Macrobilder

Medlem
13. juli 2010
Innlegg
131
Sted
Bærum
Inspirert av innkjøpet av en macro linse til mobilen (beskrevet i Snikk-snakk tråden) og egne samt Moores bilder (i Moores klokker tråden) foreslår jag at vi poster våre beste macro bilder her.

Utrolig gøy med close up's av klokker, da ser man detaljer man ellers går glipp av. Det er en grunn til at urmakerne bruker lupe, det er ikke bare skruenee som er små, men også detaljarbeidet på mange av klokkene.

Jeg starter med et bilde jeg har vist før av min PAM111, så håper jeg det blir masse fine detaljer å se her fremover.
50cb1c07-005b-e889.jpg


Og et bilde av en nydelig, ny-renovert klokke fra ca 1975 (om jeg husker riktig) tilhørende en kollega
50cb1c07-00c5-f6d0.jpg

Begge bilder tatt med iPhone med macro linse.
 
Jeg er imponert over hvor gode bilder det er mulig å få til med telefon og liten makro! :D Jeg forsøker etter beste evne å få til noen makrobilder, alle disse er tatt med Tamron 90mm (på Nikon D50).

Klokkebilder456.jpg


Klokkebilder484.jpg


Klokkebilder322.jpg


Klokkebilder294.jpg


Klokkebilder069.jpg


Klokkebilder074.jpg


Klokkebilder081.jpg


Klokkebilder088.jpg


Klokkebilder026.jpg


Klokkebilder030.jpg


Daytona033.jpg


Daytona034.jpg
 
Objektivet trenger faktisk ikke være i toppkklasse siden bildene ikke er så store og det er sort/hvitt. Lyssettingen derimot.... Har merket meg at Bullitt er svært stødig med lys og er litt nysgjerrig på hva det går i. Paraplyer, eller bare enkel bounce? Snoot??? Opplys meg! (Det var ikke et forsøk på ordspill, helt sant :mrgreen:)
 
Objektivet trenger faktisk ikke være i toppkklasse siden bildene ikke er så store og det er sort/hvitt. Lyssettingen derimot.... Har merket meg at Bullitt er svært stødig med lys og er litt nysgjerrig på hva det går i. Paraplyer, eller bare enkel bounce? Snoot??? Opplys meg! (Det var ikke et forsøk på ordspill, helt sant :mrgreen:)

Lyssetting er som du sier veldig viktig, men for virkelig gode og ekte macrobilder trenger du også et skikkelig objektiv.
Jeg bruker en gammel, men god Nikon 60mm F2.8 som jeg kjøpte brukt, sammen med et Nikon D90 speilrefleks til de fleste av klokkebildene mine.
Her er ingrediensene jeg bruker for å ta macro bilder:

Iso 100

Manuell fokus

Fjærnutløser

Tripod

20091115-DSC_0198.jpg


Ikea lamper...hadde to, nå er jeg nede i en etter et lite uhell for en tid tilbake..

20090413-DSC_0008.jpg


Og sånn ser det ut rigget opp

20091115-IMG_0176.jpg


Har i det siste begynt å leke meg med bruk av ekstern blits, trenger litt finpussing på dette da det gir et helt annet lys å forholde seg til.

At et bilde er tatt i svart/hvitt har fint lite å si for hvor bra kvalitet det er dog.

500*335


Clasp by Dime a dozen, on Flickr

Og her er det samme bilde i full oppløsning


Clasp by Dime a dozen, on Flickr
 
Lys og teknikk er alfa og omega... Mine bilder er tatt med nøyaktig samme utstyret (objektiv og kamera) som Bullit.

Jeg skylder på at jeg har hatt utstyret i mindre enn en uke, så får vi se om noen år hvordan det går ;).
 
Interessant. Den ikealampen så nær gir jo omtrent samme effekt som en vanlig softbox på litt lenger avstand. Hvis jeg ser riktig på bildet så skyter du i motlys? Det forklarer litt av de fine teksturene du får fram. Men hvordan får du styrt lyset slik i forhold til bakgrunnen? Er den i skyggen eller gjør du noe i Photoshop?

At et bilde er tatt i svart/hvitt har fint lite å si for hvor bra kvalitet det er dog.

Tenkte bare på at du kan se bort fra kromatisk aberrasjon og evt annet tull med fargegjengivelsen. Den micro-nikkoren din er god ja. Jeg har denne rakkeren liggende, men har ikke brukt den på flere år da jeg ble litt lei av macro. På tide å børste støvet av den igjen.
nikon-af-nikkor-200mm-f4d-if-ed-micro-2.jpg
 
Det var da et useriøst voksent objektiv Tore :cool:.

f1.4 på en 200mm macro.... skulle gjerne lekt med den der ja!
 
Uttrykket penisforlenger passer bra når det gjelder objektiver. Den er helmetall så den er blytung. Men den er bare f:4. Hadde det vært 1.4 hadde den sett ut som en megafon og kostet 100 000 tipper jeg :D
 
Her var det mye interessant informasjon, får prøve meg fram med "standard linsen" i første omgang. ser veldig spennende ut!
 
Du har jo Nikon sin 200mm F2
nikon-200mm-f2.jpg

Fikk prøve denne for 2 år siden under en skikonkuranse i Røldal. Fy søren det er vanskelig å tracke fokus med denne, men moro var det :)
 
Har en veil.pris i USA på $6000 og i Norge har den en veil.pris på 49700 eller noe i den duren :)
 
Ja se så ;).

Tror heller jeg vil bruke 50k på en klokke enn noe å ta bilde av klokken med :p. Men føler meg kanskje ikke helt i brukergruppen for det objektivet heller ;).
 
Da var macro linse bestilt. Nei, Marius, ikke den du poster. Bestilte jeg en liten linse til mobilen:)