Månedens funn på Finn?

Medlem
4. feb. 2019
Innlegg
37
Sted
Heggedal
image.jpg
Hei, er nytt medlem her men håper jeg har valgt korrekt tråd. Nyeste tillegg til samlingen som for det meste består av klokker fra Finn, vel - så gjør denne også det men om man er tålmodig på Finn kan man gjøre utrolige funn. Kjøpte en ny Quayle Y1545, så godt som ny da den er kjøpt i år slutten av januar. Jeg har forstått det slik at dette mikroselskspet gir kun ut et begrenset antall hver gang de har en klokke release. Og de forsvinner visst veldig fort! Etter å ha brukt den en hel dag merker jeg allerede at den holder seg utrolig korrekt og den ser helt utrolig ut i sola:) Kan sende ved en link fra annonsen, der ligger det litt flere bilder. Om jeg husker rett er urverket ETA 2836-2 og det merkes! Spesielt for meg som ikke har eid dette ETA urverket før:)
Det er en 4 håndsvisere men jeg reiser lite så den er av liten relevanse. Men dette er nok den fineste Hackingen jeg har sett hittil, det er faktisk vanskelig å se det.

Betalte 6000 kr for den, og det føler jeg er et kupp! Men det går på magefølelsen fordi før dette kjøpet hadde jeg hørt om Quayle kun én gang. Hvis noen andre der ute i forumet har eid eller eier en Quayle, hvem som helst egentlig - alltid godt å få det bekreftet fra andre enn seg selv, at det var et godt kjøp:)
 
Squale betyr vel rett og slett «hai» på italiensk, og merket har lang historikk og en del kule modeller, selv om en del andre modeller får pepper for å være litt for tett opp mot designet til en viss annen produsent i et litt høyere prissegment.

Om dette er et godt kjøp eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men du kan lese mer om denne her: http://www.gnomonwatches.com/squale-watches/30-atmos-alpine-green-gmt-ceramica-sel-bracelet

Uansett, kul klokke, og velkommen! :)
 
Alltid flott når noen er begeistret over ur, men hva mener du med «Om jeg husker rett er urverket ETA 2836-2 og det merkes! Spesielt for meg som ikke har eid dette ETA urverket før» @Korsbek75 ?
 
Alltid flott når noen er begeistret over ur, men hva mener du med «Om jeg husker rett er urverket ETA 2836-2 og det merkes! Spesielt for meg som ikke har eid dette ETA urverket før» @Korsbek75 ?

Hei og beklager sent svar men jeg mente at i forhold til ETA 2824-2 så opplevde jeg at urverket i Squale klokken var mer presist i.h.t et døgn. Kan naturligvis være en tilfeldighet, men har flere klokker med 2824-2 og de er ikke like nøyaktige heller. Eller så er alle mine 2824-2 urverk dårlig stilt;)
Takker for hyggelig melding!
Mvh
 
Hei Jonas, ja det er nok det - i tillegg så tester jeg klokkene ved å gjøre 20 omdreininger, avhengig av klokken - og så legger jeg den fra meg; så det er klart - jeg innser at det ikke er en "real life" test:) Jeg har gjort den samme testen med alle klokkene og jeg må innrømme at i henhold til denne type "test" ble jeg overrasket over gangtiden til 6R15, den gikk i 57 timer og hadde mistet kun to sekunder på 24 timer. Men også f.eks Miyota 8203 som spinner som en turbin ved den minste bevegelse, akkurat som 9015 som jeg fikk prøvd idag i en Borealis Seafarer 2. Den har kun fått ligge i 12 timer men har mistet kun 1-2 sekunder og det er alltid en god indikasjon:) Igjen får jeg understreke at dette ikke er en test som kan gjenspeile en typisk arbeidsdag f.eks.
Men jeg synes det er interessant å se f.eks hvorvidt færre omdreininger vil sakke ned de klokkene som har kanskje 30 sekunder i pluss per døgn.
Jeg har kun begynt å samle klokker, samt alt man skal lese. Startet i januar så jeg er fortsatt grønn;)
Har tenkt å legge ut samlingen her på Tidssonen - tror det finnes en tråd for det..?
Mvh Morten
 
