Månedens funn på Finn?

Det går også ann å svippe innom en urmaker og høre om de kan sjekke for deg, og evt. Regulere hvis det er behov :) Burde ikke koste mye.

Men vær litt obs på hvordan klokken holder tiden ved bruk. Jeg har en seiko som jeg fikk regulert til å vise +2 sec døgnet på måleren. Men ved bruk så kunne jeg miste opptil 8 sec på ett døgn.
Så jeg fikk den regulert til ca.10 sec+, og ved bruk så er den nå stabil på rundt +2-4 sec døgnet. Very nice

• Liker
Reaksjoner: Korsbek75
Jeg har en sånn som er vist over. Kjekk sak, men bruker den sjelden.

Har av og til brukt den på brukte klokker jeg vurderer kjøp av.
Det gir potensielt mange svar om helsetilstanden til klokken, og ikke minst hvor stort behovet for service kan være.

Eneste er at det ser litt teit ut å drasse med seg en timegrapher når du skal møte noen som selger en klokke brukt ;)

• Liker
Det går også ann å svippe innom en urmaker og høre om de kan sjekke for deg, og evt. Regulere hvis det er behov :) Burde ikke koste mye.

Men vær litt obs på hvordan klokken holder tiden ved bruk. Jeg har en seiko som jeg fikk regulert til å vise +2 sec døgnet på måleren. Men ved bruk så kunne jeg miste opptil 8 sec på ett døgn.
Så jeg fikk den regulert til ca.10 sec+, og ved bruk så er den nå stabil på rundt +2-4 sec døgnet. Very nice

Hei og takker så mye for det, ja jeg har en urmaker jeg bruker til alle mine klokker - forsøkte lenge å finne en urmaker som man kunne høre om eller lese referanser om og jeg endte opp med å ikke velge butikk men Urmakeren der - hadde hørt flere referanser der både butikk og urmaker ble nevnt så jeg var heldig der:) Er utrolig fornøyd, man får følelsen av å bli å være i en ren klokkebutikk og ikke et sted der alt annet juggel blir solgt. Det er kanskje bare meg, men han har løst alle problemer jeg har hatt, og til en god pris.
Men som nevnt tidligere i posten så liker jeg svært godt å sysle med dette på kvelden, på tross av at jeg ikke har kjøpt en slik måler ennå(Takk til JonasV for tipset) - jeg prøver å teste dem på begge måter, dvs jeg trekker dem opp og lar dem ligge - tar en måling etter de 2-3 første timene da jeg ofte opplever at man ser indikasjoner på at de sakker eller går for fort etter noen få timer. Så etter 24 timer for å sjekke "stillestående testing"(i mangel på et bedre ord), for nøyaktighet - så ligger de bare til de stopper og jeg klikker inn gangtid.
Men jeg tester dem også ved daglig bruk, for å så legge den fra meg i 6-7 timer ved søvn - og det kan noen ganger forandre resultatene - men så er det noen få...blant 25-30 klokker så er det en 4-5 klokker som går nøyaktig uansett hvor mange omdreininger man tar(selv om det ikke skal ha noen betydning har jeg blitt fortalt, men har ikke helt bestemt meg der ennå), eller hvorvidt man bruker dem eller de ligger stille. Én av disse er en klokke med den gamle arbeidshesten Miyota 8203, på ingen måte en dyr eller sofistikert klokke men den er langt mer nøyaktig enn klokker som "egentlig" skal være bedre. Jeg skrev egentlig fordi det er ikke svart/hvitt dette her med mekaniske klokker og man kan ikke alltid forvente bedre (for meg personlig er definisjonen "bedre" et resultat av for det meste dette: gangtidgangtid/nøyaktighet samt klokkehus. Estetikk og materialer er ikke så relevant som nøyaktighet og gangtid samt huset).
Eller så føler jeg at jeg ligger litt etter her, jeg har ikke brukt så mye tid her og har ikke rukket å laste opp bilder av samlingen engang;) Jeg skulle liksom starte med det for da hadde jeg akkurat kjøpt en Korsbek, men jeg vet ikke - er det noe man gjør her som medlem, å vise frem klokkene sine? Skal ikke late som om jeg ikke har lyst men dette er det første forumet jeg noensinne har brukt uansett arena, så tips og råd er meget velkomne:)
Mvh

Hei igjen, tenkte jeg skulle legge ut det siste kjøpet jeg gjorde på Finn, noen dager siden nå så jeg har testet den og alt er bra - men klokken var ny så jeg forventet det.

