Markedstrender og realitetsorientering

kjellkristian

UTESTENGT
Medlem
14. mai 2012
Innlegg
143
Sted
Asker
Det er ikke så lenge siden man kunne observere på tidssonen at på de to første "sidene" med annonser var det satt "solgt" på en stor del av postene. I dag finner man at annonser kan ligge ute for salg eller bytte i ukevis, og erfaringen er at markedet blir tregere og tregere, og at de aller fleste reaksjoner fra markedet dreier seg om byttetilbud, Et direkte salg kan bare sjelden oppnås.
I disse SAS-pilotstreik-tider er ordet "realitetsorientering" ofte nevnt blant kommentatorer. Det er kanskje på tide at også operatører på klokkemarkedet bør dempe sine forventninger noe, slik at de ønsker seg priser som er på et realistisk nivå. Kanskje det en sunn reaksjon fra markedet vi kan observere for tiden ?
 
Realiteten er at mange av de nye annonsene lages av nye brukere på forumet som ikke poster annet enn annonser og bruker TS som annonseplass og ikke tumleplass for diskusjoner, og da blir det langt flere annonser enn det brukermassen på forumet "absorberer". Det er også en faktor i ligningen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis og Zawatch
Realiteten er at mange av de nye annonsene lages av nye brukere på forumet som ikke poster annet enn annonser og bruker TS som annonseplass og ikke tumleplass for diskusjoner, og da blir det langt flere annonser enn det brukermassen på forumet "absorberer". Det er også en faktor i ligningen.

Realiteten er at det er mange av forumets faste brukere som også har klokker liggende lenge for salg, gjerne med en rekke "bumps". Alt for lett å si at dette bare er nye brukere.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JanSkrotnes
Oftere og oftere nå for tiden skulle jeg ønske jeg ikke var en simpel monogamist. I min verden flommer det over av fantastiske ur til svært fordelaktige priser her og på Finn. Det er nå feks 3 , jeg gjentar 3 IWC 3719 ute. Alle tilsynelatende strøkne og til under 30. Jeg gjentar 3 stk. Må da omtrent være alle i Norge.

Disse og et lass andre høykvalitetsprodukter ligger og vaker mens køene hoper seg opp utenfor Bjerke og brukte Kroner legges ut for og dessverre ofte selges for fantasipriser.
 
"...erfaringen er at markedet blir tregere og tregere, og at de aller fleste reaksjoner fra markedet dreier seg om byttetilbud, Et direkte salg kan bare sjelden oppnås."


M-velocity.jpg

https://fred.stlouisfed.org/series/M2V



"Given that money velocity is so low now implies

1. Consumer and business confidence for spending isn’t particularly high.
2. Consumers and businesses aren’t borrowing too much money either.
3. There is ample (probably excessive) liquidity in the system, another side effect of years of Quantitative easing. Money supply has grown far quicker than nominal GDP."
https://thistimeitisdifferent.com/eurozone-money-velocity-august-2018
 
Redigert:
Synes TS kunne vurdert å sette krav til antall innlegg fra en bruker før vedkommende fikk mulighet til å opprette kjøps- og salgstråder. Tror det er slik på WatchUSeek blant annet. Et alternativ ville vært at profilen hadde vært eksludert fra markedstrådene en viss periode etter at den opprettes slik at man unngår de som kun oppretter brukere for å selge klokkene sine (til blodpris).
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Husker før når det ble solgt og byttet klokker uten at alle skulle tjene 5000,- for å ha den i 1 mnd.
Det var en fin måte å skaffe seg en fin klokke på, samtidig som man fikk teste litt forskjellig på veien. Selv gikk jeg ca i null på alt av byttehandler eller salg. La til litt ekstra fra tid til annen. Det var en morsom måte å utvikle interessen på!

Så gikk jeg full retard;)
 
Godt forslag. Er slik hos svenskene.
Synes TS kunne vurdert å sette krav til antall innlegg fra en bruker før vedkommende fikk mulighet til å opprette kjøps- og salgstråder. Tror det er slik på WatchUSeek blant annet. Et alternativ ville vært at profilen hadde vært eksludert fra markedstrådene en viss periode etter at den opprettes slik at man unngår de som kun oppretter brukere for å selge klokkene sine (til blodpris).
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj
Urealistiske forventninger til avskrivning stopper mange salg. Tenk 20% pa. saldoavskrivning og husk at det er den reelle salgspris og ikke en luftig listepris som er startsaldo!
 
På høy tid med en skikkelig korreksjon - prisene burde falle ned til hva de var for ti års tid siden, pluss inflasjon. Det er ingen underliggende grunn til at ur skal ha en holdbar prisstigning på langt over inflasjonen.

I 2010 kjøpte jeg en JLC Master Geographic ny i Norge for 40K, og en Sub kosta rundt 20-25K her inne.

(Selv er jeg forsåvidt happy med at leverandørene har valgt å prise seg så vilt opp, det fikk på mange måter sløret bort fra øynene mine og fikk meg til å innse at det jeg har tenkt på som en hobby som verdsetter håndverk og tradisjon egentlig er primært store børsnoterte selskaper som melker Menn Med Spenn og generelle trender). Da er Daniel Wellington ærligere.
 
På høy tid med en skikkelig korreksjon - prisene burde falle ned til hva de var for ti års tid siden, pluss inflasjon. Det er ingen underliggende grunn til at ur skal ha en holdbar prisstigning på langt over inflasjonen.

I 2010 kjøpte jeg en JLC Master Geographic ny i Norge for 40K, og en Sub kosta rundt 20-25K her inne.

(Selv er jeg forsåvidt happy med at leverandørene har valgt å prise seg så vilt opp, det fikk på mange måter sløret bort fra øynene mine og fikk meg til å innse at det jeg har tenkt på som en hobby som verdsetter håndverk og tradisjon egentlig er primært store børsnoterte selskaper som melker Menn Med Spenn og generelle trender). Da er Daniel Wellington ærligere.


På høy tid med en skikkelig korreksjon - prisene på boliger i Oslo burde falle ned til hva de var for ti års tid siden, pluss inflasjon. Det er ingen underliggende grunn til at boliger i Oslo skal ha en holdbar prisstigning på langt over inflasjonen.

Tja, men vi vet begge at det ikke er slik markedet fungerer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix og Pollux