Wow, det var jo ikke altfor dyrt heller - får nok et lite gebyr(eller stort) - men det er sikkert dyrere i Norge uansett.
Takk for tipset Jonas, det var hyggelig av deg!
Mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: JonasV
Visste ikke helt om jeg skulle starte en ny tråd så jeg bare fortsetter på denne, med et ønske om innspill. Men si ifra dersom jeg må starte en ny tråd for hver klokke:)
Har kommet over en Helson Blackbeard men det er den nye versjonen med Miyota 9015, et urverk jeg foreløpig er veldig fornøyd med. Men det er et langt billigere urverk enn ETA 2824 og selv om jeg foretrekker 9015 så vil det urverket gjøre klokken billigere - om ikke annet enn teknisk sett. Jeg har fått et tilbud om å kjøpe den for 5500 men...
Er det ok å legge igjen en link her til den annonsen på Finn eller bryter det med noen regler? Alt bortsett fra kvittering følger med, den ser ut som ny og er kjøpt i midten av 2017. Mesh lenken som originalt fulgte med er ødelagt så det sitter på en Strapcode.
Hadde satt enorm pris på innspill:)
Mvh Morten
 
Det går også ann å svippe innom en urmaker og høre om de kan sjekke for deg, og evt. Regulere hvis det er behov :) Burde ikke koste mye.

Men vær litt obs på hvordan klokken holder tiden ved bruk. Jeg har en seiko som jeg fikk regulert til å vise +2 sec døgnet på måleren. Men ved bruk så kunne jeg miste opptil 8 sec på ett døgn.
Så jeg fikk den regulert til ca.10 sec+, og ved bruk så er den nå stabil på rundt +2-4 sec døgnet. Very nice
 
  • Liker
Reaksjoner: Korsbek75
Jeg har en sånn som er vist over. Kjekk sak, men bruker den sjelden.

Har av og til brukt den på brukte klokker jeg vurderer kjøp av.
Det gir potensielt mange svar om helsetilstanden til klokken, og ikke minst hvor stort behovet for service kan være.

Eneste er at det ser litt teit ut å drasse med seg en timegrapher når du skal møte noen som selger en klokke brukt ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Korsbek75
Det går også ann å svippe innom en urmaker og høre om de kan sjekke for deg, og evt. Regulere hvis det er behov :) Burde ikke koste mye.

Men vær litt obs på hvordan klokken holder tiden ved bruk. Jeg har en seiko som jeg fikk regulert til å vise +2 sec døgnet på måleren. Men ved bruk så kunne jeg miste opptil 8 sec på ett døgn.
Så jeg fikk den regulert til ca.10 sec+, og ved bruk så er den nå stabil på rundt +2-4 sec døgnet. Very nice

