet den ene "hovedretten" breiflabb (erstatning for en svinefilét som var utsolgt) hele måltidet - bedre fisk har jeg aldri smakt. Moderne, relativt uformelt lokale, herlige cocktails i baren mens man venter på bord og tilbaketrukne men tankelesende servitører som skjønner at man ikke har peiling og hjelper til så diskret som mulig. Sørg bare for ikke å bli tildelt sitteplass i den lave, myke og klamme skinnbenken midt i lokalet - vanskelig å framstå som verdensvant livsnyter med haka 3cm over bordplata. :cool: :D
 
Grunnet mitt nå fraflyttede bokollektivs heller avslappede forhold til et ryddig kjøkken, har det den siste tiden blitt en del lunsj ute ;)

MeatMarket
Godt og forholdsvis rimelig lunsjtilbud hvor både burger og steak sandwich er gode valg. Litt forvirrede sammensetninger av ingredienser, men det funker. Noe vekslende service, og med uklare rutiner for hvorvidt det skal serveres brød eller ei. Når brødet allikevel kommer på bordet er det i kombinasjon med noe jeg antar er en halvfabrikata "aioli". Til tross for å stryke på punktet for autentisitet, smaker det bra da brødet fra United Bakeries er en av de bedre brødene som serveres på turistfellene langs Aker Brygge og på Tjuvholmen.

Middag er derimot en annen historie, og de rettene jeg har smakt eller observert kan stort sett beskrives som temmelig middelmådige. Mangler smak og merkelig kombinasjon av garnityr. Kommer neppe tilbake med det første.


Bølgen og Moi Tjuvholmen
Spiste lunsj her for noen uker siden, og ble overrasket over den dårlige servicen og varierende kvalitet på rettene. Treg og uoppmerksom servitør og en mildt sagt oversaltet fiskesuppe holder ikke en gang til ståkarakter. Har hørt flere klage over B&M det siste året, og finner det sannsynlig at kritikken er berettiget.
 
Når vi først er inne på burgere: Hvor serveres byens beste burger?
Tenker først og fremst på Oslo, men forslag fra andre byer er også greit :)
Spiste burgeren på Andreas Viestads restaurant St. Lars tidligere i sommer. Dette er nok den beste burgeren jeg har spist i byen. Anbefales!
 
...

Bølgen og Moi Tjuvholmen
Spiste lunsj her for noen uker siden, og ble overrasket over den dårlige servicen og varierende kvalitet på rettene. Treg og uoppmerksom servitør og en mildt sagt oversaltet fiskesuppe holder ikke en gang til ståkarakter. Har hørt flere klage over B&M det siste året, og finner det sannsynlig at kritikken er berettiget.

Min kjære og meg har i den siste tiden hatt to svært negative opplevelser av samme art hos Bølgen & Moi i Stavanger. Servicen er vanvittig treg og maten under pari. Det kan tyde på at det er et "landsomfattende" problem. Det blir ikke B&M for vår del i fremtiden.
 
Min kjære og meg har i den siste tiden hatt to svært negative opplevelser av samme art hos Bølgen & Moi i Stavanger. Servicen er vanvittig treg og maten under pari. Det kan tyde på at det er et "landsomfattende" problem. Det blir ikke B&M for vår del i fremtiden.

Mine foreldre hadde samme erfaring når de var på ferie i Stavanger...
 
Festlig at dere nevner det..
En kamerat spiste på B&M Briskeby tidligere i dag, og var heller ikke fornøyd med maten.
 
B&M har nok levd på et kjent navn i en del år. Jeg har ikke vært på B&M Briskeby på lenge, etter et par opplevelser av å bli behandlet som luft, for så å få høyst middels mat servert. Prøvde også lunsjen på Høvikodden ved et tilfelle, for dyr i forhold til det som ble servert etter min mening.

B&M FoodGarage på Sandvika Storsenter fungerer fint som matstasjon der den ligger strategisk til midt på langstrekket. Men det blir jo en litt annen sjanger.

Jeg merker for øvrig at mine restauranterfaringer har gått litt ut på dato etter at småbarnsklemma satte inn. Men når jeg først er her kan jeg nevne et par favoritter i Oslo opp gjennom årene:

- Eik - skuffer sjelden
- Dr Kneipps mat og vinbar - tar ikke bordbestillinger så man risikerer å måtte snu i døra. Deilig og rimelig treretter servert fra kjøkkenet til Markveien mat og vinhus (vegg i vegg), og vinboken er meget omfattende. ("Nei, vi har ikke pils.")

Men min aller beste matopplevelse i Oslo fikk jeg på gamle Madserud Gård, synd at det stedet satte kroken på døra.
 
Mine foreldre hadde samme erfaring når de var på ferie i Stavanger...

I grunnen litt trist, for de har en fantastisk beliggenhet og fine lokaler.

I Stavanger vil jeg absolutt anbefale N.B. Sørensen. 1. etg. har et meget laid-back preg og det er alltid mye folk. 2. etg. er litt mer eksklusiv, med en fantastisk meny, og et vinkart som omfatter ca. 4000 flasker av i alt ca. 700 forskjellige viner (som man også kan velge fra i 1. etg.) :) Dette kan man lese mer om her