Her er den:
699_1546511584.jpg
144857[/ATTACH] 699_1546511584.jpg
Den gikk ned fra 8000 til 4000 og da hoppet jeg på den, Monster klokkene fra Seiko er en fryd for øyet synes jeg(selv om mange finner de objektivt stygge), og denne tror/håper jeg er noe for seg selv da jeg gjorde litt research på denne. Liker imidlertidig ikke at den stadig blir omtalt som Dracula Monsteret, eller at noen skal ha det til at den er sjelden. Ja, den er sjelden men kun pga at de ikke blir produsert lenger, i den opprinnelige Monster katalogen er denne modellen satt under begrepet "Common", dvs det motsatte av sjelden. Og den heter så absolutt ikke Dracula, såvidt jeg har forstått er det et oppstått "fans-navn".
Det som imdlertidig tok mitt fokus var to ting, tag'en som følger med har navnet Seiko Superior SRP 313J1; og det at det står Made in Japan på urskiven - noe jeg forsøkte å finne på nettet på samme modell, men det var helt umulig - kun denne av det som sikkert var 4-500 bilder av samme modell men uten det i urskiven. Og jeg har aldri hørt om Seiko Superior.
Noen tanker?
Mvh

Vedlegg

• 699_194185701.jpg
    699_194185701.jpg
    69,9 KB · Visninger: 0
  • 699_768667054.jpg
    699_768667054.jpg
    75,1 KB · Visninger: 0
Hei @Korsbek75

Seiko Superior er kun et navn på modeller, som leveres med lenke og urverk av bedre standard. Med andre ord noe mer forseggjort.

SRP313 er modell og typenavn for Monster og J1 indikerer at den er produsert i Japan. Fint ur - har hatt to typer Monster selv; oransje og sort skive.

• Liker
Ja, et 2836-2 urverk kan ha en GMT module : disse 2836-2 er ofte assemblert i Asia av ETA deler.
GMT modulen på det er laget i Asia og teknologien basert på en gammel Indisk GMT module.

2892-2 kan også ha en GMT module men da blir det kalt for 2893-2.
Forskjellen er at modulen på 2892-2 er laget av ETA.

2824-2 har dato og et 2836-2 har et dag hjul i tillegg til dato hjulet.

Også er 2892-2 basen et bedre urverk angående nøyaktighet men kan bli litt mer "følsom" på noen deler en et 2824-2 hvis jeg husker riktig.
2824-2 er kalt for "traktoren" men 2892-2 er et stort favoritt blant urmakerne.
Et 2892-2 koster dyrere enn et 2824-2 eller 2836-2.

På din Squale er det en 2893-2 ETA.

"The Squale 30 ATMOS Tropic GMT Ceramica Ref. 1545TGC is the latest model introduced by Squale. Made in Switzerland and powered by a Swiss Made ETA 2893-2 automatic movement with quickset GMT and date function. This is the first black dial GMT model introduced by Squale in their 50 years of watchmaking history. Based on a vintage diver model produced by Squale in the 1960s with the added feature of a GMT function. Tastefully done for that ultimate nostalgia."

http://www.gnomonwatches.com/squale-watches/30-atmos-tropic-gmt-ceramica-sel-bracelet

Hei @Korsbek75

Seiko Superior er kun et navn på modeller, som leveres med lenke og urverk av bedre standard. Med andre ord noe mer forseggjort.

SRP313 er modell og typenavn for Monster og J1 indikerer at den er produsert i Japan. Fint ur - har hatt to typer Monster selv; oransje og sort skive.

Hei igjen og takker så mye for hjelpen, nå vet jeg hva det er og vil være oppmerksom på det fremover; setter pris på det!
Jeg har også den oransje modellen fra 1gen men urverket er så vrient å få nøyaktig stilt inn så det er sjeldent at jeg bruker den dessverre - urverket i seg selv er utrolig følsomt for bevegelse og minner meg om Miyota 8203, som spinner slik at man både hører og kjenner det:) Men 1,5 minutt er for mye, vet ikke hvor vanskelig det er for urmskere å ordne slikt.