Hei og takker så mye for det, ja jeg har en urmaker jeg bruker til alle mine klokker - forsøkte lenge å finne en urmaker som man kunne høre om eller lese referanser om og jeg endte opp med å ikke velge butikk men Urmakeren der - hadde hørt flere referanser der både butikk og urmaker ble nevnt så jeg var heldig der:) Er utrolig fornøyd, man får følelsen av å bli å være i en ren klokkebutikk og ikke et sted der alt annet juggel blir solgt. Det er kanskje bare meg, men han har løst alle problemer jeg har hatt, og til en god pris.
Men som nevnt tidligere i posten så liker jeg svært godt å sysle med dette på kvelden, på tross av at jeg ikke har kjøpt en slik måler ennå(Takk til JonasV for tipset) - jeg prøver å teste dem på begge måter, dvs jeg trekker dem opp og lar dem ligge - tar en måling etter de 2-3 første timene da jeg ofte opplever at man ser indikasjoner på at de sakker eller går for fort etter noen få timer. Så etter 24 timer for å sjekke "stillestående testing"(i mangel på et bedre ord), for nøyaktighet - så ligger de bare til de stopper og jeg klikker inn gangtid.
Men jeg tester dem også ved daglig bruk, for å så legge den fra meg i 6-7 timer ved søvn - og det kan noen ganger forandre resultatene - men så er det noen få...blant 25-30 klokker så er det en 4-5 klokker som går nøyaktig uansett hvor mange omdreininger man tar(selv om det ikke skal ha noen betydning har jeg blitt fortalt, men har ikke helt bestemt meg der ennå), eller hvorvidt man bruker dem eller de ligger stille. Én av disse er en klokke med den gamle arbeidshesten Miyota 8203, på ingen måte en dyr eller sofistikert klokke men den er langt mer nøyaktig enn klokker som "egentlig" skal være bedre. Jeg skrev egentlig fordi det er ikke svart/hvitt dette her med mekaniske klokker og man kan ikke alltid forvente bedre (for meg personlig er definisjonen "bedre" et resultat av for det meste dette: gangtidgangtid/nøyaktighet samt klokkehus. Estetikk og materialer er ikke så relevant som nøyaktighet og gangtid samt huset).
Eller så føler jeg at jeg ligger litt etter her, jeg har ikke brukt så mye tid her og har ikke rukket å laste opp bilder av samlingen engang;) Jeg skulle liksom starte med det for da hadde jeg akkurat kjøpt en Korsbek, men jeg vet ikke - er det noe man gjør her som medlem, å vise frem klokkene sine? Skal ikke late som om jeg ikke har lyst men dette er det første forumet jeg noensinne har brukt uansett arena, så tips og råd er meget velkomne:)
Mvh
 
Hei igjen, tenkte jeg skulle legge ut det siste kjøpet jeg gjorde på Finn, noen dager siden nå så jeg har testet den og alt er bra - men klokken var ny så jeg forventet det.

Her er den:
699_1546511584.jpg
144857[/ATTACH] 699_1546511584.jpg
Den gikk ned fra 8000 til 4000 og da hoppet jeg på den, Monster klokkene fra Seiko er en fryd for øyet synes jeg(selv om mange finner de objektivt stygge), og denne tror/håper jeg er noe for seg selv da jeg gjorde litt research på denne. Liker imidlertidig ikke at den stadig blir omtalt som Dracula Monsteret, eller at noen skal ha det til at den er sjelden. Ja, den er sjelden men kun pga at de ikke blir produsert lenger, i den opprinnelige Monster katalogen er denne modellen satt under begrepet "Common", dvs det motsatte av sjelden. Og den heter så absolutt ikke Dracula, såvidt jeg har forstått er det et oppstått "fans-navn".
Det som imdlertidig tok mitt fokus var to ting, tag'en som følger med har navnet Seiko Superior SRP 313J1; og det at det står Made in Japan på urskiven - noe jeg forsøkte å finne på nettet på samme modell, men det var helt umulig - kun denne av det som sikkert var 4-500 bilder av samme modell men uten det i urskiven. Og jeg har aldri hørt om Seiko Superior.
Noen tanker?
Mvh
 

Vedlegg

  • 699_194185701.jpg
    699_194185701.jpg
    69,9 KB · Visninger: 0
  • 699_768667054.jpg
    699_768667054.jpg
    75,1 KB · Visninger: 0
Hei @Korsbek75

Seiko Superior er kun et navn på modeller, som leveres med lenke og urverk av bedre standard. Med andre ord noe mer forseggjort.

SRP313 er modell og typenavn for Monster og J1 indikerer at den er produsert i Japan. Fint ur - har hatt to typer Monster selv; oransje og sort skive.
 
  • Liker
Reaksjoner: Korsbek75