MacBook Air vs Pro

Rykter sier Mars, Sandy Bridge.

Har et lite håp om ny MBP i Liquid Metal samtidig som nye OS X kommer. :D

Herregud det hadde vært fett! :D


Denne tråden har, sammen med en del andre ting, gitt meg lyst til å degradere den nye windowslaptopen min til skolebruk og kjøpe meg en mbp for privat bruk... Bloddtrykket mitt har ikke godt av at jeg bruker windows så mye...
 
Det er bare et par ting jeg har kjøpt som jeg virkelig ikke angrer et sekund på, MBPen er en av de tingene.

Kjøpte den for et år siden, og den er fortsatt like fin!
Venter spent på hvordan den neste MBP blir, RD på unibodyen kostet vel såppas mye at den ikke vil bli endret drastisk de neste årene.

Det eneste jeg kan se for meg er Liquid metal, forhåpentligvis fjerner de plastikk-delen mellom skjermen og resten av kroppen, altså den hengselen.

Led-taster er vel også noe som kan skje, selvom jeg ikke håper dette.

Nei, det er veldig spennende å være Mac-bruker disse dager.:)
 
Se opp for sterke innvendinger og advasler i de kommende linjene.
Har du alt kjøpt, tenkt over det faktum at jeg er inngrodd, gammeldags, fanatisk og appåtil nykonvertert tilbake til windows før du lener deg tilbake med din nye air og gliser fett! :p


Sterke innvendinger og advarsler:
  • Alle komponenter i airen er loddet på hovedkortet. Reperasjon og oppgrading av hardware er enten dyrt eller "umulig". Kanskje ikke så farlig når den er ny, jeg syntes prinsippet med at ting skal gå an å reparere på er viktig..
  • Air er kjapp fordi den har en SSD hardisk. Det kan du få i Pro også. Problemet for begge er at OS X ikke støtter SSD skikkelig enda. Dermed blir SSDen tregere over tid.
  • Air er knotete å skrive på (personlig mening)
  • Air mangler DVD-drive. Ikke at det er så gale, jeg byttet min ut med en ekstra harddisk i proen jeg hadde.
  • Når ble 13'' pro for mye å bære med seg? Den er liten og lett..
  • Air kan ikke levers med matt skjerm. Blank skjerm+dokumentbehandlig på flyplass/møtelokaler med store vindusflater=en kjip opplevelse

Det var vel de jeg kom på i farten. ;)
Jeg hadde, sikkert unødvendig å si, kjøpt en mbp 13''.

http://www.hardmac.com/news/2011/02/25/lion-finally-support-the-trim-function
 
2212112946_c587e25cc9.jpg
 
Du må sjekke fakta, Marius. Jeg tror ikke siste Air har belysning på tastaturet...;)

Med C64 inne bildet ble dette med ett mye mer komplisert..
 
Hva ble det til Mogens?

Hva ble det til Mogens? Hva kjøpte du?

+

For å avslutte SSD saken - så:

Leste nå at Apple har (eller skal) slippe en liten fix til dette som for noen ble en big issue.

Hvem var det nå som...

Apple har nok en plan, aner ikke (og vil ikke vite) om dette kan fixes med en oppdatering neste fredag eller om det er OS 11 som gjelder.


Rousp; mangelen på interesse for det du skriver er grunnen til at jeg bruker Mac i utgangspunktet;););)

PS: Det er like ille lest fra en pc... :grin::grin::grin:
 
Og, flotte greier, hvor leste du det?

Siden sist har jeg gjort som jeg mistenkte at jeg kom til, å kjøpt meg en macbook pro igjen. Hadde tenkt å sette SSD disk i den i kveld. Jeg hadde belaget meg på å måtte nullskrive den og gjenopprette den en gang pr mnd eller noe slikt. Men håper jeg slipper det nå! :p

Fiksen er etterlengtet om den kommer nå! :D


Edit:
Tok en google, viser seg at TRIM support er bygget inn i 10.6.6, som de nye macbook proene (og dermed min) kommer med. :D Da er det problemet lagt dødt! :p
 
Edit:
Tok en google, viser seg at TRIM support er bygget inn i 10.6.6, som de nye macbook proene (og dermed min) kommer med. :D Da er det problemet lagt dødt! :p
I en av artiklene jeg har lest ( http://www.anandtech.com/show/4205/the-macbook-pro-review-13-and-15-inch-2011-brings-sandy-bridge/6 og siden rett etter) kommer det frem at denne TRIM-støtten kun gjelder på Apples egne SSDer. Så når du skal sette inn din egen SSD ville jeg ikke vært like optimistisk.

Og i flesteparten av artiklene jeg har lest blir det kun slått fast at det har dukket opp en linje som informerer om SSDen støtter TRIM eller ei. Jeg ville ikke tatt det for noe god indikasjon på TRIM faktisk er implementert. Til sammenlikning kan CPU-Z rapportere at prosessoren min støtter 64-bit, uten at OSet faktisk er 64-bit.
 
Vi får se hva som skjer når jeg setter den i. :)
Er trim støttet i filsystemet nå så er det ikke så lenge til en hack fikser det slik at det støtter alle SSDer. :)
Linjen som forteller om SSD støtte har lagt der lenge. Så den er ikke ny. :)

Om du booter i 32 eller 64 bits kernel kommer an på hvilke versjon av os x du har og hvilke mac du har. Prosessoren i min macbook pro 3,2 støttet 64-bit. Apple ville likevel ikke la meg boote den i 64 bits kernel... :)