Uansett, jeg har kommet over en klokke på Finn jeg ikke klarer å styre unna fordi det er et Monster, 3 gen og den som har fått kallenavnet Jade. Nå har jeg ikke fått noen respons på hvorvidt det er ok å legge ut linker til Finn, så jeg legger ut linken i dette svaret:)
Dilemmaet mitt er at klokken kommer kun med boks og ingenting annet, men det største problemet er at selger har fjernet øyet over datovisningen. Jeg har handlet med selgeren før og vet at han ikke er en urmaker, så hvordan vet jeg at den slipingen eller hva han har gjort for å fjerne den klumpen ikke har gjort noe som har svekket glasset eller noe slikt? Dessuten liker jeg den lille klumpen, men smak og behag:)
Uansett, er det noen som har kompetanse nok til å uttale seg angående fjerningen av den bobla? Eller noen som helst:)
Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre i.f.t den moddingen så henvendelser hadde vært kjempefint! Her er linken:https://www.finn.no/144673674
Mvh Morten

Hei igjen og takker så mye for hjelpen, nå vet jeg hva det er og vil være oppmerksom på det fremover; setter pris på det!
Jeg har også den oransje modellen fra 1gen men urverket er så vrient å få nøyaktig stilt inn så det er sjeldent at jeg bruker den dessverre - urverket i seg selv er utrolig følsomt for bevegelse og minner meg om Miyota 8203, som spinner slik at man både hører og kjenner det:) Men 1,5 minutt er for mye, vet ikke hvor vanskelig det er for urmskere å ordne slikt.

Uansett, jeg har kommet over en klokke på Finn jeg ikke klarer å styre unna fordi det er et Monster, 3 gen og den som har fått kallenavnet Jade. Nå har jeg ikke fått noen respons på hvorvidt det er ok å legge ut linker til Finn, så jeg legger ut linken i dette svaret:)
Dilemmaet mitt er at klokken kommer kun med boks og ingenting annet, men det største problemet er at selger har fjernet øyet over datovisningen. Jeg har handlet med selgeren før og vet at han ikke er en urmaker, så hvordan vet jeg at den slipingen eller hva han har gjort for å fjerne den klumpen ikke har gjort noe som har svekket glasset eller noe slikt? Dessuten liker jeg den lille klumpen, men smak og behag:)
Uansett, er det noen som har kompetanse nok til å uttale seg angående fjerningen av den bobla? Eller noen som helst:)
Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre i.f.t den moddingen så henvendelser hadde vært kjempefint! Her er linken:https://www.finn.no/144673674
Mvh Morten

Skulle det bli på Finn og for en "green jade" Seiko, hadde jeg satset på den der:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145100830

Skulle det bli på Finn og for en "green jade" Seiko, hadde jeg satset på den der:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145100830
Hei og takk for tipset, jeg har lagt merke til den men jeg prøver å ikke ha altfor mange klokker som er veldig like - eller for mange av én modell/serie. Og jeg bestemte meg for den du ser på profilbildet mitt, jeg fikk den for en meget god pris og fikk rett og slett mer verdi ut av den:)
Men jeg husker at Hulken var min favoritt da jeg var liten så sånn sett var du heldig med valget av akkurat den;)
Og ikke minst - estetikken på Seiko Monster trumfer en Sumo, for meg da.
Mvh

Hei @Korsbek75

Takker så mye for tips - veldig kult! Jeg kjøpte en pent brukt Oransje Monster på Finn men det nytter ikke å bli klok på den...jeg har forsøkt å winde den, ikke akkurat det da men du vet man får den til å spinne en eller to ganger før man tar den på. Jeg har også forsøkt å bare ta den på og så ta hunden ut for lufting, slik at bevegelsene blir mer reelle, men uansett ender den opp med å være 30-60 sekunder i pluss per døgn og det blir bare for mye tull så den skal selges med mindre en urmaker kan få den innenfor 6-7 sekunder per døgn.

Men et siste spm, er Superior begrepet begrenset til Asia?
Takker igjen for respons:)
Mvh

Ja, et 2836-2 urverk kan ha en GMT module : disse 2836-2 er ofte assemblert i Asia av ETA deler.
GMT modulen på det er laget i Asia og teknologien basert på en gammel Indisk GMT module.

