....
De intelligente driver en del Garbage Collection (GC) på egenhånd (i varierende grad selvfølgelig) uten å få beskjed av TRIM, mens de uintelligente ikke gjør dette i det hele tatt. Det vil si at de i ledige stunder kjører en del algoritmer for å rydde opp det mest åpenbare. Blant de som klarer seg best finner du Crucial C300 (Marvell-kontroller) som nesten ikke degraderes i det hele tatt. I løpet av kanskje et par timer alene har den ryddet godt opp på en 100% skitten "disk".
.....
Når det kommer til GC har jeg ikke helt oversikt. Tror det er en veldig løs term som brukes om mye. Det jeg mener å vite er at GC ikke kommuniserer med NTFS filsystemet (eller andre filsystem) og dermed ikke har noe oversikt over hvilke blokker som kan slettes og hva som ikke kan slettes. Slik er hvertfall ståa for OCZ.
Angående OCZ er
dette en god post å lese.
Quote fra staffet som har skrevet posten jeg linket.
Nand longevity is not a major factor here at all, because Garbage Collection is part of the global Wear Levelling algorithms that have phenominal amounts of erase cycles to play with..
For OCZ er GC en teknologi som flytter rundt på lagret data for å gjevne ut for mange reads/writes hver blokk blir utsatt for da NAND minnet dør etter et gitt antall sykluser. Med andre ord en måte å optimalisere levetiden.
EDIT:
Fant
denne PDFen som var ganske interresang lesing. Såvidt jeg kan forstå brukes GC for å frigjøre blokker som er delvis ugyldige. På den måten frigjør den hele blokker for ny data slik at disse kan skrives til raskere. Dette gjør den parallelt med at den flytter rundt på data for å gjevne ut belastingen på NAND brikkene. Så det jeg har skrevet over her er nok bare deler av hele bildet. Fortsatt er dette noe den gjør uten å kommunisere med filsystemet. Og der faller jeg litt av lasset.
Må uansett lese den PDFen en gang til før jeg klarer å sette det helt i system igjen.
Edit slutt
Synet på TRIM er forøvrig litt delt blant de lærde (
Linus Torvalds).
http://www.realworldtech.com/forums/index.cfm?action=detail&id=116028&threadid=115697&roomid=2
Det at ingen har klart å få på plass TRIM i RAID underbygger vel dette ganske greit. God GC er sannsynligvis den beste veien å gå, selv om TRIM er en grei midlertidig løsning.
God GC er absolutt veien å gå (også), men for øyeblikket tror jeg, som du ser over, at GC og TRIM er to seperate teknologier. Begge to svært viktige for å opprettholde ytelse og levetid. Synet på TRIM er absolutt delt, det er en standard under konstant utvikling etter hvert som man får erfaring på området. Er nok også derfor apple enda ikke har kommet med støtte for TRIM. De vil rett og slett ikke bruke tid på noe som kan være avleggs om litt.
Angående formatering så løser det faktisk opp degradering hvis det gjøres på riktig måte (secure erase). Men jeg er enig at easy124 sannsynligvis tenkte på et helt annet problem.
Edit: Intel SSDer kan forøvrig TRIMes manuelt i Windows hvis man ønsker det. Kanskje det er tilgjengelig gjennom dual-boot på Mac (husker ikke hvilket fancy dual-boot har fått av Apple).
Jepp, pass på at du bruker nullskriving og ikke en secure erase som bare overskriver med random bits.
Dual boot vil ikke hjelpe for TRIM da det kun er partisjonen med windows instalert som blir TRIMet. Rett og slett fordi den andre partosjonen (med os x) har et filsystem som ikke kan kommunisere med TRIM.