2892-2 kan også ha en GMT module men da blir det kalt for 2893-2.
Forskjellen er at modulen på 2892-2 er laget av ETA.

2824-2 har dato og et 2836-2 har et dag hjul i tillegg til dato hjulet.

Også er 2892-2 basen et bedre urverk angående nøyaktighet men kan bli litt mer "følsom" på noen deler en et 2824-2 hvis jeg husker riktig.
2824-2 er kalt for "traktoren" men 2892-2 er et stort favoritt blant urmakerne.
Et 2892-2 koster dyrere enn et 2824-2 eller 2836-2.

På din Squale er det en 2893-2 ETA.

"The Squale 30 ATMOS Tropic GMT Ceramica Ref. 1545TGC is the latest model introduced by Squale. Made in Switzerland and powered by a Swiss Made ETA 2893-2 automatic movement with quickset GMT and date function. This is the first black dial GMT model introduced by Squale in their 50 years of watchmaking history. Based on a vintage diver model produced by Squale in the 1960s with the added feature of a GMT function. Tastefully done for that ultimate nostalgia."

http://www.gnomonwatches.com/squale-watches/30-atmos-tropic-gmt-ceramica-sel-bracelet
Hei og beklager sent svar, men jeg trodde ETA 2824 var den gamle arbeidshesten og at ETA 2824-2 er oppgraderingen? Men da ser det ut som om jeg må finne meg en klokke med ETA 2892-2, så jeg får prøvd den også:) Tester en Miyota 9015 om dagen og er fornøyd med prestasjonene bortsett fra gangtiden, jeg mener å huske at den skulle ha omtrent 50 timer men er langt unna det. Har en oversikt over alle ETA urverk på en nettside jeg ikke husker navnet på, men takker for rådene!
Mvh

Hei og beklager sent svar, men jeg trodde ETA 2824 var den gamle arbeidshesten og at ETA 2824-2 er oppgraderingen? Men da ser det ut som om jeg må finne meg en klokke med ETA 2892-2, så jeg får prøvd den også:) Tester en Miyota 9015 om dagen og er fornøyd med prestasjonene bortsett fra gangtiden, jeg mener å huske at den skulle ha omtrent 50 timer men er langt unna det. Har en oversikt over alle ETA urverk på en nettside jeg ikke husker navnet på, men takker for rådene!
Mvh

2824-2 er riktig referanse.
http://calibercorner.com/eta-caliber-2824-2/

2824 er bare en forkortelse.

Miyota 9015 er "svaret" fra Japan til det ETA 2824-2 : det er et godt urverk!
På Miyota nettsiden sier de at gangreserven er 42 timer.
https://miyotamovement.com/product/9015/

2824-2 er gitt for 42 timer i gangreserve på ETA sin nettside
https://www.eta.ch/en/our-products/mechanical-movements/mecaline/eta-mecaline-2824-2

Alstå har 9015 og 2824-2 samme gangreserve og Vibrasjon/time: 28800 eller kort forklart: sekundviseren går frem 8 ganger per sekund.

Les igjen posten min: du har allerede en 2892-A2 i din Squale 30 ATMOS Tropic GMT Ceramica Ref. 1545TGC klokke (med en GMT module som gjør at urverket er kalt for 2893-2)

http://calibercorner.com/eta-caliber-2892-a2/

http://calibercorner.com/eta-caliber-2893-2/

Urverket 6R15 fra Seiko er også en arbeidshest med god nøyaktighet (hvis bra regulert).
Man kan også finne det med en del moduler.

Urverket er gitt for 50 timer i gangreserve og går med 21600 Vibrasjoner/timer ( 6 bevegelser per sekund)
https://www.strapcode.com/pages/seiko-caliber-6r15-the-heart-of-many-great-watches

Jeg har også forsøkt å bare ta den på og så ta hunden ut for lufting, slik at bevegelsene blir mer reelle, men uansett ender den opp med å være 30-60 sekunder i pluss per døgn og det blir bare for mye tull så den skal selges med mindre en urmaker kan få den innenfor 6-7 sekunder per døgn.
Har du undersøkt om klokken er blitt magnetisert? Stemmer bra med symptomene, og en ganske enkel ting å utbedre.

• Liker